WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Stenålder (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=32425)

Gustav 2008-10-08 12:16

Fanns det inte en vision om 24/7-myndigheter i det här landet? Eller den visionen kanske var lika seriös som nollvisionen i trafiken?

Det är ganska vanligt att webbsidor stänger över natten trots allt. Postens och Unifauns system Pacsoft Online gör det t ex. Jag har till och med sett e-butiker gör det. Det är förmodligen ganska onödigt att stänga allt hela natten, men samtidigt inte det största problemet man tvingas leva med som företagare och skattebetalare i det här landet :). Jag gillar det inte, men ser det inte som något större problem.

wwww 2008-10-08 17:08

Citat:

Originally posted by Gustav@Oct 8 2008, 12:16
Fanns det inte en vision om 24/7-myndigheter i det här landet? Eller den visionen kanske var lika seriös som nollvisionen i trafiken?

Skatteverket, Posten etc verkar ha missuppfattat vad en 24/7-myndighet handlar om?!

Dom verkar tolka det som att man skall ha öppet 07-24 för att vara duktig och få beröm! :lol:

sasserdude 2008-10-08 17:18

haha, bäst vi inte drar in telia i detta. :D

Xamda 2008-10-08 20:14

Citat:

Ursprungligen postat av wwww
Citat:

Ursprungligen postat av Gustav

Skatteverket, Posten etc verkar ha missuppfattat vad en 24/7-myndighet handlar om?
Dom verkar tolka det som att man skall ha öppet 07-24 för att vara duktig och få beröm

Nu är ju för all del inte Posten en myndighet....

dannel77 2008-10-09 01:08

Citat:

Nu är ju för all del inte Posten en myndighet....
Jo det är dom! :) Iaf. uppträder dom på det sättet. Dom skickar ut logistikfakturor med felaktiga (för höga) fraktavgifter, när man sen påtalar att fakturan är fel (händer oss hela tiden) så får man till svar att det är för mycket jobb med att skicka en ny, man ska istället betala och sen får man *be* dom om rättning i ärendet, och så gör dom en prövning.. Dessutom får man vänta ca 4 veckor på att få tillbaka pengarna, medan dom själva har 10 dagars betalningstid på sina. 20 och 30 dagar går att få också, men då tar dom en viss % på beloppet i avgift.. Vi sa upp vårt autogiro med Posten av denna anledning, dom drog för mycket pengar konstant, jag ringde dom och förklarade detta och sa att vi kommer inte att betala några fakturor förrän beloppen är korrekta, fick till svar att "det bör ni nog göra för annars går dom ju till inkasso", oavsett om beloppen är korrekta eller ej.. Fascistmetoder.

Finns mycket roliga saker att berätta om Posten, vår kontakt bröt benet i maj månad, kanske inte så kul men hela historien är det, sen fick vi en tillfällig annan kontakt under dom 5-7 (eller var det 10 veckor hon var borta). När hon väl återvände så skulle alla ärenden vi hade (trasigt gods som vi reklamerat utan att få ut full ersättning, ett utlandspaket som vi fått i retur utan att det gick iväg, som dom dock debiterat oss full avgift för, lösa sig trodde jag. Men då fick vi veta att hon gått på semester och skulle vara borta ytterligare 5-6 veckor. Personen som ersatte henne under denna tid, hade uppfattningen att han inte kunde hjälpa oss direkt i något ärende egentligen, utan han kunde endast förmedla det vi la fram..

Senast i september hade vi en reklamation på ett förlorat paket, efter 4-5 veckor hör jag av mig till reklamationsavdelningen med mitt ärendenummer och får till min stora förvåning (not) veta att killen som har hand om ärendet precis har kommit tillbaka från semestern och knappt hunnit titta på det. Bisarrt. Jämför Posten med ett bolag som tex. UPS så får man skillnader i service som är som natt och dag.

Gustav 2008-10-09 03:46

Dannel, var det fakturaunderlagen som var felaktiga, eller skickade de rätt underlag, men drog fel belopp på autogiro?

Jag har varit med om att Posten har fakturerat för fler försändelser än vi har skickat. Orsaken är förmodligen att andra företag har lämnat in följesedlar med vårt kundnummer. Det här är ett känt problem och man får vara uppmärksam (eftersom Posten själva inte är det). Men om det är så att de drar felaktiga belopp via autogiro, trots rätt underlag, så är det ju mycket allvarligt. Vart blev det fel för er?

Jag håller med om att Posten fungerar lite som en myndighet. De gör fel konstant och man måste hela tiden övervaka dem.

magic 2008-10-09 09:34

bilbesiktningens hemsidor är även de stängda under natten, du kan inte kolla tid för din bokning, när jag glömde tiden i somras fick jag snällt knalla upp kl 5 på morgonen och logga in och kolla..

JohanssonHenrik 2008-10-09 14:44

Finns väl kvar någon gammal mentalitet i just staliga bolag att allt ska vara stängt på natten för då är det bara bovarna som är vakna och dom har ingen som kan övervaka vad som händer. :o

dannel77 2008-10-09 14:56

Fel belopp på fakturorna, felvägningar och felmätningar hela tiden. Jag undrar hur många miljoner varje år som företag betalar för mycket, bara för att dom inte orkar/bryr sig om att granska fakturorna.

Anders Larsson 2008-10-09 15:09

Anledningen att det är stängt är antagligen att det är en jävla soppa av moderna webbsystem som ska samsas med gamla stordatorsystem från 60-talet. Skulle gissa att större delen av tex skattedeklarationerna faktiskt körs "offline", och sen synkas in i systemet på natten.

Tror inte heller att det tar 7 timmar, men om något går snett är det bra att ha en ordentlig marginal. Skillnaden mellan att ha öppet mellan 07-24 eller 05-01 är inte så stor.

Trots det har jag själv svurit några gånger över att det varit stängt.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson