WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   SSL Certifikat till flertal domäner. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28209)

Dennis Holm 2008-03-28 15:55

Citat:

Ursprungligen postat av MMC
Citat:

Ursprungligen postat av eliasson
Hej,
Vi ska införskaffa oss ett 10-tal domäner, t ex: abc.se, abc.no, abc.fi osv. (Samma domän, dock olika TLDs)
Frågorna är:
1. Finns det någon leverantör som säljer SSL-cert där TLDn är wildcardat? (tvivlar på det dock)
2. Vilken leverantör är billigast (givetvis ska dem vara trusted i standardwebbläsarna).
Om de inte kan wildcarda TLD, enligt fråga 1, så får man antingen köpa 1 cert för varje TLD alt. skicka vidare alla användare till en huvud-TLD.
Tacksam för alla svar och tips på billiga leverantörer.
/Johan

Du kan inte ha ett certifikat för flera domäner, så den mest kostnadseffektiva lösningen är helt klart en huvuddomän med ett certifikat. Det är värt att lägga pengarna på ett VeriSign-cert, tycker jag.

1. det går att ha ett certifikat för flera domäner..
2. verisign cert för 800$ är identiskt med ett för 90$...

om man inte har ingående varit med och grävt i ssl marknaden är det svårt och veta.
men ssl marknaden är luftslott..
dock bygger de flesta saker och ting runt luftslottet.. så som webbhotell och andra tjänster.
men ssl i sig kostar extremt lite att göra.
det kostar 0kr att generera..
men sedan ska man ju tänka på att servrar och utvecklingen av ett säkert system kostar ju.
men när allt är igång då är det diverse support personal som kostar egentligen..

så det kanske är lite hårt att kalla det luftslott..
men de tar betalt för luft ;).
vilket är en extremt lukrativ marknad..
vilket de vill skydda till varje pris.
har själv blivit både hotad och fått höjd röst och otrevliga toner emot mig :).
en av verisigns chefer är inte allt för choklad på mig.

eliasson 2008-03-28 16:31

Citat:

Originally posted by Ara@Mar 28 2008, 15:27
Sen eftersom du ska ha billigt udrar jag om du är ute efter tygghet eller säkerhet?
Givetvis båda, men det är precis som mervinst säger; ett cert för 800$ och ett för 90$ är lika säkra. Sedan påpekade jag även i min tråd givetvis ska dem vara trusted i standardwebbläsarna vilket ger tryggheten åt användarna.

Tack för svaren, det blir antagligen att man skapar en huvud TLD, och skaffar cert åt den.

Dennis Holm 2008-03-28 16:45

självklart ska certifikatet vara med i standardläsare :). annars förlorar det hela funktionen.
användare vill ha "säker" anslutning.. men de ser inte skillnad på krypterad och att det är ett verifierat cert..
så man får helt enkelt se till att de inte får varningar :).
att ha secure.domän.com är ju en variant. Ifall du inte tror dina kunder/användare föredrar att se sitt lands TLD så är det ju en mer ekonomisk lösning.
beroende på vilka pengar du har att lägga så kanske ett cert per TLD kan vara värt det ifall du tror det ser bättre ut och ger dig fler kunder i längden.
om det ger tillräckligt för att nästan betala för sig per år.. då är det värt det.
handlar ju om kanske 300kr per cert tex..
får du en extra försäljning per år på 200-300kr på grund av att siterna har dennes kunds lands ccTLD så är det värt det. :)

*edit*
ett cert med tillhörande vettig support och vettig ssl lösning går på mellan 300-1000kr per cert ofta. beror lite på vilken ssl lösning/tjänst. sedan att vissa sämre operatörer har en support som ligger i en källarvåning med ett par svettiga kineser som inte får mat... det är ju en annan sak och dessa med kass support ska man ju hålla sig ifrån ifall man vill ha någon form av hjälp när man installerar certifikatet osv.

Wojt 2008-03-28 18:05

Köpa SSL från Verisign är bara korkat.

Köp från Comodo, RapidSSL, Godaddy, EV1Servers eller liknand där du får samma sak för under $20 / år.

SimonP 2008-03-28 20:37

Japp, Verisign är helt uppåt väggarna fel med sina priser, undvik dom.

Eftersom SSL drar en hel del mer CPU kan det blir jobbigt om bara en server ska processa SSL anslutningarna, med ett wildcard SSL kan du splitta upp belastningen på flera servrar/olika IP-adresser, och det blir dessutom mkt billigare än att köpa 10 st "singel- cert".

Ara 2008-03-28 22:47

det som är bra med Verisign är att folk (vanliga användare) känner igen det och där igenom känner sig tryggare. Men så jag sa innan vad är syftet säkerhet eller trygghet?

Tex köper många volvo för att dom känner sig trygga i den, men det finns säkert fem andra bilar som är minst lika säkra.

henning 2008-03-28 23:23

Jag är mycket tveksam till att vanliga användare bryr sig om vem som står som certifikatutgivare. En viss del av dessa tror jag möjligtvis uppmärksammar att överföringen är krypterad, men långt ifrån alla tyvärr. Självklart så beror väl visserligen detta på vilken målgrupp man har, men bland vanligt folk så tror jag tyvärr att det är så här det ser ut.

Wojt 2008-03-29 01:46

Citat:

Originally posted by Ara@Mar 28 2008, 23:47
det som är bra med Verisign är att folk (vanliga användare) känner igen det och där igenom känner sig tryggare. Men så jag sa innan vad är syftet säkerhet eller trygghet?
Tex köper många volvo för att dom känner sig trygga i den, men det finns säkert fem andra bilar som är minst lika säkra.

Vet din mamma vilka Verisign är och vad de gör? Fråga om hon känner sig tryggare när hon ser en Verisign logga.

USA kanske.. men Sverige...? Nja...

Ara 2008-03-29 10:16

Citat:

Ursprungligen postat av Wojt
Citat:

Ursprungligen postat av Ara

Vet din mamma vilka Verisign är och vad de gör? Fråga om hon känner sig tryggare när hon ser en Verisign logga.

USA kanske.. men Sverige...? Nja...

Du förstår vad jag menar...

kriwen 2008-03-29 10:48

Jag är inte speciellt kunnig när det gäller certifikat men orsaken till att det blev Verisign är att vi behövde det till en tjänst för säker filöverföring och kravet var att den skulle kännas säker för alla företag som använder den. Som någon skrev är det bara en del som känner till Verisign och då blir de trygga när de ser att vi kör med deras lösning. Vi hade planer på att utveckla en mobil tjänst med SSL och efter att jag kollat med SonyEricsons och Nokias support förordade de Verisign för att det skulle fungera med deras mobiler.

Jag håller med om att Verisign tar hutlöst betalt samt administrationssidan för certen är urusel men de lever ju gott på att de är mest känd och störst på marknaden.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson