WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   snabblån (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29661)

Martins 2008-06-03 15:33

Det som gäller för att driva ett sk snabblån företag är att du är registrerad hos FI som Penningöverförare, valutaväxlare eller annan finansiell verksamhet.
Här kan du läsa mer: http://www.fi.se/Templates/Page____1999.aspx

Jag har ett system klart för just den här typen av tjänster. Skicka PM

Rob 2008-06-04 00:02

Hej,
Det finns en anledning till att samtliga dessa "snabblånsleverantörer" bara lånar ut till upp till 3000:- har för mig att belopp under dessa inte kräver tillstånd av FI

Kan dock ha fel, men det borde ligga något i detta då alla har maxbelopp 3000:-

Sedan så har dessa bolag nu ändrat från ränta till avgift.. För att ta ut ränta måste du väl ha tillstånd från FI om inte jag är helt fel underrättad.

Mvh
Robert

Gustav 2008-06-04 11:29

Citat:

Originally posted by Rob@Jun 4 2008, 00:02
Hej,
Det finns en anledning till att samtliga dessa "snabblånsleverantörer" bara lånar ut till upp till 3000:- har för mig att belopp under dessa inte kräver tillstånd av FI

Kan dock ha fel, men det borde ligga något i detta då alla har maxbelopp 3000:-

Sedan så har dessa bolag nu ändrat från ränta till avgift.. För att ta ut ränta måste du väl ha tillstånd från FI om inte jag är helt fel underrättad.

Mvh
Robert

Folkia har ju sitt så kallade folklån som är på 25k. Men det kan mycket väl vara så att regelverket är enklare vid små belopp. Om så skulle vara fallet, så skulle jag dock gissa på att riksdagen snart ändrar på det.

Att det skulle vara någon skillnad rent lagmässigt på att ta ut ränta och avgifter har jag svårt att tro. I praktiken är det samma sak, eftersom båda delarna ingår i den effektiva räntan. Även avgifter är att betrakta som ränta alltså.

Babbaboo 2008-06-23 07:29

Inte FI, utan staten!
Enligt statens bestämmelser behöver man inte ta en vanligt stor kreditupplysning vid lån på 3000 kr. Det är en av grejerna som staten vill ändra på. Många sms-lån har redan börjat ta en stor kredtupplysning, dvs en sådan som genererar i en anmärkning hos UC.
Tillstånd hos FI måste alla som lånar ut pengar ha, oavsett beopp.

Babbaboo 2008-06-23 07:36

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av hermi
Det dyker upp nya sidor som erbjuder snabblån/smslån/microlån varje dag!

Många sidor ser nästan likadana ut. Vart köper man en sådan lösning? Vore coolt att räkna på det, verkar ganska lönsamt

Att göra samma sak som alla andra gör, fast två år senare, brukar ju vara bästa sättet att bli rik...

Tyvärr så är det inte så enkelt. Krävs även tillstånf från FI. De sajter som dykt upp oseriöst har försvunnit lika snabbt. Folk är snabba på att anmäla dem. Du måste ha så pass mycket pengar att du både har råd att låna ut till samtliga samtstå med förluster x antal månader för alla de som skiter i att betala tillbaka. Oavsett om du anlitar inkasso och kronofogden så kan det ändå ta flera år innan du får tillbaka pengarna om du ens över huvud taget får tillbaka dem.

Fler och fler av de första sms-låneföretagen som öppnade i starten av sms-lånetrenden har redan börjat gå i konkurs och byta ägare.

mojay 2008-12-24 16:31

Att bedriva verksamhet för snabblån kräver inte tillstånd från FI, däremot måste man meddela FI att man bedriver denna verksamhet.

Bakom dessa tjänster döljer sig finansbolag oftast som genom partner lånar ut pengar på denna lukrativa marknad.

Förlusterna idag är inte speciellt stora, för ett par år sedan räknade man på c:a 1% i förlust/bedrägeri och c:a 3-5 % för långtidsbevakning, vilket också är pengar med ränta. Idag ligger kundförlusterna på c:a 1%, vilket är ingenting i jämförelse på avkastingen för verksamheten.

Om system önksas finns tillgång till system, levererat till finansbolag redan för två år sedan och som sedemera vidareutvecklats till att bli det effektivaste och säkraste systemet på marknaden.

PM vid intresse.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:17.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson