![]() |
Citat:
de längsta var en timma. Vi har summerat den totala nertiden till ca 2 timmar inatt. Vi skall utreda vad som gick fel hos Tele2. Vi har inte haft några problem i Stockholm under natten. Vi och våra leverantörer försöker att lägga planjobben på nätterna för att minimera problem för våra kunder. |
Citat:
Kan inte ge Glesys annat än varma rekommendationer m.a.o. |
Min vps hos dom är nere just nu, varit nere i typ 2 timmar och de sa att det skulle vara ett kort avbrott. :/
|
Japp dom är nere, runt 1h har det varit nu.
Ser det direkt då jag vet vilka som har VPS hos dom, ser när dom pinger ut från IRC och om det är flera samtidigt brukar dom vara nere. Brukar hända en del gånger per månad, även om det inte brukar vara riktigt så långa avbrott då. Dock verkar det vara mycket oväder och el problem idag lite var stans i Sverige, för märkt att mycket poffat idag. Har själv en förbindelse som är nere, men har redundans så märkte inte ens att den gick ner. Dock så är det en del andra webbhotell och företag i samma stad som inte har redundans som sitter på den som är helt nere. Så händer rätt mycket idag. |
Det var i princip samma fel i Falkenberg denna gång som för ca 1 månad sedan.
Något gör att vissa säkringar har löst ut vid dessa två tillfällen. Vi har elinstallatörer som tittar på vad det kan bero på. Enl. beräkningar ska inget vara överbelastat, men något är bevisligen fel nu när vi vid två tillfällen har haft säkringar som gått till vissa rack. Vid bägge avbrotten har åskan gått här i Falkenberg, vi har dock aldrig förlorat strömmen. (Troligtvis spänningsfall i nätet dock) Kusligt nog har utrustning kopplat till kretsar utan UPS klarat sig bäst. Vi jobbar för fullt med att hitta förklaringar & lösningar. Vi hade dock personal på plats i serverhallen efter 15 min som åtgärdade de direkta felen. Dock tar tyvärr VPS-systemet lång tid att starta upp igen efter avbrott. (ca 1-2 timmar) Drabbade var samtliga VPS-kunder i Falkenberg, samt en handfull colocationkunder i Falkenberg. glesys.se var borta strax över en timme. |
Hur ser skyddet ut?
Med åskskydd och överspänningsskyddet? Kan vara ett överspänningsskydd som börjar bli matt, om du har nåt vill säga. |
Citat:
Sedan extra säkringar ut från UPS vidare till dom olika rack. I den uppsättninen så krävs det mycket för att lyckas få avbrott om man då inte överlastar UPS. Ska vara riktigt extrema fall själva UPS lyckas dö, typ att åskan slår direkt in i kabeln utanför och dålig jordning. Hur glesys har vet jag inte, då dom säljer UPS som extra tjänst så har dom säkert mindre små ups som sitter i olika rack och inte en helt byggs anläggning med reservkraft på allt. Dock funderar jag på hur rack utan reservkraft klarar sig bättre än dom med UPS, går inte riktigt ihop. Mindre APC UPS har jag aldrig haft problem med, dock powerware kan vara onda. Vet en som hade en sådan som lyckades börja brinna helt random och fin svart rök från den. Samt även andra som haft problem med dom. Fast att ha flera mindre UPS brukar inte vara bra då när det blir elpoffar så blir det rätt hög belastning när alla små ups börjar dra från faserna. Skulle nog försöka mäta belastningen hur den ser ut eller så, samt en "trasig" ups skulle säkert lyckas överbelasta säkringar. Har svårt att tro att en server skulle lyckas döda allt, visst risken finns ju alltid att en psu skulle kortsluta säkring den sitter på. Om man har avancerad brandskydd/släktningsystem så brukar även dom sensorer reagera på att ett psu lyckas poffa/dö så pass känslig är dom. Så sådant kan vara intressant och kolla på om det har reagerat på något samma tid som elen dog. |
Efter gårdagens händelse är svarstiden sämst till min VPS. :/
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:37. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson