WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Regga i ond tro (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=27062)

tartareandesire 2008-02-11 19:53

Citat:

Originally posted by pokerstjärna@Feb 11 2008, 19:55
Varför reggar man 200 domäner?:
Jag har max 30st varav 12 av dem är hemsidor.
Resten parkerade.

För att man tänker utveckla eller sälja? =)

posse 2008-02-11 19:58

Det finns mer pengar i domäner än de flesta tror, många bäckar små, när man väl kommer igång med sidorna, affilate, adsense samt försäjlning av domän namn och färdiga sidor så kan det ge en hygglig inkomst men man kommer inte långt med 50 domäner måste vara lite volym, jag kan garantera att detta ger betydligt mer pengar än att investera i aktier man måste bara vara vaken för nya saker och veta vad som går att sälja samt ha tålamod. Nu pratar jag bara om .se domäner

Har man som jag 25 års erfarenhet av att köpa och sälja så underlättar det också samt en stadig kassa!

Missdomain är ett perfekt ställe att fynda på och jag hoppas flera såna sidor kommer upp snart, jag är gärna med och investerar, önskade jag kunde programmera själv och bygga en webbsida kanske bara för färdiga sidor som man kan utveckla vidare, finns så mycket halvfärdiga projekt där ute som skulle kunna bli en guldgruva om man vet hur den skall marknadsföras och har kapitalet.

SKa du satsa på många domäner skaffa ett bra och stabilt webbhotell, helst egen server, kan varmt rekommendera webbkonsulterna som jag är jätte nöjd med.

Nu blev tråden lite off topic men som sagt jag fullföljer detta hot om ond tro för min domän som jag reggade för att den blev ledig och hade ingen aning om vem som ägt den innan och ger löpande info vad som händer!

Internet Sweden 2008-02-11 20:38

Citat:

Originally posted by posse@Feb 11 2008, 20:58
Missdomain är ett perfekt ställe att fynda på och jag hoppas flera såna sidor kommer upp snart
Fråga: Är det därför du startat Snapback AB med en av grundarna av Miss Domain (Emil P)? Eller ska ni pyssla med andra saker? Snapback kanske? :ph34r:

Att det går att tjäna en peng på domäner är väl inte helelr någon direkt nyhet, men som flera inlägg i tråden redan sagt är det i det närmaste omöjligt att uttala sig eller ha en åsikt om den aktuella domänen utan att känna till vilken det handlar om för att utröna motståndare, intrång mm.

Men som jag skrivit i ett antal inlägg nu, så beror det främst vad du gör med din domän - Att vara innehavare av en domän är inte intrång i varumärke eller namnskydd. Ge oss mer info så får du bättre svar och ev. råd.

posse 2008-02-11 20:50

Visst, ingen hemlighet med domänen, vid tillfället hade den väldigt hög PR och ålder men som vanligt hann jag inte jobba med den som var tänkt utan den blev liggande, nu blev den ju mer rolig att hålla på med, kanske en infosajt om vaccin!!

www.aventispasteurmsd.se

Internet Sweden 2008-02-11 21:12

Citat:

Originally posted by posse@Feb 11 2008, 21:50
Visst, ingen hemlighet med domänen, vid tillfället hade den väldigt hög PR och ålder men som vanligt hann jag inte jobba med den som var tänkt utan den blev liggande, nu blev den ju mer rolig att hålla på med, kanske en infosajt om vaccin!!

www.aventispasteurmsd.se

Aktuell domän har bevisligen historik från sep 2002
webarchive

men jag är kluven i att ge råd kring detta:
Trots att Bolaget (föregående innehavare) har fusionerats och namnbytt till sanofi-aventis,
så har du med ett av världens ledande läkemedelsföretag att göra vilket innebär stor muskelkraft om du kommer på kant med dem.

Vilket krasst kan betyda att trots att du har rätt till domänen som du fångat genom snap,
så riskerar du att oavsett vad du väljer att associera den med, anklagas för misskreditering av inarbetat varumärke och förutom tvist få andra kallelser till rättsliga instanser.

Knepigt..

Gustav 2008-02-11 21:15

Citat:

Originally posted by posse@Feb 11 2008, 21:50

www.aventispasteurmsd.se

Ja, det är ju så klart det perfekta domännamnet för en blogg. :rolleyes:

Låt mig gissa att motparten som gärna vill komma åt domänen inte är någon mindre än Aventis Pasteur MSD (aka Sanofi Pasteur MSD)? Klanten som glömde förlänga den domänen fick nog sparken omgående.

Jag säger ond tro. Men det blir ju upp till Aventis Pasteur MSD att bevisa. Det blir nog rätt bra med pengar för din del om du skulle vinna tvisten så att de blir tvungna att köpa domänen av dig. Lycka till.

Edit: Internet Sweden hann visst emellan med ett inlägg :)

Nicklas 2008-02-11 22:14

Citat:

Originally posted by Internet Sweden@Feb 11 2008, 20:38
Snapback AB
Fint firmanamn, där kan man snacka om att namnet säger allt. ;)

mng0 2008-02-11 22:51

Citat:

Originally posted by posse@Feb 11 2008, 19:23
tur man är försäkrad mot sån här.
Hur försäkrar man sig angående detta?

Internet Sweden 2008-02-12 17:09

Citat:

Ursprungligen postat av mng0
Citat:

Ursprungligen postat av posse
tur man är försäkrad mot sån här.

Hur försäkrar man sig angående detta?

"Företagare har normalt också en företagsförsäkring där rättsskydd ingår. Rättsskyddsförsäkringen gäller för tvister som kan prövas av tingsrätt och vissa andra domstolar." Källa

hubbert 2008-02-12 17:37

Skulle nog föreslå att man läser det finstilta i vad en företagsförsäkring egentligen täcker.
Denna begränsning hos ett bolag hittade jag:
- som avser patent eller annan immaterialrätt
där den med andra ord inte gäller.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson