WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Försäljning av obetald sida (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28478)

rhdf 2008-04-18 21:41

Jo erfarenheten jag tar med från det här är: lita inte på nån som konsekvent ändrar/lägger till saker i kravspecen.

pitbull 2008-04-18 21:49

Jag har en skylt på kontoret.

Det står:
IN GOD WE TRUST
ALL OTHERS PAY CASH

ChristianKarlsson.se 2008-04-19 00:00

Citat:

Originally posted by rhdf@Apr 9 2008, 00:47
Jag har en kund som jag byggt vissa "addons" till hans befintliga sida. Nu skall han sälja hela sidan, men jag har fortfarande inte fått betalt för det arbete jag utfört.

Nu sitter jag och funderar på 2 lösningar
1 helt enkelt på ett "pedagogiskt" sätt förklara att han inte får sälja de delar som han inte betalat (vilket skulle göra att han sitter med en rätt "skadeskjuten" app)
2 låta honom sälja och sen hoppas på att köparen betalar (alt han betalar mig efter genomförd försäljning)

om jag går på alt 1 så kan jag ju tom vara så elak att jag plockar ner väl valda delar av min kod för att verkligen säkerställa att den inte fungerar

hur skulle ni gått tillväga?

Inget avtal?

Dennis Holm 2008-04-19 06:18

Citat:

Ursprungligen postat av pitbull
Jag har en skylt på kontoret.
Det står:
IN GOD WE TRUST
ALL OTHERS PAY CASH

hehe den är bra. minns mig se den på ett kontor i hongkong också :P.

Citat:

Ursprungligen postat av pitbull
Stora summor:
Det finns alltid problemlösare att anlita mot provision. Det brukar bli bäst så eftersom parterna oftast är intrasslade i prestige/ståndpunkter/ego o.s.v.

Jadu sånt verkar tyvärr behövas ibland. Synd men men..
Behöver ju inte vara farligt heller. räcker ju om en stor stark karl står och tittar argt på personen :P.

rhdf 2008-04-19 07:38

[quote]Originally posted by ChristianKarlsson.se@Apr 19 2008, 00:00
Citat:

Ursprungligen postat av rhdf,Apr 9 2008, 00:47
Jag har en kund.../QUOTE]
Inget avtal?

tyvärr inget "riktigt" avtal med villkor för alla möjliga "händelser".
Detta var och är ett litet skitjobb, så det är egentligen inte pengarna i detta fall som är viktigast utan mer principen. I detta fallet så försöker även säljaren ta betalt för vissa ändringar som gjordes inför försäljningen.
dvs
jag bygger en "modul" --->
ingen betalning -->
kund säljer sidan inklusive min modul --->
Inför ägarbyte så görs vissa ändringar på modulen av mig ( ändrar lite nuffror och lägger till ett fält i ett formulär)-->
Kund fakturerar/lägger på X kr utöver ursprungliga priset till köparen av sidan för dessa modifieringar.
Fortfarande ingen betalning--->

Senaste budet låt det som att han inte tänkte betala mig alls för delar av jobbet utan det skulle köparen få göra...

I mina ögon ( och köparens) så verkar det som att någon försöker få ut lite mer än vad sidan var värd egentligen

FredrikNas 2008-04-22 02:31

Informera köparen om din sists noggrant, ta sedan ner de saker du inte har fått betalt för, dessa äger ju du. Håll dom sedan gisslan tills han som anlitade dig betalar.

rhdf 2008-04-22 12:08

Köparen är informerad.
Jag har dock inte gått så långt att jag plockat ner min kod från hans webbplats ännu, mest för att jag inte kommer åt den :(

Fast å andra sidan så finns det ett par buggar som jag aldrig hann åtgärda innan sidan bytte ägare. ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson