Internet Sweden |
2008-06-02 11:19 |
Jag måste säga att jag ställer mig väldigt förundrad över att dels kalla konsulten för "domänpirat" - då det ganska tydligt visar sig att konsulten alltså registrerat domänerna i eget namn (högst sannolikt under de förespeglingar att han skulle få aktuellt uppdrag). Inte helt osannolikt har konsulten ifråga endera varit med och startat föreningen eller att han/hon har en stark koppling till den.
Sedan förändras förutsättningarna och han får av nån anledning inte uppdraget.
Frågan gäller då - vem har rätt till domänen ifråga?
Ja jag ser ju ingen automatisk rätt till föreningen iaf - det kanske andra gör, men jag ser det nog rimligt med en köpeskilling involverad.
Sen tror jag att många stirrar sig blinda på prisbilder för domäner hos lågpriswebbhotellen idag - jag vill be om att uppdatera herrskapet om att priset för en .se-domän varierar ganska mycket mellan 45:- till ett par tusen kronor beroende på vart man vänder sig. Så att lägga kommentarer om att det skulle vara saftigt med 3K för nyreg, förnyelse och överlåtelse - är iaf inte jag kapabel till att svara på utan att veta vilka kostnader konsulten ifråga verkligen haft.
Men som det tydligt framgått ligger det mer bakom det här än vad som först visat sig - dvs gammalt groll, sannolikt gamla överenskommelser osv - Att då anklaga konsulten för att vara "domänpirat" tycker jag är aningen magstarkt..
Vill också bara nicka instämmande till Terabytes kommentar om Kleins expertkunnande kring ownertransfers av .com
Citat:
...
Är det en .com så kan det vara befogad, då .com transfer är lite meckiga och man måsta anlita någon som kan .com transfer.
...
|
Jag satt med tappad haka i en minut innan jag kunde fortsätta.. :blink:
Edit: ett par rättade stavfel
|