![]() |
Citat:
Edit: Nödvärn; Nödvärn innebär att fysiskt våld mot en annan människa inte betraktas som brott, under förutsättning att våldet utövas i självförsvar eller till försvar av annan person som inte själv kan försvara sig. I en sådan situation har varje människa rätt att ta till fysiskt våld, den s k nödvärnsrätten. Förutsatt är då att våldet inte medvetet är kraftigare än vad situationen kräver. |
Jag har helt klart full förståelse för hans beteende, men jag är förvånad över att den allmänna debatten kring fallet inte blivit ett drev mot honom.
Fallet i sig är klart komplext men jag kan inte se något annat domslut som varit mera rätt. |
jag skulle ha gjort samma sak. Snorungar! :)
Även om det kanske inte var så smart att ha ihjäl killen så var det rätt att göra motattack... Synd bara att han inte tänkte klart nog att bara skadeskjuta, eller ännu bättre, skjuta bredvid. |
Citat:
|
Man behöver väl inte skjuta vilt och mörda någon som inte är beväpnad med skjutvapen. Jag tycker att han skulle få friande dom om han (medvetet) skjöt en eller några av dem skarpt i ena benet för att "försvara sig".
|
Saken är den att det antagligen behövs något av denna magnitut för att ungarna ska "ge sig". Jag har erfarenhet att man ska låta ungar få härja fritt, tyvär, för säger man åt dom så blir man det där "dampgubben" och det kommer att slå tillbaka mot en flertalet gånger, kanske via sabotage eller andra former av trakaserier som kan pågå i flera år.
Död är alltid tragiskt, men jag har full förståelse för 50-åringen. |
Citat:
helvete, att mörda ett barn.. visst, nu kom barnen med något slags vapen själva va? och självklart ville väl han försvara, det förstår jag. han kunde låsa in familjen i sitt hus och ringa polisen? eller kunde han inte det? jag förstår inte hur det kan vara helt rätt att avrätta ett barn för att denne inte lärt sig se livet på ett annat sätt. |
Han var ju sjuk vid skjutandet och frisk vid rättegången så ja jag tycker domen är logisk.
|
Citat:
|
Tycker också att domen är helt rätt, baserat på vad man har kunnat ta del av i media.
Sedan är det alltid tragiskt med dödlig utgång, men man måste även kunna försvara sina anhöriga samt hem. Detta var ju vad jag kunnat förstå inte en engångshändelse utan har skett vid åtskillga tillfällen, hoppas att föräldrar som läser löpsedlarna tar till sig detta och ser till att hålla kolla på sina ungar. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:32. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson