WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   EU vill registrera bloggare (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=30145)

FredrikNas 2008-06-26 12:20

Hmm jo problemet kanske är lite större än vad jag först föreställde mig, men jag finner det ändå osannolikt att en sån lag skulle gå igenom nu (det trodde jag iofs om FRA också)

Ser ut som att man flyttar till Malta inom kort då ;)

hubbert 2008-06-26 12:24

En blogg lär vara något som förorenar cyberrymden enligt förslagsställaren.
Förslaget har antagits av Europaparlamentets utskott för kultur och utbildning så det är inte en parlamentariker som driver det utan ett helt utskott.
Malta gick in i EU 2004 f.ö.

FredrikNas 2008-06-26 12:56

Ajdå, jag som var helt säker på att Malta inte var med, i.om skatt på pokervinst debatten som var för något år sedan. Men fel hade jag alltså.

Men att få ens "content" granskat och bedömt efter en skala känns ju väldigt knepigt, vem avgör vad som är relevant? samt vilka granskar deras arbete?

citrusen 2008-06-26 13:35

Innan 22 sept har jag nog hunnit flytta till USA

Anders Larsson 2008-06-26 13:55

Det kanske blir så att alla sajter ska registreras med en ansvarig?
Oavsett blogg eller företagssajt.

tartareandesire 2008-06-26 14:10

Jag har svårt att se att det här förslaget skulle kunna motiveras rent ekonomiskt av de flesta. Dessutom tycker jag det ser ganska harmlöst ut. Är det så mycket mer än att man ska kunna se vem som står bakom bloggen hon vill få igenom?

autosvar 2008-06-26 14:13

Citat:

Originally posted by Anders Larsson@Jun 26 2008, 13:55

Med en bloggregistreringsavgift på t.ex. 500 kr per blogg så vädrar nog staten morgonluft...

hubbert 2008-06-26 15:28

Tja jämför det med att ett utgivningsbevis för en blogg kostar 2.000:- och gäller i tio år. Så det blir slantar det.
Nu kommer åtminstone Fjellner (m) i EU motarbeta det förslaget om bloggar aktivt.
Citat från mail från honom "Summan av mumman är alltså att jag med ändringsförslag avser att helt ta bort, inte bara ändra, de vansinniga skrivningar som det rapporterats om i media"
Kanske finns lite hopp om de där blå i alla fall.

Ciffan 2008-06-26 15:52

Trodde först inte på det. Inte heller att 32 av 33 utskottsledamöter röstat för förslaget. Det verkar inte som om det går att få fram vilka som röstat för resp emot.

Flytta bloggen utanför EU? Tja, då tar ju FRA alla uppdateringar om man gör dem från Sverige

Tror inte att bakgrunden är "överfallet på Estland" eftersom förslaget skrevs redan förra året

tartareandesire 2008-06-26 16:21

Citat:

Ursprungligen postat av autosvar
Citat:

Ursprungligen postat av Anders Larsson

Med en bloggregistreringsavgift på t.ex. 500 kr per blogg så vädrar nog staten morgonluft...

Något sådant tror jag aldrig kommer att hända. Det är dock ganska vettigt att man ska kunna se vem eller vilka som ligger bakom en blogg eller vilken webbsida som helst för den delen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:58.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson