![]() |
Jo, hade jag letat skribenter på WN hade jag lagt den under "Förmedling av jobb och tjänster". Eftersom detta är ett webmasterforum känns det ganska missriktat att lägga ut en sådan annons, ungefär som att annonsera för blöjor på ett bilforum.
Citat:
|
Citat:
|
Det finns människor här som är inriktade på mycket annat så jag tycker gott och väl du kan ange genre för det du söker
|
Jag har anlitat lite skribenter och tycker det är sjukt dålig kvalité för vad folk vill ha i ersättning.
Alla vill använda schablonpriser på 750 kr / timma för att skriva texter bara för att det är journalistförbundet ellet nåt annat korkat förbund som satt priset. Jag anser inte att alla är värda lika mycket i timman. Jag vill betala efter den kvalité jag får. Exempelvis var det en skribent vi testade och hon lyckades skicka med ofantligt mycket stavfel och språkfel. Sedan skyller hon på att det inte gett utslag i Word. Men språkfel syns inte så tydligt i Word och man borde nog ta 10 minuter att läsa igenom sin text innan man skickar den vidare. Att jag sen skall spendera 30 minuter och ändra i texterna anser jag inte att 750 kr i timman är värt. Inte ens jag har så hög timlön som konsult haha. Det blir lite tragiskt. Nej kvalité skall sätta priset, och inte några idiotiska jämställdhetspriser! |
Citat:
Citat:
Citat:
|
Fall du letar efter de ämnet du nämde kan du leta folk på kolozzeum's forum, folk som har mycket åsikter och tankar om hur man ska träna och äta.
http://www.kolozzeum.com/forum/ |
Från min tid som inköpare på olika tidskrifter kan jag inte annat än hålla med att kvaliteten varierar enormt och står inte alltid i proportion till priset.
Om man vill ha bra sakkunskap om perifera ämnen är det svårt att hitta skribenter över huvudtaget. Det vill säga sådan som man inte behöver mata med info. Då får man lite ta det som finns och försöka tvätta deras texter eller försöka få dem att utvecklas i rätt riktning. Förr i världen fanns det också yrkesverksamma tekniker och andra som tyckte det var kul att skriva ihop en bit till en facktidning. De kunde ofta både skriva och stava eftersom de gått i den gamla svenska skolan. Nu har de inte tid och kan varken skriva eller stava. Bäst är nog att försöka scanna igenom nätet och se vilka som publicerar sig inom det område man vill bevaka och som har en stil som man gillar. Men om det gäller grejer som man själv kunde slängt ihop på en timme är det inte värt att lägga ut dem på uppdrag, om man inte har en bra leverantör som är upparbetad. Är det grejer som tar en halv dag eller mer med inläsning, fakta insamling, telefon/mailintervjuer, så är det inte underligt att det kostar. Det är ofta den här frågan diskuteras och det slutar ofta i ett gnäll på dyra skribenter och att "det skunde jag gjort själv på en halvtimma". Det leder ingenstans. Man måste själv värdera vad man har råd till och alternativkostnaden för att ta fram materialet. Och eftersom alla kan skriva i Sverige så kan "alla" också skriva en artikel till en tidning eller webben eller? |
haha inte utslag i word... jag ska börja säga att "Coda" inte berättade för mig att sql/php funktionen inte skulle fungera.. sen ska jag ta betalt som en tok =)
|
Ett annat tips är att se om du kan hitta någon som bloggar i ämnet som du tycker är relevant. Finns helt klart gott om folk som är väldigt kompetenta inom skrivandets ädla konst, utan att för den sakens skull ha någon journalistutbildning i bagaget. Faktum är att jag inte sällan, som vissa andra här verkar bekräfta, påträffar skribenter med både den ena och den andra utbildningen men som när det väl kommer till kritan inte alls har en förmåga att uttrycka sig speciellt intressant, målande eller fräscht.
Så mitt tips är helt klart att leta i bloggar och liknande, iaf om det är så att man kan tänka sig att återanvända personen ifråga flera gånger - annars är det att letandet drar ut så pass mycket på tiden att det knapp är värt besväret. Forum är också ett pra tips, tycker man ganska snabbt får en relativt bra bild av vilka människor som åtminstonde uttrycker sig läsbart och korrekt, och lite senare även får en bild av vilken stil en viss användare uttrycker sig (kanske med lite humoristiska inslag osv). |
Kunskap om området är a och o. Det märks när någon som kan ämnet, är intresserad och har egen erfarenheter skriver och det når alltid fram till läsaren. Nackdelen med journalister är att det kan en mall för rapportering/reportage ganska bra, men det är få som kan skriva utifrån egna erfarenheter/kunskap. Nackdelen med de som inte är journalister är att de ofta inte har tid eller kapacitet att leverera stora mängder texter (eftersom de till exempel har ett annat jobb att sköta på dagarna) och kan ha lite svårt med faktakollen och objektivitet.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:45. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson