WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Webbhotell (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Drabbade Prionetkunder.... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27206)

Zittan 2008-02-16 23:23

Jag är på anmälningen

Hjalle 2008-02-17 00:11

Givetvis kan man haka på en sådan

christi@n 2008-02-17 03:33

Polisanmälan javisst!
Jag brukar inte bli så upprörd över lite hackerbus och virus, det brukar vara hyfsat oskyldigt, påvisa säkerhetsbrister och gör ju så att vi har lite fler arbetstillfällen i databranschen.
Men sådant här rent jävla sabotage gör mig riktigt förbannad. Så kan jag hjälpa till det minsta för att det skall bli en rejäl polissak av det här så gör jag det gladeligen.

klein 2008-02-17 07:31

En sak jag inte förstår , om man har sitt leverbröd på internet. Varför säkra man inte själv innehålle och saker ting.

Alla webhotell kan komma drabbas av sabotaget. OBS! Proinet har inte blivit utsatta för hacking, utan av SABOTAGE ungerfär som 11 Sep ( Vilket inte ens världens största krigsmakt kunde skydda sej emot. )

Eller se på Estland, som blev utsatt för "it attacker" , då man flyttade någon meninglös staty.

Det som har sitt livebröd på internet, bårde bygga en redudant miljö, t.e.x sprid ut riskerna på flera leverantörer, för det här kommer drabba Loopia, fs data, Binero också, bara frågan är om när..

Varför? Det är riskfritt att begå den här typen av sabotagen. Svensk polis bry sej inte, man saknar resuser, vi lägger ner mer skattepengar på partistöd till poltiskapartier som inte ens klara 4% till riksdagen än att utreda den typen av sabotage verksamhet som drabbas väldigt många företag.

Då är partistöder skyhögt, det är 10 ggr större än t.e.x vad hovstaterna kostar oss. Hovstaterna se åtminstonde till att förvalta vårt kulturarv.

Så börja tänka säkerhet själva! Webbhotellen kommer säker göra mycket för "skydda" sej i framtiden, men det kommer antaligen inte räcka, i slutändan är du som kund som drabbas ovasätt.

1) Säkerhetskopiera dina sajter reglelbundet.. En gamla P4 och lite disk, och Debian är en jättebra lösning på uppgiften. Gå säkert och fixa med en Windows burk också.

2) Klara inte din verksamhet nertid, fine! Hyr en coloburk . Beronde på hur många miljoner du riskera att förlora på nertid, invenstera i en till. Sprid ut dem på olika levrantörer.

JimmyOh 2008-02-17 07:41

Citat:

Originally posted by klein@Feb 17 2008, 08:31
En sak jag inte förstår , om man har sitt leverbröd på internet. Varför säkra man inte själv innehålle och saker ting.
Alla webhotell kan komma drabbas av sabotaget. OBS Proinet har inte blivit utsatta för hacking, utan av SABOTAGE ungerfär som 11 Sep ( Vilket inte ens världens största krigsmakt kunde skydda sej emot. )
Eller se på Estland, som blev utsatt för it attacker , då man flyttade någon meninglös staty.
Det som har sitt livebröd på internet, bårde bygga en redudant miljö, t.e.x sprid ut riskerna på flera leverantörer, för det här kommer drabba Loopia, fs data, Binero också, bara frågan är om när..
Varför? Det är riskfritt att begå den här typen av sabotagen. Svensk polis bry sej inte, man saknar resuser, vi lägger ner mer skattepengar på partistöd till poltiskapartier som inte ens klara 4% till riksdagen än att utreda den typen av sabotage verksamhet som drabbas väldigt många företag.
Då är partistöder skyhögt, det är 10 ggr större än t.e.x vad hovstaterna kostar oss. Hovstaterna se åtminstonde till att förvalta vårt kulturarv.
Så börja tänka säkerhet själva Webbhotellen kommer säker göra mycket för skydda sej i framtiden, men det kommer antaligen inte räcka, i slutändan är du som kund som drabbas ovasätt.
1) Säkerhetskopiera dina sajter reglelbundet.. En gamla P4 och lite disk, och Debian är en jättebra lösning på uppgiften. Gå säkert och fixa med en Windows burk också.
2) Klara inte din verksamhet nertid, fine Hyr en coloburk . Beronde på hur många miljoner du riskera att förlora på nertid, invenstera i en till. Sprid ut dem på olika levrantörer.

Man får helt enkelt börja ta egna backuper, det finns ju inget annat alternativ. :) Jag ska i alla fall bli bättre på den saken hädanefter.

Ps. Jag skulle dock inte påstå att den 11 september 2001 var ett sabotage, utan det var en omfattande terrorhandling utförd delvis av den amerikanska administrationen. Samma gäller Pearl Harbor 1941...

Staffanos 2008-02-17 09:13

Citat:

Alla webhotell kan komma drabbas av sabotaget. OBS Proinet har inte blivit utsatta för hacking, utan av SABOTAGE ungerfär som 11 Sep ( Vilket inte ens världens största krigsmakt kunde skydda sej emot. )
Eller se på Estland, som blev utsatt för it attacker , då man flyttade någon meninglös staty.
Så börja tänka säkerhet själva Webbhotellen kommer säker göra mycket för skydda sej i framtiden, men det kommer antaligen inte räcka, i slutändan är du som kund som drabbas ovasätt.
2) Klara inte din verksamhet nertid, fine Hyr en coloburk . Beronde på hur många miljoner du riskera att förlora på nertid, invenstera i en till. Sprid ut dem på olika levrantörer.

vad trött jag är dessa personer är som alltid talar om efter varför det gick åt helvete !

Alla som har en webbsida, är inte datafreaks!

Kan vi inte prata om hur vi ska gå vidare med kompensation och polisanmälan istället ? Ska vi skaffa en Advokat som kan föra vår talan, eller ska alla göra det för sig ?

Gustav 2008-02-17 09:42

Citat:

2) Klara inte din verksamhet nertid, fine! Hyr en coloburk . Beronde på hur många miljoner du riskera att förlora på nertid, invenstera i en till. Sprid ut dem på olika levrantörer.

De webbsidorna som utgör ens levebröd har man förmodligen säkerhetskopior på. Själv har jag vid sidan av mina större projekt dock ett flertal mindre webbsidor utspridda på billiga webbhotell. Vad gäller de sidorna så brukar jag vara mindre noga med backup. Att den här typen av oviktiga sidor ändå vara ganska trevliga att ha inser man först när de är borta och raderade. Nu är jag inte kund hos Proinet så jag klarade mig denna gång.

Jag blev nyfiken på det där med Debian och säkerhetskopior. Har Debian stöd för att automatiskt ta backupér från server eller webbhotell? Själv kan jag inte mycket om servrar och operativsystem, men ifall den möjligheten finns så betalar jag någon duktig person för att fixa det. Jag gör alltid manuella backupér nu och det är ganska tradigt.

klein 2008-02-17 10:52

Citat:

Originally posted by Staffanos@Feb 17 2008, 10:13

vad trött jag är dessa personer är som alltid talar om efter varför det gick åt helvete !

Alla som har en webbsida, är inte datafreaks!

Kan vi inte prata om hur vi ska gå vidare med kompensation och polisanmälan istället ? Ska vi skaffa en Advokat som kan föra vår talan, eller ska alla göra det för sig ?

Det står väl i avtalet som du har ingått med proinet, vilket kompensation som gäller. Sedan jag har en känsla av att folk gärna överdriver skadan att vara offline i någon dag. Just den dagen som proinet gick ner, så skulle hela världen ändra sej, så om jag är en misslyckad människa och har en hög andra brister, spelar mindre roll.. Allting måste ju absolut vara proinet fel.

Advokater kostar ca 1500:- / tim , varsågod.

klein 2008-02-17 11:02

Citat:

Ursprungligen postat av Gustav
Citat:

Ursprungligen postat av klein

De webbsidorna som utgör ens levebröd har man förmodligen säkerhetskopior på. Själv har jag vid sidan av mina större projekt dock ett flertal mindre webbsidor utspridda på billiga webbhotell. Vad gäller de sidorna så brukar jag vara mindre noga med backup. Att den här typen av oviktiga sidor ändå vara ganska trevliga att ha inser man först när de är borta och raderade. Nu är jag inte kund hos Proinet så jag klarade mig denna gång.

Jag blev nyfiken på det där med Debian och säkerhetskopior. Har Debian stöd för att automatiskt ta backupér från server eller webbhotell? Själv kan jag inte mycket om servrar och operativsystem, men ifall den möjligheten finns så betalar jag någon duktig person för att fixa det. Jag gör alltid manuella backupér nu och det är ganska tradigt.

Debian i sej , är ju bara ett OS.. Du kan antaligen göra detta på en Mac OS X maskin också. Jag använder en ftp klient som heter lftp ,och som jag använda i några enkla script.

Men du kan med vädligt enkla medel uppnå , att maskinen loggar in på din webhotell ftp, speglar ner den och gör en tar boll av den. Lägger du den här scriptet i cron demon, så sker det dagligen..

Samma sak gör man i mysql, finns ett jättefint kommando som hetter mysqldump, logga in i kontrolpanelen på ditt webhotell, öppna upp vilken ip du kommer ifrån , sedan kan man dagligen köra ett mysqldump kommando på databasen.

OBS! Jag försvara inte dålig säkerhet, men det är aldrig fel att själv ha så mycket kontroll på sitationen som möjligt.

Staffanos 2008-02-17 11:20

Citat:

Ursprungligen postat av klein
Citat:

Ursprungligen postat av Staffanos
vad trött jag är dessa personer är som alltid talar om efter varför det gick åt helvete
Alla som har en webbsida, är inte datafreaks

Det står väl i avtalet som du har ingått med proinet, vilket kompensation som gäller. Sedan jag har en känsla av att folk gärna överdriver skadan att vara offline i någon dag. Just den dagen som proinet gick ner, så skulle hela världen ändra sej, så om jag är en misslyckad människa och har en hög andra brister, spelar mindre roll.. Allting måste ju absolut vara proinet fel.
Advokater kostar ca 1500:- / tim , varsågod.

tanken var inte att föra något åtal eller liknande mot Proinet. Men om det är en mängd kunder som blivit drabbade, kanske det ät läga att inte bara polisanmäla idioterna som hackade prionets sida, utan att verkligen stämma personern. Många kan ha förlorat mycket pengar på detta, och kanske är det en chans att få tillbaka en del, och för sveda och värk.

1500kr är helt okey, låt oss säga att vi är 10 st som för en grupptalan. 150kr/tim är väl helt acceptabelt.

Vad säger ni ?

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson