WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Klientsidans teknologier, design och grafik (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Hur ladda ner fler filer endast ett klick? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31690)

emilv 2008-10-02 00:11

Efter lite efterforskningar kommer min Java-applet inte fungerar på Windows Vista (i alla fall inte i IE) på grund av hårdare säkerhetsregler. Jag vet inte om det känns så värt att avsluta programmet då...

Synd, jag som precis började bli klar för release (en trådningsbugg kvar som hänger programmet om man laddar om sidan).

SimonP 2008-10-02 11:24

Citat:

Originally posted by emilv@Oct 2 2008, 00:11
Efter lite efterforskningar kommer min Java-applet inte fungerar på Windows Vista (i alla fall inte i IE) på grund av hårdare säkerhetsregler. Jag vet inte om det känns så värt att avsluta programmet då...

Synd, jag som precis började bli klar för release (en trådningsbugg kvar som hänger programmet om man laddar om sidan).

Det låter konstigt att det inte skulle fungera i Vista?

Om man signerar koden borde det i alla fall fungera, kostar visserligen 1500:-/år men då kan ju användaren själv avgöra om han vill kosta på signeringen.

Gör gärna klart programmet!

emilv 2008-10-02 19:26

Citat:

Ursprungligen postat av SimonP
Citat:

Ursprungligen postat av emilv

Det låter konstigt att det inte skulle fungera i Vista?
Om man signerar koden borde det i alla fall fungera, kostar visserligen 1500:-/år men då kan ju användaren själv avgöra om han vill kosta på signeringen.
Gör gärna klart programmet

Att signera programmet med ett fejkcert kostar inget mer än en varning från Java. Det är det jag gjort nu, och ett krav för att överhuvudtaget få tillgång till filsystemet på det sätt det här programmet behöver.

http://java.sun.com/javase/6/webnotes/#windowsvista
Citat:

On a Windows Vista OS, this is no longer true. Instead, AllPermissions is limited to Java Applet scope, not Windows scope. Because a process running in IE has a low integrity level, it will not be able to write/delete a file from a medium/high integrity level directory.
Jag skulle kunna göra klart det ändå, normalt brukar jag ändå hänvisa Windows-användare till /dev/null (disclaimer: förutom på jobbet, givetvis). Om inte annat kan jag lära mig mer om händelseutlösartråden i Java.

kullervo 2008-10-02 21:13

Citat:

Originally posted by emilv@Oct 1 2008, 23:11

Java följer väl ändå inte med Vista utan det måste väl installeras separat? Att bara använda en Java-applet är jag osäker på om det är aktuellt för min del eftersom det inte fungerar smidigt i Windows XP.

Gör klart appen vettja! Det är verkligen inte mycket jobb om man kan bitarna och jag tror det finns ett stort sug efter en sådan produkt. Fixa en i ActiveX också och du skulle kunna börja sälja dom tillsammans för en hel del pengar. Vill du släppa det som öppen källkod så kan du kombinera med att kränga licensnyckel till en färdigsignerad version. Garanti och support kan man ju också ta betalt för.

Utöka med drag-n-drop för uppladdning av filer och produkten/produkterna blir värda mycket.

emilv 2008-10-02 22:47

Jag är klar nu (tillräckligt klar för första lanseringen).
EVDown - Multifilnedladdning för din webbsida

Min applet är offer för följande bugg:
https://bugzilla.mozilla.org/show_bug.cgi?id=438803
Därför beter den sig underligt om man laddar om sidan i webbläsaren på Debian-system (och troligtvis andra GNU/Linux-distributioner). Det finns som tur är en fix med serversidespråk, som jag beskriver på sidan.

Edit: Jag har bara testat i Debian, med Sun Java 1.6. Rapportera gärna buggar.

grazzy 2008-10-02 22:58

zip-filer on the fly kostar inte mkt cputid om du sätter komprimeringsfaktorn till 0. Det blir ju bara en vanlig append av filerna i princip. Det kanske är en lösning att erbjuda användaren flera alternativ (ladda hem alla filerna en och en eller klicka här för att få dem i en zipfil).

emilv 2008-10-02 23:15

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 2 2008, 22:58
zip-filer on the fly kostar inte mkt cputid om du sätter komprimeringsfaktorn till 0. Det blir ju bara en vanlig append av filerna i princip. Det kanske är en lösning att erbjuda användaren flera alternativ (ladda hem alla filerna en och en eller klicka här för att få dem i en zipfil).

Nu var väl poängen att det var för svårt för användaren att packa upp zip-filen?

kullervo 2008-10-02 23:30

Citat:

Originally posted by grazzy@Oct 2 2008, 21:58

CPU är ju sällan ett problem på storage servrar. Fundera över hur mycket resurser det tar att läsa upp ett par GiB filer från disk, lägga dom i en zip-fil och sen skicka zip-filen till klienten jämfört men att bara köra sendfile direkt på alla filer för sig. Hämtar man bara en fil i taget är det bara att köra på medans om man ska skapa zip-filer måste det köas upp på serversidan och låta klienten vänta på att zip-filen ska ha genererats klart. Möjligen att man kan göra något snyggt med att skriva en tar-fil rakt ut över http, men det löser bara lite av problemen och tillför dessutom nya.

grazzy 2008-10-02 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av emilv
Citat:

Ursprungligen postat av grazzy

Nu var väl poängen att det var för svårt för användaren att packa upp zip-filen?

Så svårt är det ju inte, om man dessutom förbereder dem på att det kommer att komma en zipfil så får de ju själva avgöra om det är värt problemen vs att sitta och klicka. En helt godtagbar lösning enligt mig. Skulle nog säga att problemen med säkerhetsvarningar är ungefär jämförliga med att lära en ny datoranvändare använda zip.. men det är jag.

@kullervo, okey, ett par gbs filer blir ju problem framförallt med att om du gör det i serverside-språket så behöver du mycket minne (iaf är phps implementation lite halvpissig ang. det där vill jag minnas). Tredje-parts-applikationlösningen är nog bäst då ändå.

kullervo 2008-10-03 13:59

Citat:

Citat:

Originally posted by -emilv@Oct 2 2008, 23:15
Citat:

Så svårt är det ju inte, om man dessutom förbereder dem på att det kommer att komma en zipfil så får de ju själva avgöra om det är värt problemen vs att sitta och klicka. En helt godtagbar lösning enligt mig. Skulle nog säga att problemen med säkerhetsvarningar är ungefär jämförliga med att lära en ny datoranvändare använda zip.. men det är jag.
@kullervo, okey, ett par gbs filer blir ju problem framförallt med att om du gör det i serverside-språket så behöver du mycket minne (iaf är phps implementation lite halvpissig ang. det där vill jag minnas). Tredje-parts-applikationlösningen är nog bäst då ändå.

Jag vill att dom ska använda tjänsten jag bygger...

Visst vore det korkat att skriva en applikation som behöver mycket minne för att bara skriva ut det man matar den med...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson