WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   behöver ett prisförslag till ehandelsystem? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31861)

klein 2008-09-13 12:44

Citat:

Originally posted by nabil_akhlaque@Sep 13 2008, 01:15
när ni nu säger, kopplingar mot ekonomisystem/fakturering/leverantörslistor etc.

vad är det ni menar exakt?
menar du extärna program, såsom SPCS administration osv?

När behöver du kopplingar till SPCS? Du vill ha lagersaldo på webben.. Att upprätta ett korrekt lagersaldo svårt, det kräver mycket övning för att få det att fungera.

Men det finns en API version av SPCS, som gör att man skall kunna kommunicera mellan webshop och fakturingsystem.

Det tar 1/2 min att flytta kunddata från Webshoppen till fakturings systemet förhand..

Daniel.st 2008-09-15 12:50

Var ett tag sedan jag jobbade med e-handel men jag skulle rekommendera dig att läsa på massor innan du kör igång och innan du lägger ut en massa pengar. Försök att skriva en spec så du vet vilka krav du har och försök sen matcha din spec mot produkter och tjänser för att se om det finns något färdigt du kan använda eller om du måste bygga något helt nytt. Det handlar inte bara om att sälja prylarna, försök att se hela flödet framför dig och analysera varje del för att se var problemen (och lösningarna) finns. Från beställning, betalning, order, logistik, returhantering, ekonomi, uppföljning, support på sålda prylar m.m.

Lycka till!

DreamLogistics 2008-09-15 15:02

Citat:

Originally posted by Taras@Sep 12 2008, 18:09
Räkna med att det börjar på +25-30tkr för själva "shoppen", och sedan ytterliggare kostnader för ev. kopplingar mot ekonomisystem/fakturering/leverantörslistor etc.

Vet inte hur mycket dustin eller datorbutiken har plöjt ner i sina butiker, men t.ex. katshing.se ligger på ca 500tkr+moms.

Är omöjligt att säga något ungefärligt pris utan en specifikation.. Allt beror på hur pass avancerat e-handelssystem du vill ha samt vilken byrå du väljer.
Vilka delar är det du vill ska vara lika avancerad som de två butiker du nämnde?

Antar att om du vill ha butiker som exempelvis Dustin kan du räkna med betydligt mer än 25-30,000 kronor.

Gustav 2008-09-15 16:58

Jag skulle säga att 100-300k är ett rimligt pris för en komplett e-handel. Den uppskattningen baseras på vad ett komplett e-handelssystem bör innehålla och vad en normal webbyrå skulle ta betalt för att knacka ihop allt. En e-handel blir dock aldrig färdig, utan är alltid work in progress, så med tiden brukar prislappen bli högre än den som jag uppskattade här.

Observera att även OSC är ganska avancerat om man inkluderar alla moduler som finns tillgängliga. Det går alltså att komma billigare undan om du använder dig av ett gratis e-handelssystem som du modifierar själv.

Joley 2008-09-16 09:22

Citat:

Originally posted by nabil_akhlaque@Sep 12 2008, 17:52
vad skulle ett mycket avancerad ehandelsystem ligga på?
den ska vara lika avancerad som dustinhome.se, datorbutiken.se...

vad skulle den ligga på om ja;
- köper den färdigprogrammerad?
- anlitar någon för att skapa en ny från grunden?
nu är jag bara ute efter ca pris...
tacksam för svar...

Det finns många bra lösningar du skulle kunna ta för att uppnå det du vill. I dagsläget har du ett massivt urval på gratisshoppar som kränger runt nätet som går att använda alldeles kostnadsfritt. Det största problemet, som jag tycker (om man inte har kunskaper inom programmering) är när man kommer fram till när man vill ändra på saker och ting. Därför finns det andra alternativ där du kan hyra en e-butik av företag (jag erbjuder sådana tjänster), och på så sätt ständigt ha din e-butik uppdaterad utan att behöva tänka till en extra gång om vem som skall utföra programmeringen åt dig :)

Men har du 1 milj. löst i fickan sådär, så är det bara vända sig till någon byrå som har några år på nacken.

Hoppas du hittar det som passar dig, lycka till!

martini115 2008-09-16 20:12

vilka webbutiker kan ni rekomendera då ?

dmdpageup 2008-09-17 08:29

Ta en titt här:
http://www.prisjakt.nu/info.php?t=ehandel

Där har du en lista över ett flertal företag som tillhandahåller e-handellösningar.

Kristoffer G 2008-09-17 09:58

Ta en titt på SiteDirect

Conny Westh 2008-09-22 07:00

Citat:

Originally posted by nabil_akhlaque@Sep 12 2008, 17:52
vad skulle ett mycket avancerad ehandelsystem ligga på?

den ska vara lika avancerad som dustinhome.se, datorbutiken.se...

vad skulle den ligga på om ja;
- köper den färdigprogrammerad?
- anlitar någon för att skapa en ny från grunden?

nu är jag bara ute efter ca pris...

tacksam för svar...

Den frågan går inte att svara på...

Det är ungefär som att fråga om en prisuppgift på en Bil?????

Vad ska då bilen ha för egenskaper, prestanda, märke, modell, eller vill du bygga om en befintlig bil, i så fall vilken? Eller vill du bygga en helt ny bilmodell från grunden?

Detta är stora frågor...

Du måste nog ta hjälp av en rådgivare som kan lotsa dig fram till en kravlista utifrån dina önskemål. Dvs ta fram en kravspecifikation utifrån den affärsmodell du tänkt förverkliga.

Typiska frågor är:

- vad är det för typ av artiklar som ska säljas?
- Hur ska de presenteras för kunderna?
- Vilka administrativa funktioner behöver du i bakgrunden?
- Ska själva webbshoppen vara kopplat till ett affärssystem som VISMA/SPCS eller Hogia?
- Hur många artiklar ska systemet hantera?
- Hur stor försäljningsvolym ska systemet tåla?
- Har du egen server?
- Ska systemet rulla på ett webbhotell, vilket i så fall?
.
.
.

Som du ser så är det många frågor som ska besvaras för att över huvud taget kunna avgöra vilket system man ska använda.

Kostnaden kan variera från 70 SEK/månad till Miljoner .....

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson