WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Banner block (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=29388)

WizKid 2008-05-18 13:44

Citat:

Originally posted by sasserdude@May 18 2008, 12:11
Tex att vi har en sida som heter reklam.php
så kommer ordet reklam eller ad etc blockeras.
Så det räcker med att man lägger in ett script som byter namn på reklam.php varannan dag. hej.php kalles.php eken.php etc.

Då kommer din reklam synas, om nu inte användaren plockar bort reklamen för hand. men det kommer inte att blockeras direkt när du kommer in på sidan.

Som tur var finns det galet mer avancerade saker man kan göra. I Adblock Plus kan man blocka med hjälp av CSS-selectors. Så det räcker att annonsen är av en viss storlek eller att man har en visst id på den. Eller att urlen som annonsen länkar till innehåller ett visst ord.

Blockeringsteknikerna kommer bara bli mer avancerade om sidor tror att de kan gå runt den.

Ett tips kan vara att läsa http://adblockplus.org/en/filters där det står hur man kan blocka annonser.

AdamBergkvist 2008-05-18 13:44

Eftersom ingen köper nyhetstidningar längre och surfar allt mer, har man varit tvungen att generera intäkter på nätet, och då har banner varit en tillfällig lösningen. Men när man inte har reklamplatser att sälja, vad ska man sälja då? Kommer Aftonbladet att låta storföretag lägga bud på artiklar? Artikel om SAAB's nya bil vs. Volvo's nya bil, högsbjudande vinner kanske?

WizKid 2008-05-18 13:54

Jag tror de flesta personer inte har något emot reklam på sidor. Det däremot folk har problem med är galet stora flash annonser eller gif-animeringar som drar en jäkla massa processor kraft och är grymt störande. Jag har tex inget emot tidningsannonser för de är inte i närheten så störade.

Kollar man tex på aftonbladet.se så med Adblock drar Firefox för mig mellan 0-10% men slår jag av Adblock så hoppar den upp till 30-50% med peekar uppemot 90%. Sidan tar också galet mycket längre tid att ladda. Utan annonser tar den ca 8-10 sekunder medans med annonser tar den 25 sekunder.

sasserdude 2008-05-18 15:21

Citat:

Originally posted by WizKid@May 18 2008, 13:54
Jag tror de flesta personer inte har något emot reklam på sidor. Det däremot folk har problem med är galet stora flash annonser eller gif-animeringar som drar en jäkla massa processor kraft och är grymt störande. Jag har tex inget emot tidningsannonser för de är inte i närheten så störade.

Kollar man tex på aftonbladet.se så med Adblock drar Firefox för mig mellan 0-10% men slår jag av Adblock så hoppar den upp till 30-50% med peekar uppemot 90%. Sidan tar också galet mycket längre tid att ladda. Utan annonser tar den ca 8-10 sekunder medans med annonser tar den 25 sekunder.

Ja exakt, ja tror nog att folk föredrar still bilder som förmedlar klart och tydligt vad det är.

eller en långsam gif bild som är snygg och inte för animerad utan växlar långsamt mellan 2 bilder..

clonix 2008-05-18 15:26

Bara jag som tycker aftonbladet blir sakta men säkert tyngre och tyngre att ladda!??!
Ibland är det så mycket som 5 olika "filmklipps-flash" annonser som ska laddas.
+ själva huvudsidan med övriga annonser och bilder.

En hel del av annonserna ligger utanför aftonbladet / på egen ad-server
så ibland får man vänta på att dessa ska laddas osv.

Tröööögt och segt... vissa gånger kan man inte börja scrolla runt heller innan vissa annonser laddat klart.... GrrRr!

sasserdude 2008-05-18 17:09

Citat:

Originally posted by clonix@May 18 2008, 15:26
Bara jag som tycker aftonbladet blir sakta men säkert tyngre och tyngre att ladda!??!
Ibland är det så mycket som 5 olika "filmklipps-flash" annonser som ska laddas.
+ själva huvudsidan med övriga annonser och bilder.

En hel del av annonserna ligger utanför aftonbladet / på egen ad-server
så ibland får man vänta på att dessa ska laddas osv.

Tröööögt och segt... vissa gånger kan man inte börja scrolla runt heller innan vissa annonser laddat klart.... GrrRr!

håller med...

htiawe 2008-05-18 17:21

Ett annat exempel på siter som helt verkar ha avvecklat den användarvänliga inställningen är Lunarstorm, jag minns fortfarande hur de då och då sålde ut framsidan till olika företag som ville göra reklam. Tragiskt, men sant.

sasserdude 2008-05-18 17:38

Citat:

Originally posted by htiawe@May 18 2008, 17:21
Ett annat exempel på siter som helt verkar ha avvecklat den användarvänliga inställningen är Lunarstorm, jag minns fortfarande hur de då och då sålde ut framsidan till olika företag som ville göra reklam. Tragiskt, men sant.
Lunarstorm har nog fått sitt kapitel i tiden, för varje gång dom desperat försöker förbättra sidan så blir det inte mer än bara skit, dom har ingen aning om vad användarna vill, utan bara gjort hela sidan som en annons plats. dom skickar ju desperat massa mail med reklam.. så nu är ja inte medlem där längre pga det inte finns några moderatorer eller något som tar tag i alla idioter där.

rapporterings funktionen får man luska fram och filtrera sig fram i som säkert tar 5 min att bara få rapporterat en liten sak. Så då får man helt enkelt låta alla omogna snorungar hänga där och skriva vad dom vill.

och då har man redan tappat intresset för att rapportera någon..

hela Lunarstorm är motsatsen till användarvänlighet.

Men åter till ot.

pokerstjärna 2008-05-18 20:01

Citat:

Originally posted by specialdelivery@May 18 2008, 13:44
Eftersom ingen köper nyhetstidningar längre och surfar allt mer, har man varit tvungen att generera intäkter på nätet, och då har banner varit en tillfällig lösningen. Men när man inte har reklamplatser att sälja, vad ska man sälja då? Kommer Aftonbladet att låta storföretag lägga bud på artiklar? Artikel om SAAB's nya bil vs. Volvo's nya bil, högsbjudande vinner kanske?
Källa på det?
Vad jag vet eller tror så säljs dagstidningar i stora mängder.

claes 2008-05-18 20:26

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@May 18 2008, 20:01
Vad jag vet eller tror så säljs dagstidningar i stora mängder.
Inte i närheten av vad de sålde för några år sedan. Plus att hela tidningsindustrin är på väg ner i backen eftersom företagen hellre lägger sina annonspengar på nätet. Enkelt förklarat.

Däremot är kvällstidningarna alltid duktiga på att räkna om och klura ut hur de kan köra sina rubriker som "Aftonbladet ökade igen i augusti*" vilket visar sig vara typ "*) bland bordtennisspelare i Säffle" vilket inte alltid framgår av artikeln.

IBMs konsulter, som i normala fall brukar vara fega och inte i onödan göra vågade uttalanden, konstaterade krasst att den traditionella annonseringen kommer försvinna under de närmaste fem åren. Fem. 5.

http://www-03.ibm.com/press/us/en/pressrel...lease/22570.wss

Jag tror de har rätt. Tyvärr, säger jag för alla mina älskade kunder inom traditionell reklam & press som inte får ändan ur vagnen och klurar ut hur de ska kunna utnyttja alla nya affärsmöjligheter som uppstår tack vare ny teknik utan stretar emot och hoppas att de är tillbaka till 1985 när de öppnar ögonen igen.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:44.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson