WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vad gör man? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31555)

Thir13teen 2008-09-01 14:05

Eh ... uttråkad skriver någon unge "du suger!" och kallar sig Mariett i ditt kontaktformulär och du känner dig "otroligt nere"?

Du tar åt dig för lätt, på gränsen till galenskap.

Kedi 2008-09-01 14:25

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=157132

Jag här råkat ut för sådana typer. Inte via mail men däremot dumma kommentarer i min blogg. Tyvärr kan man inte göra något åt dem som håller på idag. Det bästa är att försöka strunta i det även om det är svårt.

claes 2008-09-01 14:28

Bara ett kort tillägg:

För många år sedan fick en kompis till mig en större mängd email med trist innehåll plus en hel del anonyma telefonsamtal.

När han polisanmälde, frågade utredaren om han misstänkte någon?

Nja, njo, det fanns väl någon vars tjej han stött på nån gång.

Utredaren berättade då att i typ nio fall av tio är det verkligen den man misstänker. En före detta kompis, ett ex, kanske en släkting vars tår man trampat på. Men det är nästan alltid någon man känner. Och det är i princip aldrig någon som man inte känner. Att någon helt okänd bara plötsligt går igång och utan skäl börjar tracka en person händer nästan aldrig.

FredrikNas 2008-09-01 14:37

Thir13teen: han skriver ju att det har hænt flera gånger, klart att det ær nedslående om folk medvetet førsøker bryta ner en av ren jævelskap och utan anledning.

Claesm, jag skulle nog ha hållt med om det du sæger om det inte vore før att jag varit en riktig community-råtta i mina tidgare dagar och æven drivit en tjænst som innefattade många ungdommar, det som beskrivs hær ovan ær tyværr vardag på de flesta communitys i vårat avlånga land, dær folk klankar ner på varandra helt utan anledning motivation och empati før vad dom gør mot personen i fråga.

Edit:
Kedi: intressant artikel, men jag tror inte att den ær relevant hær, eftersom att det hær nog ær før "lætt", æven om det kænns jobbigt. Sånt hær førekommer ju i otroligt stor utstræckning, och jag tror inte att det vore møjligt att utrede alla fall av internet-stalking om det inte har pågått i en extrem form. men vad vet man, jag var spiksæker på att inte FRA skulle gå igenom heller.

Alex 2008-09-01 14:58

Jag har en lite större spelsida, och får hela tiden sådana mail. Inte jätteskojigt. Men brukar svara vettigt för att visa att jag inte bryr mig.

Kan lägga upp lite exempel när jag kommer åt MySQLen

Westman 2008-09-01 15:17

Om man nu skulle försöka dra något sånt här i rättssystemet så är bevisningen ett stort problem. Det går ju mer eller mindre aldrig att bevisa vem som egentligen har skickat ett elektroniskt meddelande.

Sen har jag ett tips till Pajas, logga! Logga alla ip:n på dina befintliga användare så kanske du hittar samma ip vid ungefär samma tidpunkt.

pitbull 2008-09-01 15:20

Tror nog att du har missat detta med Internet (och dess baksidor).
Internet är en kommunikationskanal, allt man skriver och gör skapar reaktioner, även från idioter. Precis som i verkliga livet...

Att sitta och lipa för att någon stör sig på dig och skickar omogna meddelanden känns väldigt överdrivet, det är bara att bita ihop, alternativt låsa in sig och dra ur nätverkssladden.

Thir13teen 2008-09-01 15:21

Citat:

Originally posted by Novocain@Sep 1 2008, 14:37
Thir13teen: han skriver ju att det har hænt flera gånger, klart att det ær nedslående om folk medvetet førsøker bryta ner en av ren jævelskap och utan anledning.
Aha jag missade att det hade hänt flera gånger. Då tror jag att det är precis som claesm och polisen säger, det är nästan garanterat den person man misstänker att det är. Mitt tips är att:

#1 - Om möjligt, ignorera. Borde inte vara så svårt, men om det inte går:
#2 - Hämnas.

Du vet som sagt antagligen redan vem det är som håller på.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:29.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson