![]() |
Prövade att få svar på ungefär nedanstående i annan tråd, men den tråden tvärdog :( Kanske frågeställningen passar bättre i denna tråd! :)
Har precis läst några andra trådar om Google Adsense och andra annonsnätverk. Med tanke på de intäkter som nämns där (några dollar om dagen) så måste det vara få sidor som kommer upp i annonsintäkter om 10.000 kr/mån på detta sätt. Vore mycket intressant om någon/några här på WN kunde ge några exempel samt berätta vad det är för slags intäkter, t ex: - parkeringssidor (knappast...) - annonser från Google Adsense , Yahoo och liknande - egen annonsförsäljning - affiliate - eller annat som ligger bakom intäkter om +10.000 kr/mån för en sida. |
En sida har rätt lätt 0.50% ctr på annonser (ett annonsklick per tvåhundra sidvisningar), om du sedan får 1-2:- per klick vilket man ofta får via adsense så är det ju enkelt att räkna baklänges från webbstatistik eller tex alexa (men tänk på att ha 20-30% osäkerhet i de beräkningarna).
För nischade affiliatesidor kan ännu högre siffror gälla, det är inte alls ovanligt att man har 4-5% konverteringsratio (omvandlad besökare till sale) på en ordentligt utformad sida. Om du då tjänar 50:- per sale och har ett bra sätt att få in korrekt nischade besökare går det fort att tjäna pengar. Egen annonsförsäljning är svårare då det kräver volym och ett välkänt varumärke. Jag skulle tippa att det finns runt 20-30 siteägare här på wn som äger sidor som drar in mer än 10k / månaden på adsense. Frågan är bara vem som skulle vilja sälja ett sådant guldägg. Utöver detta är det säkert många som tjänar goda pengar på affiliateförsäljning, men de brukar vara lite mer tystlåtna av sig.. |
Tack grazzy för mkt matnyttig info!
Om jag förstått dig rätt menar du att vägen till +10 k/mån går via Adsense eller Affiliate. Kan du/någon annan ge några exempel på Adsense-sidor respektive Affiliate-sidor som ni tror drar in +10k/mån. Några siteägare med +10k-sidor som har lust att delge lite kunskaper/erfarenheter? Tror ni på kombinationen Adsense + Affiliate på samma site eller renodla mot det ena? |
Det går väl att tjäna pengar på vadsomhelst, du kan ju tex sälja något. Men min egen affärsmodell är rätt stenhårt riktad mot CPC eftersom det är enklast att snabbt kapitalisera på - in med en adsense-banner så tjänar du pengar. Jag är utvecklare inte säljare eller affärsmodell-business-kostym. Det beror på vad man är bra på helt enkelt. Glöm inte heller Dans visdomsord.
Edit: stavfel. |
Tror mer på "Passion OCH Pengar" än "Passion ELLER Pengar" ..... för att nu travestera den gode Dan. Det gamla slitna "Fun and Profit" är inte så dumt !
Är därför ute efter lite mer precisa kunskaper, erfarenheter, synpunkter etc för att bygga upp en både rolig och lönsam verksamhet. Konkreta exempel/referenser skulle värdesättas högt! Erfarenheter, funderingar kring branscher, nischer etc med mycket nätannonspengar i är också intressant ("go where the bucks are"). |
Läs Dan's blogg (dan.se), han delar med sig rätt frikostigt av detaljer.
|
Det är lite klurigt det här.
Köparna och säljarna är ofta i samma bransch, vilket innebär att priserna blir så höga att inget säljs. När det säljs är det oftast mycket motiverade köpare eller helt enkelt "smålirare" som behöver pengar som säljer. Har man en sida som drar in 5000 i månaden så är det fina pengar. Om man sedan får 18gånger dessa pengar måste man ha något vettigt projekt som är i behov av kapital ELLER se nedåtgående trender eller stora risker med att behålla projektet. Många prospekt jag tittat på har helt enkelt avstannat i utveckling och visar nedåtgående trender. Att sälja är alltså att minimera risk att man står med 0:- i projektet om X antal månader. För mig som köpare är det att titta på uppsidan som alla kunniga redan sagt. Jag kanske äger på att sälja länkar, optimera adsense eller SEO vilket gör att jag kan kapitalisera på investeringen mycket snabbare. Kul att folk citerar mig, jag har nog snott det av Hjalmar ursprungligen. Han är min mentor gällande att göra bra saker vilket leder till intäkter i framtiden. Personligen har alla mina projekt som varit hyfsat lyckade baserade på att jag brann för en grej och tyckte det var kul att göra. För att ge ett konkret exempel så startade jag min newyorksida efter att jag försälskat mig i staden efter första besöket. Den hade funkat ändå, men frågan är om jag hade kunnat uthärda skrivandet eller arbetet utan att se garanterade intäkter då? Antagligen inte. Uthärdighet kräver passion. Uthärdighet ökar dina chanser att lyckas. Brist på uthärdighet kommer aldrig ge resultat. Så enkelt är det nog ofta tror jag. |
Hehe, roligt, roligt. Alla kryper väldigt tystlåtet omkring här på tråden utan att säga allt för mycket.
Vägen till 10k/mån på adsense kräver som sagt att man har tålamod, något man brinner och vill jobba för och att man inte är för ivrig. Du kan starta sidor i precis vad som helst och göra cash, men det svåra är inte att få upp sidan utan att marknadsföra sig korrekt. -Seo? -Affiliate program? -Adwords? -Reklamkort? ...ja, det är ett av flera sätt att marknadsföra sig och bygga upp ett varumärke. Ifall du inte har några cash är Seo det som är bäst för dig. Sökmotorsoptimering är kunskap som föder pengar. Good luck! |
Varför skulle man ge ut vilken typ av sida som ger 10k/mån i annonspengar från Affiliate- och/eller AdSense- liknande annonsering.
Relativt dumt, då man troligen "lätt" kan profitera än mer i den nisch man verkar. Och som svar på frågan. Går det att göra +10k/mån via affiliate och adsense, så är svaret: JA! /Patrik |
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:11. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson