![]() |
Citat:
Enklast är väl då att du kommer överens med bolaget om att du underlåter att fakturera tex 100 tim a 1.000 kr/tim (byt ut 1.000 kr/tim mot ditt timpris du använder mot bolaget). Detta är då för bolaget värt 100 tim * 1.000 kr/tim * 72% = 72.000 kr (72 % pga att 28 % bolagsskatt; dina timmar du underlåter att fakturera hade varit avdragsgilla i bolaget och därmed kostat 72 % av det du fakturerar). Bolaget kan därefter emittera aktier till dig som ni kommit överens om är värda x kr för x - 72.000 kr. Har ni tex kommit överens om att aktierna skall värderas till 80.000 kr skall du således betala 80.000 - 72.000 = 8.000 kr för dessa aktier till bolaget i en riktad nyemission. |
Som de andra är inne på. Att få aktier till underpris innebär att du får en förmån som ska beskattas.
|
Citat:
"Eller måste jag fakturera ut timmarna... skatta och sen stoppa in dom som en insättning av kapital...... Hur gör man och vad vore enklaste lösningen?" Det jag svarade var det jag anser vara den absolut vanligast förekommande metoden (dvs så man oftast "gör"). Jag har sett den användas otaliga gånger. Ingen gång jag känner till har det lett till skatteproblem. Om det kan kallas skattefusk är nog väldigt tveksamt; möjligen gråzon. Beror nog på vilka avtalsparter man blandar in i transaktionen och hur den utformas i detalj. |
Citat:
Det är en annan sak om man redovisar det eller inte, men det är en annan historia. Man ska även betänka att köparen alltid måste betala minst kvotvärdet (f.d. nominella värdet) på aktierna, bolaget får nämligen inte utfärda aktier med lägre kurs än så. Så en del kontanter måste ändå betalas in till bolaget. Det går alltså inte attfå aktier helt "gratis" från bolaget vid en nyemmission. Däremot kan ju andra delägare sälja aktier till underpris, för att få med en strategiskt viktig ägare. |
Citat:
|
dina intäkter från arbetade timmar tillhör fakturerande företag tills dess att du vill att dessa pengar överförs till din ägo. Så fort företaget ger dig tillgång till dessa pengar blir de skattepliktiga med arbetsgivaravgifter och inkomstskatt. Detta gäller oavsett vilket ändamål pengarna går till (t ex aktiekapital).
Att skänka aktier till en person i samband med bildande av AB är inte spec. klokt att göra. Detta eftersom skattemyndigheten ryter till och kan göra en särskild värdering av bolaget, bolagets tillgångar och bolagets värde och därefter förmögenhets-/sköntaxera dig. De kanske kommer fram till att bolagets värde är 2,5 miljoner och om du då äger 20% av aktierna så taxeras du på basis av 500 000 SEK. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:59. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson