WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Sökmotorpositionering (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=11)
-   -   Olika Google SERP i Explorer och Firefox (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29952)

gummianka 2008-06-17 05:13

Fast Google tar ju hänsyn till (något av, eller alla dessa) cache, är du inloggad på gmail eller igoogle ser den ditt innehåll där och tar hänsyn till det, historik...rätt eller fel låter jag vara osagt, däremot tycker jag INTE det går emot att varje sökresultat ska vara så perfekt som möjligt (som någon sa)

Men sen ligger det säkert skillnader mellan webläsare, när jag hade Mac så fick man t.ex. olika sökresultat på blocket beroende på om man hade Safari eller FF

Torreman 2008-06-17 08:38

Citat:

Originally posted by htiawe@Jun 16 2008, 16:11
På vilket sätt anpassas sökresultaten om man är inloggad eller inte?

Har testat detta med kompisar som sitter på andra datorer med samma eller olika webbläsare. Om vi är inloggade på Google och samtidigt söker efter samma ord så kan sökresultatet variera. Om vi inte är inloggade så är sökresultatet oftast samma. Min teori är att Google försöker analysera vad du klickar på och automatiskt flyttar upp sidor som du ofta väljer. Jag testar tex. ofta att söka efter mina egna sidor och eftersom jag ofta klickar så leder det till att sidan hoppar upp i mitt sökresultatet.

Attila 2008-06-17 09:47

Jag tyckert ett sökresultat (från samma levrantör) borde vara absolut och oberoende.
Det kan krångla till om man tror sig ha en viss placering, men någon annan ser inte samma resultat.

Tänk om du anlitas för att Seo-a ett sökord, och i din burk ser du en bättre placering, medan din kund ser en sämre palcering. Vem har rätt?

gummianka 2008-06-17 11:13

Rätt resultat är ju det som visas på en ren sökning (utan historik, utan cache) men om du söker på SAAB och Google kan utläsa av din gmail, ditt igoogle innehåll, din historik och din cache att du är grymt intresserad av flygning, är det inte då riktigt att ranka det resultatet högre än motsvarande bilinnehåll från samma fabrik....annars känns det som att vi hoppar tillbaka ett par år...

Attila 2008-06-17 11:42

Citat:

Originally posted by gummianka@Jun 17 2008, 11:13
Rätt resultat är ju det som visas på en ren sökning (utan historik, utan cache) men om du söker på SAAB och Google kan utläsa av din gmail, ditt igoogle innehåll, din historik och din cache att du är grymt intresserad av flygning, är det inte då riktigt att ranka det resultatet högre än motsvarande bilinnehåll från samma fabrik....annars känns det som att vi hoppar tillbaka ett par år...

På sä sätt ja...men här handlar inte om att jag är intresserad av ett område och därför prioriteras vissa hemsidor av Google, utan om att jag själv får olika resultat beroende på browser, på samma sökord.
Ordet är förresten flygfoto, och det nämner jag bara för att visa att det är ett vanligt ord, och alla andra sökträff på SERP-en (top15) handlar uteslutande om företag som hansdkas med just flygfoto på ett eller annat sätt.
Jag använder Firefox då jag loggar in på Google konto, men har lite bättre placeringar i Explorer

Dessutom visar Firefox 175.000 träffar, medan Explorer 175.000 träffar

Betyder allt detta då att andra människor ser helt en helt annan träfflista på sökordet?

Vimp 2008-06-19 08:37

Citat:

Originally posted by Attila@Jun 17 2008, 11:42
Själv fick jag 170 000 i IE 8, medan Firefox 3 visar 170 000.

lunarmys 2008-06-19 08:39

lyssna på Robertsson. det handlar helt enkelt om olika datacenters..

xpat 2008-06-19 09:30

Citat:

Originally posted by Attila@Jun 17 2008, 11:42
På sä sätt ja...men här handlar inte om att jag är intresserad av ett område och därför prioriteras vissa hemsidor av Google, utan om att jag själv får olika resultat beroende på browser, på samma sökord.
Ordet är förresten flygfoto, och det nämner jag bara för att visa att det är ett vanligt ord, och alla andra sökträff på SERP-en (top15) handlar uteslutande om företag som hansdkas med just flygfoto på ett eller annat sätt.
Jag använder Firefox då jag loggar in på Google konto, men har lite bättre placeringar i Explorer

Betyder allt detta då att andra människor ser helt en helt annan träfflista på sökordet?

Som sagt, det handlar inte om browsern. Om man tänker på hur stort Google är (troligen fler är 600 000 servrar) och att de är tvugna att lastbalansera på en synerligen seriös nivå så är det inte så konstigt att resultaten kan fluktuera. Oftast handlar det dock om realtivt små fluktuationer, om det handlar om verkligt stora fluktuationer så är det tecken på något som man bör fundera på.
När det gäller antalet sidor och antalet träffar så är det estimeringar somm G gör, det är inte exakta siffror.

gummianka 2008-06-19 13:58

Citat:

Ursprungligen postat av xpat
Citat:

Ursprungligen postat av Attila

Som sagt, det handlar inte om browsern. Om man tänker på hur stort Google är (troligen fler är 600 000 servrar) och att de är tvugna att lastbalansera på en synerligen seriös nivå så är det inte så konstigt att resultaten kan fluktuera. Oftast handlar det dock om realtivt små fluktuationer, om det handlar om verkligt stora fluktuationer så är det tecken på något som man bör fundera på.
När det gäller antalet sidor och antalet träffar så är det estimeringar somm G gör, det är inte exakta siffror.

Jag vet inte om jag missadeågon ironi där när alla hade anget identiska nummer för dom olika läsarna, men, om det handlade om anrop till olika datacenter, och INTE ha med browser att göra så borde det ju innebära att 2 sökningar gjorda i samma browser, med säg 1 minuts mellanrum, också borde ge olika resultat. ?

Attila 2008-06-19 15:07

från min del skulle det vara olika siffror, (ca 5% avvikelse)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:01.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson