![]() |
Citat:
|
Herregud. USA, Sverige m.fl. har blivit rika länder pga kapitalistiskt system.
Vi säljer tjänster och råvaror till så höga priser som möjligt. Varför ska inte dessa länder få göra samma sak? Bensinpriset är inte så hög som den borde vara. Den kommer dock stiga och stiga. Komiskt att se median i USA klaga över priserna, ett land där bensinpriset inte kommit till europeiska nivåer än. USA som är kapitalismen själv, bör förstå att priset på oljan inte är mer än rimlig och rätt. Citat:
Citat:
Idag är USA det viktigaste landet då det gäller världsekonomin. Men snart, så kommer Kina ta över, då behöver vi inte bry oss alls om USA. |
Citat:
c:a 500 mil x 3 liter x 6.50 kr = 9750 kr Försök hitta en lastbilstransport i Sverige som kostar i närheten av det. |
Citat:
Men om nu jänkarna ska klaga, så kan man ju fråga sig varför dom inte pumpar sin olja till max? Enorma oljetillgångar i USA också som man inte utvinner från. Men sen har man mage att klaga på andra länder för att priset är förhögt. Lustigt må jag säga. Och sist jag kolla, så var USA ett land där kapitalism råder, om kostnaden är hög för transporten som du säger, så får det företaget som kör lasttransport öka sina priser. Så fungerar det, tror jag inom kapitalismen. |
På tal om något som inte är helt relevant till detta, så tycker jag att det är extremt fel av världsbanken, att assistera Kina i deras köp av Oljefält i Afrika. De Afrikanska länderna kan inte direkt göra något åt det, och de förlorar sina statliga företag och med det all framtida inkomst därifrån.
En släkting till mig, som bland annat haft världsbanken som klient, valde ett väldigt passande ord för detta - korruption. |
Citat:
Jag bor bara en bit ifrå USA's näst största tåghub met 160, 2 kilometer långa tåg per dygn. Om du tror att det är så lätt att ställa om från olja till andra alternativ i ett så stort land som USA, så borde du tala om hur det ska gå till. Du skulle bli en rik man om du kom upp med lösningen. Du förstår tydligen inte att all världens ekonomier skulle raseras totalt om oljepriset flerfaldigades som du vill. Folk skulle inte ha råd med, mat, värme, transporter, plast (titta dig omkring och se hur mycket saker som är tillverkade av petroliumprodukter). Jag vågar påstå att i princip ALLT påverkas när oljepriset höjs. Total kollaps skulle det bli. Är det det du vill? |
Politiska system kommer och går :)
|
I ett fungerande kapitalistiskt samhälle skulle inte oljan stiga så högt att en ekonomisk kollaps sker. Marknadskrafterna kommer att reglera det av sig självt.
Om jag tror på det eller inte? Det kan du fundera över :) |
Citat:
|
Spekulation är inte så farligt, precis som spekulation på börsen så innebär det att spekulanterna själva tar risken oljepriset lika gärna kan gå ned som upp. Mycket "spekulation" är försäkringar som t.ex. flygbolag gör för att täcka in ett stigande oljepris i framtiden, det gör att vi kan ha billiga flygbiljetter. Det gör också att en del osäkerhet försvinner när det gäller bränslepriser, annars så skulle t.ex. en flygbiljett kunna bli dyrare direkt om det blir krig eller galningarna i Iran skjuter i väg någon raket. Inte helt annorlunda än att alla stora företag försöker försäkra sig mot svängningar i lokala valutor.
Kom också ihåg att oljepriset har rusat förrut, vilket utlöste nya borrningar och att nya oljefält började pumpas och därför ökade produktionen. Det kommer att hända nu också(har hänt) eftersom högre oljepris gör det lönsamt att börja pumpa ur källor där kostnaden för att ta upp oljan har varit högre än vad man kunnat sälja den för. Det sköna med kapitalism är att sådana här saker är självjusterande, så slappna av lite:) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson