WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hur mkt arvode? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29464)

Ara 2008-05-22 09:30

Citat:

Ursprungligen postat av Mattias
Citat:

Ursprungligen postat av Ara
regeln är väl oftast att man får vad man betalar för

Tycker att just denna "i regel" inte kan bli mer inkorrekt, inom denna bransch det vill säga.

Finns allt för mycket "crap" där ute till enorma priser.
Gäller nästan att känna sin designer i detta fall.

det va därför jag sa "oftas" och det gäller inte bara designe´s utan lika mycket systemutveckling.

visst kanske nån 14åring kan koda ihop ett system för 200:-/h men hur är det med skalbarheten och systemarkitekturen?

Mortekai 2008-05-22 09:39

Citat:

Originally posted by EvinDesign@May 21 2008, 15:38
Tänkte bara kolla vad webbfirmor brukar ta betalt per timme?

Har stött på firmor som tagit 1000:-/ timme och andra som inte ens tar per timme utan kör hur sjukt låga priser som helst.

Själv brukar jag köra på en uppskattning av antalet timmar och sen slå ut det på arvodet..

Hur mkt brukar webbfirmor ta per timme?

Att priserna varierar så mycket beror på många faktorer som erfarenhet, inriktning, behov av lönsamhet, tillgång och efterfrågan och självklart den svenska osäkerheten. Att någon med enskild firma på sidan av som inte måste överleva på sin verksamhet eller som inriktar sig på en kundkrets som inte har så mycket pengar generellt har lägre priser än en större verksamhet som är helt beroende av inkomsten från den och som ofta riktar sig till större kunder med mer inkomst är inte så konstigt i mina ögon.

Däremot är det sällan man ser sådana stora klyftor mellan etablerade webbfirmor i min erfarenhet utan det är just när man blandar in mindre, oftast en eller två personer i mindre verksamheter, som jämförelsen blir lite skev.

Själv kör jag med fasta priser som grund och sedan går man igenom vad kunden ska ha utöver ren design och ger en fast slutkostnad baserat på en fastställd prislista. Jag brukar höra till kategorin som tar sjukt lite, men så är jag också en ensam näringsidkare utan behov att leva på min verksamhet som riktar sig mot mindre kunder...plus att jag har sjukt svårt att ta betalt och lider hårt av den svenska osäkerheten :)

EvinDesign 2008-05-22 10:26

välskrivet svar Mortekai,

jag jobbar likadant, dvs gör upp innan om hur många timmar det kommer att ta och ta en fast summa därefter.. Sen kommer det ju tillbaka till hur duktig man är på det man gör och hur snabbt det går.

Den svenska osäkerheten plågar alla webbfirmor som försöker komma någonstans, sen finns det ju alltid dom (ehm..) som fullständigt punkterar marknaden med sina låga priser.. :D

Gustav 2008-05-22 10:46

Alla företag tycker att konkurrens är bra – men inte just i deras bransch. Där är den skadlig och "punkterar marknaden" :).

Normalt sett så är det vansinnigt mycket billigare att anlita t ex en student med f-skatt än en webbyrå. Inte så konstigt, eftersom timarvodet till webbyrån även måste täcka deras marknadsföring, lokaler, inaktiva perioder, nyinvesteringar i hård- och mjukvara, expansion, mm, mm. Studenten har normalt inga av dessa kostnader, men gör ofta ett minst lika bra jobb. Dock så finns det självfallet andra nackdelar med studenten (hobbyentreprenören). T ex kanske han inte är tillgänglig under tentaperioder, eller så har han helt enkelt inte lust att jobba just nu.

Att jämföra priser mellan hobbyentreprenörer och etablerade webbyråer går inte (vilket redan sagts i tråden). Jag tror även att de har helt olika kundkretsar. Dessutom så finns det förmodligen många stora webbyråer som började som hobbyprojekt på studentrummet.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson