WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Idétorka här (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27655)

cyrre 2008-03-05 14:11

Citat:

Originally posted by Daniel.st@Mar 5 2008, 14:47
En tjänst där man skicka in en bild (mms/e-mail eller liknande) på en bil, en tröja, en barnvagn eller vad det nu kan vara och där man får svar om vad man kan köpa prylen och var man kan köpa den till bäst pris. En typ av bildsökning.

Tror det finns liknande tjänster i andra länder men inte sett något sådant "här hemma" än.

Lite för overkill skulle jag tro. Med tanke på att polis och andra myndigheter har svårt att få dylikt att fungera :)

austlich 2008-03-05 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av cyrre
Citat:

Ursprungligen postat av Daniel.st
En tjänst där man skicka in en bild (mms/e-mail eller liknande) på en bil, en tröja, en barnvagn eller vad det nu kan vara och där man får svar om vad man kan köpa prylen och var man kan köpa den till bäst pris. En typ av bildsökning.
Tror det finns liknande tjänster i andra länder men inte sett något sådant här hemma än.

Lite för overkill skulle jag tro. Med tanke på att polis och andra myndigheter har svårt att få dylikt att fungera

Om bilden visas så får andra tipsa om var saken i fråga kan köpas. dock lär det krävas ganska mycket trafik för att få det fungera så i början blir det nog svårt.

rockforum 2008-03-05 19:32

Citat:

Originally posted by Adam N@Mar 4 2008, 20:55
Gör ett online gratis bokföringsprogram för enskilda firmor
finansierat med reklam. Jag skulle registrera mig direkt. :)

Det finns väl redan gratisversioner av sådana program i Sverige?

Daniel.st 2008-03-05 22:28

Citat:

Ursprungligen postat av austlich
Citat:

Originally posted by -cyrre@Mar 5 2008, 15:11
Citat:

Ursprungligen postat av Daniel.st
Tror det finns liknande tjänster i andra länder men inte sett något sådant här hemma än.

Lite för overkill skulle jag tro. Med tanke på att polis och andra myndigheter har svårt att få dylikt att fungera

Om bilden visas så får andra tipsa om var saken i fråga kan köpas. dock lär det krävas ganska mycket trafik för att få det fungera så i början blir det nog svårt.

Får väl nästan vara någon belöning med i spelet också för att få folk att lägga sin tid på det :)

Nåväl- om någon läser detta och om någon tid får detta att slå igenom stort får ni inte glömma varifrån ni fick idéen :)

elitasson 2008-03-05 22:39

Citat:

Ursprungligen postat av rockforum
Citat:

Ursprungligen postat av Adam N
Gör ett online gratis bokföringsprogram för enskilda firmor
finansierat med reklam. Jag skulle registrera mig direkt.

Det finns väl redan gratisversioner av sådana program i Sverige?

Vart, länk?

wwww 2008-03-06 00:41

Krukaan!

Jag har alldeles för många idéer, en del bra domäner och några kronor att satsa.

Vad kan du för något som kan tillföras ett joint-venture-projekt?

WebboT 2008-03-06 00:58

Skapa en mobil SMS sida där man knappar in sitt mobilnummer - ett meddelande skickas till din mobil som automatiskt skickar tillbaka din GPS telefon's koordinater till sajten...... där alla 18-25 åriga blonda välsvarvade kvinnors bild och mobilnummer listas om dom befinner sig inom en förutbestämd radie på säg 300 meter.....sen klickar du bara på ett utvalt objekt så dirigerar din GPS utrustade mobil dig via Google maps till utvalt objekt automatiskt....
Tänkbar domän skulle kunna vara mobil.late-night-babe-finder.se :P

grazzy 2008-03-06 01:12

Hey, det där är vår ide!

totoo 2008-03-06 02:24

Citat:

Originally posted by Daniel.st@Mar 5 2008, 14:47

Tror det finns liknande tjänster i andra länder men inte sett något sådant "här hemma" än.

det där är fan värt ett försök. Hade jag haft ork så skulle jag försöka.

WebboTs idé är ju tyvärr lite för bra för att vara realistisk, men det vore ju garanterat något att bli miljonär på. :)

grazzy 2008-03-06 10:29

Jag läser the undercover economist och en liten ide jag har fått är att man skall kunna scanna in barcodes med mobilen och gärna ocr'a produktens namn/pris också. Detta borde gå med någon form av serverside med ocr-mjukvara (tex googles opensource?). Skickar man dessutom svartvita bilder från mobilen till tjänsten så blir det inte så mycket bandbredd och sliter inte så stenhårt på mobilcpun.

Fördelen med detta är att man enkelt kan prisjämföra produkter på sikt. Ett litet problem är att barcoden i sig självt inte innehåller någon data om produkten, alltså måste den själv matas in, men det går ju rätt fort med the wisdom of crowds. Om man dessutom kan ocr'a produktennamnen också blir det ännu enklare (men inte så troligt kanske).

Slutresultatet är att du står på ica och scannar vad äpplena kostar och ser direkt i mobilen att de är 10 öre billigare per kg i butiken 500 meter bort varpå du slänger dig dit istället. Prisjämförelser i realtid, lite som det daniel pratar om helt enkelt fast troligen mer realistiskt än att jobba med rena bilder av produkten.

Bästa vore om mobilen var "igång" hela tiden och automatiskt scannade (som en scanner i butiken gör) så att du bara kan gå omkring med mobilen och hålla den över en barcode - det krävs alltså en applikation på mobilen.

Ett litet projekt för den hugade .. men passa er, för eller senare kommer jag göra det själv.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:28.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson