Citat:
Originally posted by mbomelin@Jul 23 2004, 10:55
Om jag förstått det rätt så är heartbeat bra hjälp om man vill ha flera maskiner med failover i samma interna nät.
Men kan det verkligen ta över ip-adresser som tillhör en helt annan provider.
Det myapp är ute efter (tror jag) är att ha 10 maskiner, på tio olika platser runtom i världen, med olika internetleverantörer och dessutom ha replikering mellan de så de hela tiden är uppdaterade.
Vi hade ett projekt igång för ett tag sedan där vi hade ett antal maskiner på olika platser. Alla innehöll samma info, och när något ändrades på 1 maskin så replikerades det över till alla andra maskiner.
Till det hade vi ett dns-system som svarade med olika noders ip beroende på var i världen surfaren befann sig.
Om surfaren var från sverige kom han till den svenska noden, i danmark slussades man till den danska osv.
Det är inte speciellt svårt att sätta upp egentligen.
Det finns ju filsystem med replikerings-möjligheter, och mysql, mssql osv har ju replikering inbyggt i sig.
Vi körde den här lösningen ett tag, men gav upp eftersom det kostade massor och vi tyckte inte det var värt det.
Jag menar, om man har en burk som är redundant, med redundant lina och UPS, brandskydd och allt annat som hör till så kommer man väldigt långt. Om sen surfaren är 10 hops från maskinen eller 20, ja det kan väl kvitta? :-)
Vårt projekt förbättrade egentligen bara 2 saker. Det ena var att surfaren alltid kom till en maskin nära sig själv i nätet, och det andra att vi hade 100% upptid...
99,9% är fullt godkänt så varför lägga ut massor med stålar för ytterligare 0,1% ?
Och hops.. tja det beror ju på vad man har för sorts site, de flesta märker nog inte jättemycket av om det är 10 eller 20.
//Mattias
|
Hmm.. Jag förstår egentligen inte varför han vill ha X servrar distribuerade på så vis.
Personligen skulle jag sätta upp 2 servrar i en hall med HA-lösning MHA Heartbeat. De två servrar tar över varandras IP-adresser så fort något händer.
Den tredje servern (eller om de är 2) står någonannanstans ifall den första datorhallen skulle drabbas av brand. I så fall får man skifta de manuellt (eller automatiskt via exempelvis Nagios) genom att ändra i DNS-en. Det skapar ju mer fördröjning pga DNS-ens TTL men å andra sidan kan man hoppas att brand är ändå VÄRSTA VÄRSTA fall.
Sen är det ju det här en lösning man gissar genom att läsa ett inlägg på ett forum. Skulle man sätta sig ner med alla uppgifter och en ordentlig kravspecifikation så skulle man säkert komma på en mer snillrik lösning.
/Zoran
|