WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   För- och nackdelar med cPanel? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27224)

JimmyOh 2008-02-17 09:59

Citat:

Originally posted by BoISaren@Feb 17 2008, 10:57
Jadu, det skulle vara http://www.serverconnect.se/cpanel_hosting.php isåfall.

Läskigt. Jag surfar just runt på deras webbplats och läser en massa. :) Hehe. Tack!

Edit: Dock så verkar ju det gå hur segt som helst att surfa på deras egna webbplats. Det bådar då inget gott...

BoISaren 2008-02-17 10:05

Okej, men det kanske är något tillfälligt fel? Sök på Serverconnect (eller ISupport som det hette innan) här på WN så luskar du nog fram någon som har dem :)

JimmyOh 2008-02-17 10:27

Citat:

Originally posted by BoISaren@Feb 17 2008, 11:05
Okej, men det kanske är något tillfälligt fel? Sök på Serverconnect (eller ISupport som det hette innan) här på WN så luskar du nog fram någon som har dem

Dom kostade ändå för mycket för det lilla man ändå fick. Axentus.se då, kan det var något kanske?

klein 2008-02-17 11:31

Citat:

Originally posted by BoISaren@Feb 17 2008, 10:57
Jadu, det skulle vara Serverconnect isåfall.
Serverconnect är också en enskild firma..

JimmyOh 2008-02-17 11:34

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av BoISaren
Jadu, det skulle vara http://www.serverconnect.se/cpanel_hosting.php isåfall.

Serverconnect är också en enskild firma..

Ja, och det går inte för sig helt enkelt. :)

weetabix 2008-02-17 17:39

om du hittar gammal kritik mot cpanel så är det inte riktigt rättvist, jag tycker att cpanel 11 är grymt mycket bättre än de tidigare versionerna.

jag gillar filhanteraren skarpt och i övrigt funkar det bra att göra det man vill... skapa databaser, mailkonton, osv.

JimmyOh 2008-02-17 17:48

Citat:

Originally posted by weetabix@Feb 17 2008, 18:39
om du hittar gammal kritik mot cpanel så är det inte riktigt rättvist, jag tycker att cpanel 11 är grymt mycket bättre än de tidigare versionerna.
jag gillar filhanteraren skarpt och i övrigt funkar det bra att göra det man vill... skapa databaser, mailkonton, osv.

Tack för informationen! :)

Mortekai 2008-02-20 18:24

Fördelar jämte nackdelar...Nu har jag bara erfarenhet av Cpanel och en kort tid med Hsphere för många herrans år sen, så det får bli lite egna erfarenheter och synpunkter från kunder.

Cpanels största svaghet, och kanske styrka, är ett det inte är så lätt att designa om och det är därför ganska lika på dom flesta webbhotellen. Med version 11 så har det blivit lite bättre på den punkten, men ändå inte helt optimalt. För en kund så känns det lika oavsett vilket webbhotell man väljer (oftast) så det är en fördel.

Cpanel beskrivs ibland som överdrivet komplicerat eftersom det har en hel del funktioner som dom vanliga kunderna sällan eller aldig använder och det kan då kännas lite överväldigande att kika in i kontrollpanelen i början innan man lär sig att hitta dom funktioner som man vill använda. Fördelen är då att det finns väldigt många funktioner om man behöver det.

Dom inbyggda webmail systemen (Horde, Squirrelmail) ser verkligen inte attraktiva ut och även om det går ganska lätt att installera till exempel RoundCube så saknas det ordentligt webmail system. Dom som finns fungerar visserligen, men det är inte mycket mer än så.

Med version 11 har man introducerat en ny filhanterare som verkligen är bra och som kan användas för till exempel uipdatera och ändre webbsidor på ett ganska bra sätt. Det finns även någonting som kallas webdisk som man installerar på sin egen dator och som sedan blir en kombination av en extra hårddisk på datorn och ett FTP program så det går enkelt att hantera sina filer eftersom man flytatr filer på samma sätt som i datorns filhanteringssystem.

Backupfunktionerna är inte heller fy skam och det är ganska enkelt att skapa, ladda ner och återställa backuper direkt från sin kontrollpanel. Man kan välja att ta backup på olika delar också om man till eempel vill ta backup på bara databaser eller html directory.

Kan inte komma på så mycket negativt...ibland kan det bli lite skoj i uppdateringarna, speciellt om man kör med senaste versionen och inte senaste säkra versionen, men det brukar korrigeras ganska fort, eller få en snabb fix på cpanel.net så man kan fixa det själv (som serverhost). Det har blivit väldigt sällan nu efter version 11 tycker jag, så det känns bra :)

Om det är någonting specifikt du vill veta mer om så hojta till så ska jag försöka beskriva hur just den funktionen fungerar :)

htiawe 2008-02-20 20:31

Jag har använt cPanel på Manufrog och Proinet och tyckte att den var alldelens för enorm och innehöll funktioner jag inte hade en aning om vad jag skulle ha dem till. Dessutom kändes den lite "gammal" i designen, tycker bättre om kontrollpaneler som känns mer designade, logiska och inte lika enorma i funktionsutbud första gången man loggar in.

Kiper 2008-02-20 20:48

Jag måste bara säga att jag älskar cpanel. Jag har testat flera "hemmabyggen" (Loopia, FS-Data,SurfTown), Plesk och CPanel. CPanel 11 slår de andra med hästlängder!
Jag gillar alla funktioner som finns så lättillgängliga och tycker du några är för jobbiga så kan du gömma dem och dessutom kan du flytta runt de olika funktionspanelerna och sätta dem i den ordning som passar dig!
Det är också ganska enkelt att göra designändringar om det nu är viktigt som reseller.
Enda jag stör mig på är att jag inte kan hitta en funktion för e-postalias. Så vitt jag kan förstå så går det bara att skapa forwards mellan olika konton vilket innebär att du får flera brevlådor fyllda med samma e-post! (Rätta mig gärna om jag har fel).
Filhanteraren är en dröm som fixar att både packa och packa upp filer. Backup-funktioner finns där, anpassningsbar lösenordsgenerator, domänfunktioner, databasfunktioner, statistik... CPanel äger!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson