![]() |
Om du anmäler dig som arbetsgivare så måste du varje månad redovisa vad du betalat ut i löner.
Annars räcker det, om man inte omsätter så mycket pengar, att deklarera en gång om året, i övrigt behöver man inte redovisa något alls. |
Nej skit i Bolagsverket. Strunta i arbetsgivare om du inte har någon anställd redan nu. Detta snabbstartar du på en dag när det väl är aktuellt.
Du kan beskriva din verksamhet hur du vill. Räkenskapsår är den period för vilken du redovisar företagets verksamhet. Ofta den 1:e januari till den 31:e december, men kan också vara brutet, för exempelvis aktiebolag, och avslutas mitt i sommaren. Bra länk: http://expowera.se/mentor/starta/starta.htm |
Jag tycker nog det finns ett värde i att registrera att företagsnamn ändå. Då finns du med i Bolagsverkets register och kommer upp i registersökningar på ditt företagsnamn.
|
Jag skrev "webbdesign" och "support" som verksamhetsbeskrivning. Känner att jag kan få igenom det mesta via dessa två ord. Har samma "affärsidé" som dig.
Räkneskapsår så fyller du i det datum du tänkt att starta din verksamhet som start och 2008-12-31 som slutpunkt. |
Citat:
|
Fördelen att vara med i Bolagsverkets register är väl framför allt att man får 2000 nya telefonkompisar från diverse säljbolag ;)
|
Och att folk slipper skriva "med uppgiven firma" när de ansöker om bf hos fogden :)
|
Jag skulle skita i bolagsverket, och istället registrera ett varumärke hos PRV (www.prv.se) ifall du har ett bra namn som du använder i företaget. Har gjort så själv och fungerar alldeles utmärkt!
|
2000 telefonkompisar får man även utan bolagsnamn. Jag tycker synd om den som fick överta mitt gamla telefonnummer efter att jag bytte dagjobb då jag använde det när jag skaffade fa-skatt..
|
Om du ex. tecknar ett telefonabonnemang på firman är det klart värdefullt att finnas med i Bolagsverkets register. Vissa operatörers registersystem utgår nämligen från att du inte kan ha enskild firma utan att finnas med där, och det är ett helvete att gå den manuella vägen.
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson