WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Dedikerad server (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30680)

Xamda 2008-07-22 21:32

Frågan är kanske vad du behöver...? Vad är viktigast? Bästa möjligaste redundans, bästa tekniska plattform, god support, bästa pris, eller vad?

Det finns ju en uppsjö med alternativ som är både billigare och dyrare än Phonera och Ipeer och även både stabilare och mer tekniskt avancerade...

spock99 2008-07-22 23:12

Pris är inte viktigt. (Däremot ska det givetvis vara PRISVÄRT)..

Viktigt: Bästa möjligaste redundans, bästa tekniska plattform, god support, proaktiv övervakning, dvs hosten agerar själv när larm går

Framförallt en stabil leverantör, därför större företag där det finns certifierade experter. (Tänk Rackspace fast i Svenskt datacenter)

patrikweb 2008-07-22 23:46

Nu kommer kostnaden endast för övervakningen överstiga kostnaden för själva servern antal gånger.

Redundans behöver inte kosta så mycket mer för dig, dock sådan 24/7 övervakning med garanterad personal direkt vid minsta lilla larm.

Om man tar ett exempel så skulle en belastad IIS server kunna ge antal larm på en natt och kostnad för antal konsult timmar.

Vilket pris har du tänkt det max får vara? Skiljer mycket på Svenska marknaden än utlänska leverantörer.

Skulle nog säga att du får mer problem med större leverantörer, är dom som verkligen tjänar pengar på avtalsbrott (Eller avtal som ändå från skriver sig allt ansvar på något vis) eller spelar inte så stor roll för dom om dom blir av med en kund.

Oftast får du bara betala mer och få mindre för pengarna.

nomicon 2008-07-23 00:05

Hos oss ingår övervakning av att, av servern tillhandahållna tjänster fungerar och är nåbara, så där är det inga kostnader som kommer att "överstiga kostnaden för själva servern antal gånger."

/Martin

Emj 2008-07-23 00:09

Kan ju för att slå hål på Patriks phonerahat säga att jag är grymt nöjd med de tjänster jag köper av dem, har haft klart mindre strul och klart bättre support från dem än andra betydligt större svenska operatörer... Angående PIN så skulle jag nog säga att de är värda pengarna, sjukt duktiga killar!

patrikweb 2008-07-23 00:12

Citat:

Originally posted by nomicon@Jul 23 2008, 00:05
Hos oss ingår övervakning av att, av servern tillhandahållna tjänster fungerar och är nåbara, så där är det inga kostnader som kommer att överstiga kostnaden för själva servern antal gånger.
/Martin

Tror nog han menade någon managed tjänst, att ha övervakning på nät och liknande har väl alla.

Alltså även på mjukvaran.

spock99 2008-07-23 00:25

Tack för synpunkterna Patrik!

Siktar på månadsbudget för enkel server inlusive övervakning och support ca 5-7k per månad.

Jag ser din poäng i att man som enskild kund är mindre viktig för ett större företag. Å andra sidan har det större företaget en stor bank erfarenhet, standardiserad hårdvara, gott om reservdelar. Dessutom ofta väl etablerade best-practise rutiner av det enkla skälet att detta är lönsamt för dem vid stordrift.

Den övervakning jag behöver är inte någon som springer var 5e minut vid icke kritiska fel (inte helt säker på vad för larm du syftar på där). Däremot behöver jag någon som är på plats (nykter) klockan 01.30 på nyårsafton om servern gick ner vid midnatt. (utan att jag behövde märka eller ringa in felet)

Antar också att ett högt pris även kan ha ett visst värde i sig då man undviker alltför många experimenterande entusiaster i hostens nät.

Jag letar som nämnt efter en host typ rackspace. Detta kanske inte finns i sverige?

patrikweb 2008-07-23 00:46

Skiljer extremt mycket mot sverige och övriga länder, dom större leverantörer utanför sverige har så många servrar så dom kan kasta ut ett rack om dagen endast för dom har tråkigt.

Självklart finns det ju möjlighet att ha avtal hos svenska leverantörer att ha extra hårdvara.

Stora problemet är ju att avgöra om det är hårdvaran eller mjukvaran i servern som har dött. Så du lär ändå åka på kostnaden för någon form av övervakning + tiden det tar för någon att kolla på felet.

Visst kan man skicka larm till någon som har beredskap, dock lär du få betala det som jour/konsult.

Kan själv säga att jag får en hel del falska driftlarm under åren av olika orsaker, att gå upp och märka att det är falsklarm kl 05 är inte så kul.

Men skulle det varit övervakning av kundserver så ville man självklart få betalt även om det var falsklarm.

Men du är även ute efter att det gäller mjukvaran med? Isåfall får du ju även se till att du inte kör massa saker som kräver extra kompetens inom ett visst område.

Har dock även sett en del problem hos stora leverantörer där det tar långtid innan sakerna ens blivit fixade.

Dock brukar det alltid bli billigare bygga någon redundant lösning med kluster i längden, litar mer på rätt mjukvara/hårdvara en männsklighet :P

Xamda 2008-07-23 01:01

Spelar det dig någon roll var i landet tjänsten finns? Finns ju en hel sjö av alternativ att ösa ur i den prisklass du nämner. Många av dem är riktigt bra, trots vad Patrikweb försöker påskina ;-)

Norman 2008-07-23 01:01

Har man flera drifthallar på spridda platser är det väl klart att man alltid riskerar något fel?
Port80 eller phonera som de heter nu har ju bland de bättre redundans jag sett.

Nu löstes bgc problemet väldigt snabbt ändå och vad jag vet drabbades fåtal kunder. Vi märkte då inte av någon störning på vår anslutning dit.
Props till Phonera som ändå vågar gå ut och säga när de har ett fel, även om det är begränsat. Modigare än de flesta firmor som skyller på andra leverantörer så fort något händer.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:38.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson