![]() |
Det är väldigt lätt att som webmaster sitta och säga att man får dåligt betalt för annonser, jag som både webmaster och butiksinnehavare ser det på ett lite annorlunda sätt.
Jag lägger mellan 20-50.000.- i månaden på annonsering, mestadels på nätet men även i pappersform och självklart är jag mycket mån om att få trafik som handlar, jag är fullständigt ointresserad av att få tusentals besökare från typ amerikanska sexsidor och dyligt. Jag vill bara köpa kvalitetstrafik och ett bra sätt att få reda på det är att betala för varje slutkund som skickas till mig via mitt eget affiliatesystem. Jag kan tala om att det skiljer otroligt mycket på kvaliteten på snarlika sidor och med kvaliteten menar jag dom som handlar. Av mina besökare från affiliates så handlar allt mellan 0,3% upp till hela 10%. Som exempel kan jag nämna en sida som hittills i augusti skickat 346 besök och har redan 38 st som har handlat, samtidigt som en annan sida skickat 1837 besök och endast 18 slutkunder. I det första fallet betalar jag 30.- + moms för varje slutkund och den andra fallet 3.- för varje besök, det innebär att varje kund kostar mig 306.- i det andra alternativet. Det är ju inte speciellt svårt att välja var man vill stoppa sina annonspengar. Kan man skicka kvalitetstrafik behöver man inte oroa sig för att få betalt, är det någon som vill testa mitt system så är ni välkomna. // Mats |
Citat:
T.ex. Lastbryggan.se har hellre 100 besökare till sin sajt och får 20 köp än 1000 besökare som blir 10 köp. Sen finns det visserligen olika sätt att annonsera. Pay per click, pay per view etc. Googles nya annonssystem kanske inte är så fyskam. Återstår att se. |
Citat:
Citat:
Nån form av erbjudande skulle vara krav, detta är helt normalt i nästan alla andra medier! WN |
Jag talade med min kontakt på Advertising.com på telefon. Han bedyrade att de alltid delar alla intäkter med sina sajter, dvs de inte tar betalt för impressions. Jag har dock ett minne av att någon nämnt i detta forum att de faktiskt tar ut en avgift för impressions i sitt nätverk - något som då skulle vara i strid med det avtal jag, och många andra, har med dem.
Kanske borde man utveckla ett system där den som säljer annonsutrymme får betalt för varje unik person som ser annonsen (alltså inte nödvändigtvis antalet impressions) eftersom annonsören sprider sitt budskap och sitt varumärke - branding helt enkelt - till alla de som ser annonsen oavsett om dessa personer köper något eller ej. Jag anser att vi inte kan acceptera att vi hjälper till att bygga varumärken utan att få någon ersättning för det. Vi lever i en värld där varumärken är allt och är värda mycket mycket pengar - det ska inte vara något man kan få gratis, inte ens på internet. |
Citat:
Detta borde ju vara möjligt med sessions eller cookis? Att när en person sätt reklamen så registreras det i en databas sedan kan inte samma person med samma ip se annonsen igen. Har för mig att detta system redan finns eller? För då skulle man veta precis hur många unika personer/ ip nummer som sett just den annonsen. Men för att starta något sänt här krävs det pengar och kontakter inom annonserings världen och det har inte jag. Hade gärna hjälpt till annars. Mvh, Viper |
Citat:
Citat:
Först, kan du visa oss din hemsida så kan vi få se vilken typ utav trafik du har? Då skulle man få lite bättre insikt på det hela. För det andra, alla företag som sitter och annonserar på dessa nätverk förväntar sig ju att få lite "payback" på vad de lägger ut på att annonsera. Om de inte får payback, så kommer de garanterat inte annonsera i nätverken i framtiden. Därmed så kan man säga att allt beror på vilken typ utav trafik man har. Startar jag ISOnews.com och skriver om warez och ett företag som lastbryggan.se annonserar där, hur många köp per månad tror du lastbryggan kommer få? Som sagt, trafiken avgör. Därmed så visa gärna vilken sajt du har så kan man få bättre insikt. Sist men inte minst, de "varumärken" du ser på advertising.com är inte värda mycket. Visst finns det ett fåtal som är större än andra, undantag finns överallt dessutom, men i helhet är det bara mindre aktörer. Då spelar det knappast någon större roll. Och tycker du verkligen din teori stämmer så bra, så skulle du med andra ord tjäna en förmögenhet på din kunskap om att exponera ditt eget varumärke på nätverket, varför vänta? |
Det är ju upp till en själv vad man vill annonsera för, väljer man att sätta
annonser till mygelföretag genom tradedoubler som man inte tjänar nått på så får man väll skylla sig själv? |
Citat:
|
Citat:
Precis, har man bra trafik så kommer företag vilja kontakta hemsidan för att direkt annonsera där. T.ex. Sweclockers.com Counter-strike.nu m.fl. |
Citat:
Då om låt säga 50% av alla siter på internet inte längre visar reklam, för dom lever på fasta priser av kunden/besökaren, så kommer annonsutrymmet minska med 50%. Då kommer automatiskt priserna gå upp iom att man måste vara med och konkurera om den halverade exponeringsmängden som finns kvar. ~= alla skumma/smarta företag som just nu "brandar" sig kommer att gå ut som vinnare. Att sälja en produkt på nätet som inte är kriminell, "i gråzonen", unik, pinsam att köpa, otroligt billig eller går att posta i ett vanligt brev, kommer alltid vara svårt på internet, för vem köper en DVDbrännare på nätet i stället för hos den lokala datorhandlaren om priset är detsamma? Man måste ju ändå till posten och hämta den? och du får den samma dag. Webbutiker idag är ett ställa där folk kollar vad dom vill köpa för att sedan handla grejen på ett ställe där dom får produkten direkt. Att sälja en tjänst på internet och direkt ta betalt av besökaren är modellen, lika smart är mjukvara ... detta tills vi får möjlighet att skicka post i sverige för en rimlig summa pengar, först efter det kan det vara aktuellt att sälja "mindre kostsamma" produkter till listpris. "Kredd" till brafilm som snappade upp en bra ide och investerade i den, smart!! längesedan man såg nåt liknade på nätet. WN |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:55. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson