WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   E-kommers (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Den perfekta kassan (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=31140)

WebboT 2008-08-14 00:01

Citat:

Originally posted by WizKid@Aug 13 2008, 16:43
WebboT: Det jag tänkte på var att man betalar via avbetalning tex. Eller att folk väljer att få det skickat mot Postförskott.

ziah75: Men fraktavgift kan ju bero på vilket alternativ man väljer. På Webhallen kan man tex välja mellan att hämta ut det i butik kostnadsfritt, få det skickat till ett utlämningsställe eller få det hem via Hempaket. Då är det svårt att direkt visa vilket pris som kommer att gälla innan ett val är gjort.

ok.
Fast fraktavgiften för alla alternativ kan ju anges redan i varukorgen.
Exakt kostnad för avbetalning är ju naturligtvis svårare att ange redan i varukorgen.
Ett alternativ (för att ge kunden så mycket info som möjligt) skulle kunna vara att göra som Dell gör. Månadskostnad anges i direkt anslutning till varan. Dessutom klickbart för full info.

http://img172.imageshack.us/img172/9303/dellhv2.gif

Jonas 2008-08-14 02:09

Vill man ha enstegskassan kan man ta en titt på tex Webhallen, dom listar alla möjliga alternativ till frakt på sidan.

http://www.webhallen.com/help.php?typ=frakt&klass=1

(klass kan vara 0-4)

Jan Eriksson 2008-08-14 07:33

Har också funderat på detta med kassa. Att tvinga någon att registrera sig vid köp känns inte bra, ännu värre är när man ska invänta ett mail där man bekräftar sina uppgifter innan man kan handla. Sen beror det på summan, handlar jag för 150:- vill jag att det ska vara enkelt, handlar jag för 10000:- har jag lite mer tålamod.

Håller just nu på att kodar vår nästa generation av e-commerce och vi kommer att göra så att man utan ha logga in kan shoppa och lägga varor i korgen. När man går till kassan får man välja att logga in (och har man glömt sitt lösen så kan beställa ett nytt) eller beställa utan att logga in. Man fyller då i sina uppgifter och ett nytt konto skapas automatiskt. Visst, det kommer bli dubbla konton av några kunder men vi kommer att försöka få en automatisk kontroll genom att kontrollera bla e-post samt orgnr/personnr. Får oss är det viktigaste att kunden tycker det är lätt att handla.

Martin™ 2008-08-14 07:54

Jag tycker det känns bra när frakten står med i kassan, ännu bättre är om det står ett fast fraktpris redan på webbshoppens förstasida. Men inget slår gratis frakt. ;)

Att man ska behöva registrera sig för att beställa gillar jag inte, men jag gör det alltid, för jag har ju valt den butiken av en anledning.. oftast för att de har bra pris och bra recentioner på b.l.a prisjakt osv.

Jare 2008-08-14 08:31

Hur ska man hantera en kundstock på ett smidigt sätt om man inte kräver någon inloggning?
Det skulle betyda risk för massa dubbletter av kunder vilket väl inget företag vill brottas med när det gäller statistikrapporter osv?

WebboT 2008-08-14 08:48

Citat:

Originally posted by Jare@Aug 14 2008, 01:31
Hur ska man hantera en kundstock på ett smidigt sätt om man inte kräver någon inloggning?
Det skulle betyda risk för massa dubbletter av kunder vilket väl inget företag vill brottas med när det gäller statistikrapporter osv?

statistikrapporter i all ära....men ärligt talat är det viktigare än att slussa kunder genom shoppen?
Internet är inte såå olikt the real world....tänk dig själv om du var tvungen att registrera dig och logga in när du gick till Ica och konsum tvärs över gaten inte krävde det. Vilken affär tror du skulle få flest kunder?

Lindahl 2008-08-14 09:17

Kan tipsa om min gamla tråd, den innehåller fortfarande en hel del matnyttiga saker när det gäller utformning av kassa. Kassa i webbshop, Hur ska den utformas?

weetabix 2008-08-14 10:01

gillar hur ubercarts kassa funkar faktiskt... här är ett snyggt exempel... jag har ingen uppfattning i övrigt om ubercart funkar bra...

http://www.nutriprima.com

mer exempel och info här;
http://www.ubercart.org

xsajt 2008-08-14 12:29

Det jag personligen tycker är värst är när man måste registrera sig för att se frakt och betalsätt.
Det bästa är ett steg med adressuppgifter, betaltsätt, leveranssätt och kundvagn med totalpris på samma sida. Då får man lätt en överblick.
Det kör vi med!
Plus att man ska köra med gratis frakt och annonera om det på förstasidan. Då är det glaskklart för kunden vad totalpriset kommer bli, redan från början. Om man har råd att bjuda på den förstås :D

Gustav 2008-08-14 20:30

Det finns ingenting som heter gratis frakt (lika lite som det finns webbhotell med obegränsad bandbredd). Om vi ska diskutera fraktkostnader så bör frågan vara om frakten ska vara inbakad i produktens pris, eller om den ska finansieras separat som en enskild fraktkostnad. Många surfare gillar "gratis" frakt, men bakar man in frakten i produktens pris så finns risken att man ser dyr ut i relation till sina konkurrenter. Vad som är bäst vågar jag inte svara på. Däremot så är det svårare att baka in frakten i produktens pris, eftersom det blir svårt att räkna ut exakt hur stora prispåslag man måste göra för att inte gå med förslut.

Kreditor hörde av sig under dagen och erbjöd sig att hjälpa till med lite info och rådgivning i utformandet av vår nya kassa. Förhoppningsvis så har de lite intressanta synpunkter, eftersom de trots allt har ett ganska stort statistiskt underlag från många e-butiker.

Tack för studien som du tipsade om WebboT. Det var mycket intressant läsning. Den enda slutsatsen man kan dra är dock att det inte finns någon kassa som passar alla typer av butiker. Hur den perfekta kassan bör se ut är helt beroende av målgrupp och vilka varor man säljer. Det var knappast någon överraskning, men det gör det hela ännu mer komplicerat (jag gillar när det finns ett rätt och ett fel och inte bara en stor gråzon).

Den stora frågan är egentligen: Är det bra att ge kunden så många valmöjligheter som bara möjligt, eller är det bättre att göra allt så enkelt som bara möjligt?
Lyckas man besvara den frågan så besvarar man egentligen samtliga frågor. Jag skulle t ex kunna erbjuda kunderna följande:

Olika betalningsmetoder med olika avgifter
Olika fraktsätt med olika avgifter
Sms-, mail- eller brevavisering
Möjlighet att välja till nyhetsbrev
Möjlighet att fylla i rabattkod
Möjlighet att registrera sig (ett tvång kommer inte ens på fråga)
Utförlig information om öppet köp och leveransvillkor
Utförlig information om säkerhet och ssl
osv

Listan kan göra lång. Kunden kan anpassa sin order efter sina önskemål - vilket är bra. Samtidigt så innebär varje extra moment i kassan att kunden tvingas spendera längre tid där och på så vis ökar risken att denna ångrar sig och avbryter köpet - vilket är dåligt. Det hela blir ännu mer invecklat när man ser till detaljerna. Jag vill t ex inte tvina kunden att fylla i sitt telefonnummer, men det är nödvändigt om denna väljer sms-avisering. Om kunden väljer den lägre fraktavgiften för brevpost så får denna inte något sökbart kolli-id, men det får man om man väljer den högre fraktavgiften för postpaket. Jag vill inte tvinga kunden att ange sitt personnummer, men det blir nödvändigt om man väljer att betala via faktura.

Frågan är om många valmöjligheter är någonting bra eller dåligt. Personligen så har jag alltid beslutsångest. Att ge mig många valmöjligheter när jag ska handla är definitivt dåligt. Men nu ska jag inte sälja till mig själv, så att använda sig själv som utgångspunkt är en dålig idé.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:48.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson