WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Intresse för att "hyra" systemadministratör (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=28075)

Norman 2008-03-23 22:13

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Norman
MMC: de flesta ISP:er erbjuder redan managed hosting.
Ska du kunna gå in där och konkurrera måste du nog ge ganska mycket lägre pris.
Sen ska det kännas så pass seriöst och säkert, särskilt bland företag att vilja anlita t.ex. dig.
Då hjälper det inte om du i foten har en länk till civilolydnad.se
Man brukar vilja ha säkerhetsklassad personal som har koll på viktig information.
Det man ska dimensionera en sådan tjänst efter är antal timmar man lägger ned för att managera deras system.
Visst, du kan gå på minimilön men hur bra är det i längden? Du har bara 40 timmar per vecka att distribuera om du fortfarande vill vara ledig.
Tänk på inkomsterna ska täcka arbetsgivaravgift... om du ska köra vitt.

Hur säkerhetsklassar du personal?
Det är väl bara MUST och SÄPO som den möjlighet, det bruka vara att dom kolla i divers register om du har begått brott eller ej.

Precis :)

klein 2008-03-23 22:17

Citat:

Originally posted by Mortekai@Mar 22 2008, 20:39
Jag går tvärtemot och säger att en sådan tjänst skulle vara attraktiv, speciellt för dom små serverpysslarna som köper sina servrar utomlands eller som tycker att dom managed tjänster som erbjuds i sverige är för dyra.

I USA är det gott om folk som söker efter kvalificerade server managers eftersom majoriteten av alla webbhotell drivs av personer som kan lite eller ingenting alls om server management utan förlitar sig på den kontrollpanel som dom använder för att hantera hosting. I Sverige har vi inte samma kultur av småbusar som sitter på halvtaskiga servrar och försöker tjäna en hacka genom att sälja webbhotellstjänster till bottenpriser, men det bör finnas små webbhotell som behöver en hjälpande hand med kerneluppdateringar och säkerhetspatchningar med jämna mellanrum även i vårt lilla land.

A och O är som sagt trovärdighet och tyvärr så är det inte många som lyckas kombinera bra tekniskt kunnade med trovärdighet för antingen har man ett brokigt förflutet med personer som inte riktigt ses som rumsrena eftersom det är där man kan flexa sina kunskaper till max eller så är man superseriös men har ingen känsla för att skapa en attraktiv och förtroendeingivande layout på sin hemsida. Lyckas man dock skapa en hemsida som inger gott förtroende och sedan kan bygga upp ett rykte av att vara duktig och ärlig så har man goda chanser att få en verksamhet lönsam, både här i sverige och utomlands.

Jag vet massor med seriösa företag som har skitdåliga hemsidor.. En hemsida är inte allt! Många kanske väljer att ha en enklare hemsida.

När jag upphandlar en tjänst, så bruka jag göra följande :

1) Kolla vem äger företaget och hur är deras ekonomi?
2) Hur lätt kommunicerade är dom? Jag bruka filtera skitsnack,som typ vi är störst och bäst. Utan vad kan dom erbjuda. Sedan gör man en provrunda med dem och se om man trivs med dem inte.

Jag ser ingent problem med folk som har brokigt förflutet. Vad hittar man duktiga UNIX människor? Oftast bland folk som inte alls har utbildning på KTH i ämnet , utan folk som lärt sig själva.

Dennis Holm 2008-03-23 22:42

jag har ingen hemsida :D.
jag finns.. weee..
håller med dig klein.
jag brukar faktist ofta rygga om jag ser en flashig site som skriker "vi är så jävla bäst och störst".

självklart så agerar nog de flesta liknande antagligen om siten har felstavningar och ser ut som den är gjort 1996 med egenhändigt gjorda gifanimeringar :)

SimonP 2008-03-24 11:51

Hur löser ni ansvarsfrågan?
Om det trots allt skulle bli fel, en backup som blev felaktig och kunden har förlorat 1 månads arbete, en säkerhetsuppdatering som installerades 1dag för sent o.s.v.

Norman: Har ni nått skriftligt avtal & hur ser det ut?

Decibel 2008-03-24 16:17

Flikar in med att efterfrågan på liknande tjänster är det absolut inte tunt om, däremot är det väl si och så med vad som anses att tjänsten bör eller ska kosta, dock är det vanligast pris-reaktion från enskilda personer än ifrån företag.

Mortekai 2008-03-24 23:47

Citat:

Originally posted by klein@Mar 23 2008, 23:17
Jag vet massor med seriösa företag som har skitdåliga hemsidor.. En hemsida är inte allt! Många kanske väljer att ha en enklare hemsida.
Jag brukar se det så här:

Ser sidan ut som något hämtat från 1993 och knappt har någon information då sitter det en riktig tekniker på andra sidan. Ser sidan snygg ut så sitter det en designer på andra sidan och ser den halvdan ut så sitter det någon med lite allmän kunskap i båda lägren på andra sidan.

Nu är det dock så att vi jobbar med IT och vet att utseendet inte spelar så stor roll för hur seriös man är bakom fasaden, men för dom som inte har samma kontakt med IT världen så är chansen stor att man undviker "Data Lasses IT Proffs" med en layout som ser ut som någonting från mörkaste vitryssland till fördel för en mer attraktiv webbsida där personerna bakom kanske inte alls är lika duktiga som Data Lasse.

Första intrycket betyder väldigt mycket, även när man faktiskt vet lite om företaget och vill man ge ett seriöst intryck så är det väl investerade pengar att se till att hemsidan ser attraktiv och seriös ut som komplement till kompetensen bakom. En ful layout det ska inte förväxlas med en enkel hemsida, för även den enklaste hemsidan kan se bra ut med en snygg layout. Se bara på affiliator...tänk dig den med en sån här layout...tror du den skulle ses som mindre seriös eller skulle det inte vara någon skillnad?

http://www.lampshopenfalun.se/

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson