Internet Sweden |
2008-10-13 15:32 |
Visserligen finns det en rad webbhotell och domänombud som kivas om att vara "billigast", men den sk "Julrean" har inget med det att göra.
I oktober 2006 (har för mig att det var 12:e eller 13:e) så gick .SE ut med ett erbjudande till sina ombud om att det fram till årets slut var kostnadsfritt att registrera IDN-domäner, somliga av .SE´s ombud förlängde detta "gratis" ut mot slutkunden (medan andra rabatterade eller höll normalt pris under denna period).
Orsaken till IDN-kampanjen var att ge styrka åt att Microsoft dagarna innan hade släppt Internet Explorer 7 som hade inbyggt stöd för IDN-domäner (till skillnad från tidigare versioner som behövt plugins för att klara IDN). .SE begränsade "gratis" en tid senare till maximalt 3000 gratis .se-domäner per slutkund..
2007 kom ett annat erbjudande gentemot ombuden - och precis som året innan var det vissa ombud som förlängde rabatten gentemot slutkunderna - andra inte. Jag är själv osäker på hur rabatten var formulerad, men vet att bla Binero gav bort 1 domän och höll en prisnivå på 19 sek på domänerna #2-100, medan Loopia har jag för mig tog 19 sek upp till 100 st. Vet att det var några till som jag inte kommer ihåg nu.
Att .SE gör "någon typ" av kampanj gentemot ombuden även detta årsslut, tror jag att man kan förvänta sig, sen "vilka" ombud som förlänger kampanjen mot slutkunder är ju dock inte säkert, inte heller om det handlar om prissänkningar som förra året. Så är det "viktiga" domäner bör du kanske inte riskera att chansa - annars är det bara att vänta och se om eller vad det blir för "registreringsmotiverande insats" .SE bidrar med i år.
|