Mortekai |
2008-02-20 18:24 |
Fördelar jämte nackdelar...Nu har jag bara erfarenhet av Cpanel och en kort tid med Hsphere för många herrans år sen, så det får bli lite egna erfarenheter och synpunkter från kunder.
Cpanels största svaghet, och kanske styrka, är ett det inte är så lätt att designa om och det är därför ganska lika på dom flesta webbhotellen. Med version 11 så har det blivit lite bättre på den punkten, men ändå inte helt optimalt. För en kund så känns det lika oavsett vilket webbhotell man väljer (oftast) så det är en fördel.
Cpanel beskrivs ibland som överdrivet komplicerat eftersom det har en hel del funktioner som dom vanliga kunderna sällan eller aldig använder och det kan då kännas lite överväldigande att kika in i kontrollpanelen i början innan man lär sig att hitta dom funktioner som man vill använda. Fördelen är då att det finns väldigt många funktioner om man behöver det.
Dom inbyggda webmail systemen (Horde, Squirrelmail) ser verkligen inte attraktiva ut och även om det går ganska lätt att installera till exempel RoundCube så saknas det ordentligt webmail system. Dom som finns fungerar visserligen, men det är inte mycket mer än så.
Med version 11 har man introducerat en ny filhanterare som verkligen är bra och som kan användas för till exempel uipdatera och ändre webbsidor på ett ganska bra sätt. Det finns även någonting som kallas webdisk som man installerar på sin egen dator och som sedan blir en kombination av en extra hårddisk på datorn och ett FTP program så det går enkelt att hantera sina filer eftersom man flytatr filer på samma sätt som i datorns filhanteringssystem.
Backupfunktionerna är inte heller fy skam och det är ganska enkelt att skapa, ladda ner och återställa backuper direkt från sin kontrollpanel. Man kan välja att ta backup på olika delar också om man till eempel vill ta backup på bara databaser eller html directory.
Kan inte komma på så mycket negativt...ibland kan det bli lite skoj i uppdateringarna, speciellt om man kör med senaste versionen och inte senaste säkra versionen, men det brukar korrigeras ganska fort, eller få en snabb fix på cpanel.net så man kan fixa det själv (som serverhost). Det har blivit väldigt sällan nu efter version 11 tycker jag, så det känns bra :)
Om det är någonting specifikt du vill veta mer om så hojta till så ska jag försöka beskriva hur just den funktionen fungerar :)
|