![]() |
Conny: Så du gillar inte BSA för att BSA räknar även 17-åringen som en förlorad intäkt? Var det vad du skrev en uppsats om ovan? ;)
Citat:
|
Conny, det låter på dig som om du tycker de utvecklare som utvecklar gratis programvara anser deras användare vara snyltare men så är verkligen inte fallet.
Angående att företag ska betala och privatpersoner som använder programmet som hobby inte ska det håller jag med. Sen att fri mjukvara skulle bli dyrare för majoriteten på lång sikt får jag inte att gå ihop. Hur många har egentligen något problem med ett fritt alternativ de valt? Jag tror snarare att fler har problem med Word än open office. |
Läste också om ang avtalen man accepterar, att man godkänner att underföretag har rätt att kontrollera om allt står rätt till osv.
Men som BSA nu skall mala sig igenom 4000 företag, alla myndigheter osv. Adobe körde en licens granskning på jobbet, men då var det ingen nisse med mustasch som kom hit och satte sig vid datorerna och kollade utan man fick själv fylla i. Men läst om mindre företag, och hört bekanta som fått besök av BSA och fått betala för de inte haft licenser som täckts med t.ex. norton/symantec. Men frågan är som sagt, vad de har för rätt att klampa in och tro att de äger stället. Hemfrid? Citat:
Troligen skulle det inte gå så långt att de inte vill gå självmant, men sen att de proppsar på att " vi är faktiskt en förening/alians som ägs av stora företag vi får göra som vi vill ". Sen om det skulle eskalera att de försöker ta hjälp av myndigheterna är en annan femma. Vad skall de göra om man har disk kryptering? checkpoint, pointsec, safeboot, osv osv? Lås upp datorn säger ja! Neh! Nödvärnsrätt Citat:
|
Citat:
Det är sällsynt att privatpersoner tjänar pengar på programvaror, men gör de det så tycker jag de ska betala licensen. En 17-åring (som inte tjänar några pengar) men som är nyfiken av sig och kanske om 10 år blir ingenjör om han/hon får tid att lära sig AutoCAD, ska inte behöva räknas som en brottsling. Tids nog så kommer hans arbetsgivare att köpa en licens av programmet.... |
Citat:
|
Jag håller inte helt med Conny, jag vill påstå att kreativitet och kompetens inte kommer från enskilda program, att påstå att Photoshop skulle vara något slag måste är för 99% av användarna (som inte betalar för programmet) ett påstående som i sig visar på bristande kunskap.
Men sen har ju mjukvarututvecklarna insett att det segmentet finns, och idag finns det ju gott om LE, Learning och PE versioner av programmen, som kombinerat med kreativitet ger den programspecifika kompetens som ev. krävs, det blir ju en omöjlig "situation" om vi ska försöka rättfärdiga något med att "om 10 år så kanske..." så jag tycker inte ens vi ska försöka... |
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:51. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson