![]() |
Lite orelaterat men när jag läste ditt meddelande kändes det väldigt mycket som det tråkiga uttrycket no good deed goes unpunished. Vart är egentligen världen på väg? Vad hände med idealismen? Att hjälpa varandra och få ett tack tillbaka?
Citat:
Att erbjuda dem ett pris (som de kan köpa domänen för) tror jag är rätt så dåligt, eftersom det kan tolkas som att du registrerat domännamnet i syfte just att sälja domänen till dem. Jag rekommenderar snarare att du ska undvika att överhuvudtaget ta upp att de har möjligheten att köpa domännamnen. Om de tar upp frågan skulle jag rekommendera att först och främst tacka nej rakt av med hänvisning till att du använder domännamnet och att det skulle vara begränsade för dina planer utan det domännamnet (eller något liknande). Gällande att det är företagskänslig e-post så tror jag nog att de har fel. Avsändaren har ju adresserat meddelandet till dig (eller snarare till en foo-adress på din domän) så hur skulle det kunna vara fel av dig att öppna meddelandet? Det är ju endast från meddelandet som du kan vara säker på att meddelandet är till just dem. Naturligtvis kan man diskutera nyttan med catchall. Jag personligen ogillar det högeligen (på grund av skräppost och virus samt felaktiga inställningar) men jag kan se viss nytta med det. Jag rekommenderar alla att istället lägga upp de e-postadresser som de använder så att random-foo-adresser inte kan användas på domänen. Men det är upp till dig hur du konfigurerar din domän och det är absolut inte upp till någon annan (exempelvis jag eller något finländskt bolag) att säga hur du ska konfigurera domänen eller begränsa möjligheten att läsa meddelanden som är adresserad till domänen. Gällande varumärkeskydd är den bransch- och regionspecifik. Det är alltså inte säkert att ett namn är skyddat bara för att det är ett varumärke. Normalt kan man använda lite sunt förnuft, är man inte konkurrent eller ute efter att "stjäla" besökare (eller de som stavar fel) så är man rätt säker så länge som man faktiskt använder sig av domänen till något. Det är inte alla ATF-fall som döms till förmån för den som driver frågan. Ibland kan det också vara bra att pröva en sådan fråga för att veta hur det ligger till i just det specifika fallet. Det jag skulle göra är att skriva till dem och säga något i stil med Citat:
Oavsett så lycka till. |
Det finns ingen "brevhemlighet" för epost, så det är ju ren bullshit de kommer med.
|
Det är annorlunda i Finland. Där anses epost - även i tjänsten - vara privat och får inte röras eller läsas ens av arbetsgivaren. Se vidare Soneraskandalen http://www2.hs.fi/english/archive/news.asp...?id=20021127IE1
En annan historia där ett finskt bolag överreagerar är när Nokias delårsrapport läckte ut för publicering. Nokia hotade med stämning och polisanmälan först, men när det kom fram att man lagt upp rapporten på webbsidan i förväg utan skydd - det var bara att byta en siffra i URL:en - fick bolaget skämmas. |
Spelar ju ingen roll att lagen ser annorlunda ut i Finland. Mailen skickas till en svensk domän, som ägs av en svensk person. Om någon ska klandras är det personen som skickat mailet.
Det kan visserligen förklara deras agerande. |
Jag tycker EmilIsberg skrev ett bra inlägg som jag i stort sett instämmer ordagrant i.
Möjligen har jag synen att det finländska bolaget i detta fall är ute och cuyklar i badkaret när de hävdar att du begått ett brott mot brev-skyddet i finland. Finsk lag gäller i Finland, svensk lag gäller i Sverige. Sen är det så att avsändaren av mailet faktiskt har skickat det till den svenska domänen, dvs adresserat den till den svenska domänen, annars hade den inte kommit fram. Sen att brevet var avsett för den finländska domänen är ju helt omöjligt att veta innan man har läst mailet.... Har inte kollat på varumärkesfrågan i detta fall eftersom det finländska företaget inte verkar göra anspråk på att det är ett varumärkesintrång utan ett intrång i brevhemligheten i Finland. |
Har också några domäner där det skickas till mig men ska till någon annan. I ett av fallen så skriver den egna personalen till min domän istället för deras egna. VD:en hade träffat en kollega utomlands och hans kollega mailade information nyemmision/riskkaptial som bolaget kanske skulle få. Läste senare om att de fick det också. :) I ett annat fall så skickade e-post från regeringen där de tackade nej till att komma till något företag. Ett företag registerade ett bolag med samma namn som en av mina domäner men insåg efteråt sitt misstag och registrerade domännamnetAB.se istället men på deras hemsida stog min info-adress som kontaktadress. Har fått en hel del mail som skulle till dem. Några gånger har jag mailat tillbaka och sagt att det blev fel men oftast kastar jag mailet för att undvika det som club100 råkade ut för.
Jag skulle svara något liknande: "Vi kan tyvärr inte ta ansvar för vilka email folk skickar till oss men att vi i största möjliga mån, utan att lova något, ska undvika att läsa mailen som kommer till oss men var tänkt för annan mottagare. Där vi ser detta så kommer vi att kasta emailet utan att meddela avsändare eller den tänkta mottagare. " |
Vad som gäller i finland är inte relevant i det här fallet.
Dock har vi samma lagstiftning i Sverige. Citat:
Nu måste dom dock bevisa att du faktiskt ÖPPNAT mailet. Det är inte olagligt att FÅ post tillsänt sig. Sen kan man ju diskutera om vad som är "olovligen" i det här fallet. Om dom har rättigheter till domännamnet, om det är skyddat på något sätt kan man ju vara elak och säga att du registrerat domännamnet just i det syftet, och då är det ju olovligen. Men det är svårt att säga såklart. Jag har ett fall där vi en stund ägde en domän som kunde kopplas till en svenskt stor internetoperatör. När vi av misstag satte upp en MX och "Catch all" så fick vi runt 6.000 mail på ett dygn (svenska folket kan inte stava kan man nog lätt konstatera) Där fick vi väldigt många mail som absolut inte borde komma till oss. Men vi raderade dom bara. |
Jag mailade till dom igår.
I havent opened and read the mail. I have just sent them to you. You want me to contact you. Here i am... Regards Och fick detta svar idag. Dear ******, Thank you for your mail. I understand how you perceive the situation but technically by replying or forwarding a message received at @***.se you have had the opportunity to read/modify the message which fulfills the criteria set for violation of letter secrecy. Therefore, not to commit this violation in the future, ***.se -domain's e-mail server should be configured so that it does not accept mails that have been sent to e-mail addresses that do not exist (e.g. ***.***@***.se). Further, once the system gets notified of such mail with incorrect address, it must send an automatically generated feedback mail to the sender (e.g. "Undelivered Mail Returned to Sender") notifying him/her that the e-mail address in question does not exist (see attached example). The above described protocol is a standard procedure followed by all domain hosts. It is the only way the letter secrecy can be maintained in any way. If you have problems with configuring ***.se -domain in the proper manner, our IT department can help you. We politely request you to cooperate with us for we cannot risk losing important information due to an unlawful - even if not necessarily intended - actions of other domain hosts. Please let me know what steps you will take to remedy the situation. Kind regards |
Men är han på riktigt den där juristen!? Han och hans uppdragsgivare har ingenting att säga till om beträffande hur någons mailserver ska vara konfigurerad.
|
Maila tillbaka att du inte tänker göra någonting eftersom du själv bestämmer över din mailserver. Samt att det är inte ditt problem att deras kontakter mailar fel. I fortsättningen kommer du att kasta alla meddelanden utan att meddela någon annan. Samt borde du informera dem om att du befinner dej i Sverige och här finns ingen brevhemlighet för epost.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:20. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson