WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Standby-dödare.... skulle du köpa? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31340)

eg0master 2008-08-22 10:30

Hm... Jag är kluven. Å ena sidan har jag inet problem emd de föreslagna priserna. Dock låter det lite bakvänt att sätta ett pris utan att veta produktionskostnad. Helt klart skulle jag ju vara mer benägen att pröva en stand-by-dödare ju billigare den är. Och det föreslagna priserna är väldigt nära min övre gräns tror jag.

å andra siden skiter jag allvarligt talat i hur mkt ström mina grejer drar på stand-by... :D

Macondax 2008-08-22 10:33

Citat:

Originally posted by eg0master@Aug 22 2008, 10:30
Hm... Jag är kluven. Å ena sidan har jag inet problem emd de föreslagna priserna. Dock låter det lite bakvänt att sätta ett pris utan att veta produktionskostnad. Helt klart skulle jag ju vara mer benägen att pröva en stand-by-dödare ju billigare den är. Och det föreslagna priserna är väldigt nära min övre gräns tror jag.
å andra siden skiter jag allvarligt talat i hur mkt ström mina grejer drar på stand-by...

Tyvärr kan vi inte svara på den totala produktionskostnaden än, dock är priserna satta enligt våran kravspecifikation, och blir då det högsta dessa produkter kan kosta i butik! (sålänge inte butiken själva sätter ett högre pris :))

Haha, vi måste alla dra våra strån till stacken och spara på energi. Tänk på alla fattiga familjer i Afrika som skulle kunna få ström ifall alla vi i Sverige använda Standby-dödaren. :D

MMC 2008-08-22 10:35

Ni kan säkert sälja massor av den om ni får in några schyssta moralpaniksartiklar i kvällspressen. Lycka till!

Macondax 2008-08-22 10:38

Citat:

Originally posted by MMC@Aug 22 2008, 10:35
Ni kan säkert sälja massor av den om ni får in några schyssta moralpaniksartiklar i kvällspressen. Lycka till!
Ja, vi funderar på att gråta ut i Aftonbladet och berätta om alla fattiga familjer utan elektricitet i Afrika.... :(

Isak 2008-08-22 10:39

Klart trevlig ide. Lycka till.

wedge 2008-08-22 10:43

Räkna med att TVn drar 5 W, så blir det 200 timmar i standby för att förbruka 1 kWh.
Antag att TVn är i standby 22 timmar om dygnet så går det ca 9 dygn innan kilowatt-timmen förbrukats.
Om kilowatt-timmen kostar en krona så blir det 9*129 dygn innan man sparat in pengarna. Mer än tre år.
Nu ligger priset kanske snarare runt 1,20 per kWh, men det tar i alla fall nära tre år innan investeringen betalat sig.
Tveksamt, måste jag säga...

Lime 2008-08-22 10:50

Kommuner och andra liknande enheter kan nog vara intresserade nästan oavsett pris för att uppfylla diverse miljömål och visa framfötterna.

Thomas 2008-08-22 11:11

Citat:

Originally posted by wedge@Aug 22 2008, 09:43
Om kilowatt-timmen kostar en krona så blir det 9*129 dygn innan man sparat in pengarna. Mer än tre år.
Eller som säljslogan "Tjäna 129 kr på 6 år". Hur klingar det?

Om sex år har vi alla förmodligen ett supersafe kärnkraftverk stort som en skolåda under soffan som ger oss all ström vi behöver. Så tänker nog många angående elbolag.

Gillar ide'n dock!

Ciffan 2008-08-22 12:08

Jag tycker att det verkar vara en intressant produkt. Visst, lite dyr i förhållande till hur mycket man tjänar in på elkostnaden (just nu) men väldigt billigt för lite bättre samvete.

Utseendet? Inga nya klumpiga saker att lägga till sladdhärvorna hoppas jag.

Billigare tillköp skulle jag förorda - har man köpt 5-packen borde det kosta mindre att köpa till enheter

Räckvidd? Måste man gå runt i rummen och stänga av eller klarar den en "normalstor" lägenhet

Hur löser man problemet med timer på video?

Jan Eriksson 2008-08-22 12:20

Bra ide!

Jag skulle hellre vilja ha en modell som bryter strömmen helt inkl den lilla enheten. Sen får man trycka på en knapp så slås strömmen på. Att ha en till fjärrkontroll tilltalar inte mig.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson