![]() |
Jag har ungefär samma diff som trådskaparen, kör också sista OpenAds-versionen som kom. Det finns en del diskussioner om det på openx.org-forumet, det verkar vara så för alla.
Kul om OpenX verkar bättre, nån gång ska jag uppgradera.. |
Sen kan man väl säga att så länge Google inte specificerar hur mycket man ska få betalt så kan man ju aldrig säga att dom blåser en, och då kanske det inte spelar så stor roll exakt hur dom redovisar siffrorna...även om korrekta siffror såklart är att föredra...
|
Citat:
Klart statistiken ska vara sjysst ... nu är jag ju inte 100% säker på att det är Google som har 75% mindre klickregistrerade eller om det är OpenAds som registrerar mångfalt fler klick än vad det verkligen är. Siffror är ju ett mätvärde och är siffrorna helt fel så kan dom ju lika gärna ta bort dom eller iallafall skriva att det kan vara hur stor flemarginal som helst. Det är just statistiken som jag reagerat på, och baserar dom sina utbetalningar på klicken så är det ju jäkligt viktigt att det är korrekt. |
Citat:
|
Jag har iofs inget minne av att siffrorna skulle varit värre / sämre tidigare. Kanske tom körde openads i mars där datan är från. Hade en krasch i en av mina tabeller som har hindrat mig från att mäta trafiken korrekt ett par veckor här i maj/juni. Tycker rent allmänt det är marginell skillnad på openx och openads. Att uppgradera är ju inte svårare än att ladda hem versionerna i rätt ordning och klicka på upgrade.
|
vad jag förstår diskuterar ni diffen i klick på Adsense annonser som mäts både med openX och Adsense,
men hur står det till med visningar/impressions i en jämförelse mellan Analytics och openX, nåon som gjort en jämförelse? |
Diffen på antalet visningar var ca 21% i Maj och klickdiffen var ca 76% under samma period.
|
21% lägre i openX?
Det är hur som helst ganska stora siffror! |
Citat:
|
Jag uppdaterade til senaste OpenX dvs 2.4.7 men det hjälpte inte. Däremot tror jag att jag hittat "felet" ... det verkar som OpenAds/OpenX även reggar visningar och klick från sökmotorer och det är därför diffen är så stor.
Det verkar mao inte vara något fel på Googles statistik. Någon admin får gärna byta rubriken på denna tråd till tex "Stor diff i statistik mellan OpenAds & Google AdSense. Lösningen finns här: http://forum.openx.org/index.php?sho...l=CTR+too+high De mest intressanta delarna är: "If you go to Settings->Main Settings->Statistics & Maintenance Settings, you will see a box with the description: Don't log statistics from clients with any of the following strings in their user-agent (one-per-line) You could put a list like the following: googlebot slurp gigablast" Jag lade även till "3gse bot" som hade många klick. Skumt att inte detta är konfigurerat som standard i OpenX. Även detta är intressant: "First off, you should make sure that a robots.txt file is placed in the root directory of OpenX. OpenX has already included robot files inside certain folders, however for these to work you must have your domain pointed directly at the OpenX directory or the OpenX admin/delivery directories. If you have installed OpenX into a subdirectory of your domain ( www.example.com/openx ) then you will need to place a copy of robots.txt into the root directory ( www.example.com/robots.txt ) The content of robots.txt in the root directory of OpenX is: User-agent: * Disallow: / You want to move this file into the root directory of your domain, and change the 'Disallow' part to match the foldername you use for OpenX User-agent: * Disallow: /openx/ However, not all spiders/bots follow the rules of robots.txt - but this will certainly help." Hoppas detta kan hjälpa andra med samma problem. :) Mvh Anders Bergman |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson