![]() |
Någon som sitter på prisuppgifter för tredjepartsräknare som ex. Aftonbladet använder?
TNS Gallups trafikmätningsprodukt Red Measure verkar sköta bevakningen bl.a av tidningsbranschens hemsidor. Vilka likvärdiga alternativ finns tillgängliga? |
Nielsen Netratings verkar va ett alternativ, används av blocket.se iaf.
|
Är det någon som själv har erfarenhet av Nielsen Netrating, Red Measure mfl. Vilka priser de tar etc?
Jag blev lite intresserad efter att ha läst senaste numret av IW över 10 mest besökta shoppingsajterna uppmätt av Nielsen Netrating och jag märkte att (såvida awstats hos oss stämmer) vår shoppingportal skulle slå sig in på listan. Hade vi kunnat visa upp och säga att vi är sveriges 9:e största shoppingsajt med trovärdig mätkälla hade det sett otroligt bra ut. |
Är inte nielsen / red measure samma nuförtiden?
Det kostar ett par slantar. Maila och fråga vettja :) |
Citat:
|
Ang statistik, satt för ett drygt år sen i möte med en högt uppsatt nisse på Carlsberg Sverige som även hade en roll i KIA INDEX, vilka jag har för mig någon form av partner el. dyl till red measure, vi kom in på ämnet av en slump men om jag minns rätt sade han att någon av tjänsterna, förmodligen större, låg på dryga 70.000 spänn om året.
vet ej hur aktuella siffrorna är idag men...en fingervisning kanske mvh Fredrik |
Många fuskar med nedstat av just den anledningen att de lägger den på fler sidor, att sedan ha den t.ex på bara förstasidan blir ju i många fall även det missvisande, då en besökare ett flertal ggr kan gå tillbaks till förstasidan.
Använd en riktig statistiktjänst, om någon. Inte nedstat. //Joel |
En sak att tänka på är att de flesta såna där "officiella" listningar (KIA m.fl.) brukar visa unika besökare per månad, medan de flesta vanliga statistikprogram räknar UB per dag (i bästa fall). Det kan bli väldigt missvisande om man jämför, eftersom många av de "dagliga" UB säkert är in på sidan flera gånger under en månad.
|
www3.addfreestats.com är en bra och gratis räknare. Tyvärr är deras "knapp" en metafor för bajs. addfreestats är tom bättre än modlogan som ett par webbhotel erbjuder som en tjänst.
När det gäller undersidor så får man inte glömma att alla sidor inte är uppbyggda så att man måste surfa på förstasidan. Det som är bra med addfreestats är att man kan skilja vilka sidor som är mest besökta etc. Tyvärr så finns det även nackdelar -- det siljer sig med ca 30% mindre besökare från min statistik som webbhotellet erbjuder. Själv brukar jag kolla på någons sidas statistik via www.alexa.com men tyvärr så är det inte mkt info man får därifrån om man inte kollar upp en hemsida som är top ~100.000. Å andra sidan så är det ju något som folk inte kan fuska med (tror jag). |
Citat:
vill man fuska så går det alltid att göra det oavsett vilken teknik man försöker använda sig av - det är min uppfattning. nedstatsbasics lösning är väl främst användbart för egenintresse för att mäta trender och variationer på sidan eftersom man i de flesta fall kan anta att någon utomstående inte sitter och ropar på sidan 1 ggn per minut. |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:56. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson