Citat:
Originally posted by DFT@Feb 20 2008, 21:30
Ingen företagsform är ju i sig oseriös, däremot är en enskild firma väldigt "lättflyktig". Eftersom det inte ens finns krav på att regga firma så kan jag komma på "världens smartaste affärsidé" i kväll, söka om FA-skatt via nätet i natt och ha min F-skattsedel nästa vecka. Inom loppet av två månader har jag insett att just denna idé inte var den kassako jag tänkte så jag avreggar F-skattseeln och är tillbaka på ruta 1 igen efter två månader. Oseriöst behöver det ju inte ha varit men en väldigt osäker avtalspart måste man ju säga.
Ett AB kräver på det sättet lite mer eftertanke innan starten och kan inte försvinna över natten bara för att jag tröttnar på det. et ger mig som köpare en fördel när leverantören är ett AB.
Den största fördelen för den som har bolaget är väl egentligen det faktum att du är anställd i ditt bolag och alltså har ett fullstänigt socialt skyddsnät, något man inte har som enskild firma.
|
Å andra sidan... om du tröttnar på ditt AB och dessutom har gjort en förlust på
100 kkr (vilket jag inte vet), så är det inte så roligt att ha dig som leverantör.
Om det istället hade varit en enskild firma så hade du varit personligt skyldig
och jag hade kunnat få vad vi avtalat via inkasso/kronofogden etc.
Kanske man enkelt kan säga att de mest seriösa bolagen är AB och de mest
oseriösa är också AB.
|