Internet Sweden |
2008-06-27 12:09 |
Citat:
Originally posted by JonathanS@Jun 27 2008, 09:27
Min förhoppning är att marknaden för domänspekulanterna ska dö ut (fler toppdomäner = fler lediga domäner = värdeminskning på tidigare registrerade domäner) och att nätentreprenörerna ska blomma ut (fler lediga och enkla domäner/toppdomäner = fler affärer på nätet).
|
Jag måste säga att jag faktiskt spår motsatt riktning; Jag ser ingenting som tyder på att domänspekulation på något sätt skulle minska eller avta pga av detta - utan precis tvärtom. De senaste åren har väl nya TLDer som .es, .eu, .asia och .mobi visat att nya TLDer drar till sig just spekulanter i första hand.
Något som vi inte får glömma i detta sammanhang är att det samtidigt fattades ett annat (i mina ögon) kanske viktigare beslut i Paris:
Citat:
The adoption of two measures to eliminate "domain tasting" (the practice of using the add grace period to register domain names in bulk to test their profitability)
|
http://www.icann.org/en/announcements/announcement-3-26jun08-en.htm
Det är viktigt att komma ihåg att framförallt .com´s tillväxt i över ett år byggt just på tasting och jag misstänker starkt att dessa aktörer kommer att söka ett nytt fokus på en lukrativ marknad. Lägger du sedan till att .SE uppskattar att antalet domäninnehavare som äger fler än 100 domäner eller fler ökar med 100 per år.
Tankemönster: Om "lilla" .se växer med 100 storägare per år (alltså med 50% om året enligt .se´s uppgifter) - hur ser det då inte ut hos resten av TLDerna..?
(betänk också att hos många ccTLDer finns det minst en Bolama/Name Navigation - dvs "Storägare deluxe" eller "mastodont")
Så jag skulle vilja påstå att även om JonathanS´s vision av framtidens internet är hedrande för honom, så ser jag det lite i samma nivå som när Lisa, 10 år i kvällstidningens frågespalt svarar på frågan "Lisa, vad önskar du dig mest av allt?"
- Fred på jorden
Ouch, känner på mig att detta kan komma att bli en hätsk debatt.. ;)
|