WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Hur ofta formaterar ni om... (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26791)

Thir13teen 2008-01-31 23:30

Citat:

Originally posted by Onkelborg@Jan 31 2008, 22:46

1) Defrag en gång per dygn

3) Undvik trehundrafem tusen olika anti-spyware och anti-virus och anti-allt, anti-virus är bra att ha (sägs det..), och sedan windowsväggen på osäkra anslutningar, resten klarar man sig utan.

Ang. 1) - Jag är ingen expert men jag kan nästan lova på en gång att det är väldigt overkill att göra det varje dag.

3) - Håller med här. Jag har inget antivirusprogram ens och jag får aldrig virus, och då laddar jag ändå ner massor med grejer från t.ex. Pirate bay. Skannar med Trendmicros gratistool nån gång i måndaden och då brukar det vara nån halvskum cookie som hittas och tas bort men inget farligare än så. XP's brandvägg duger bra för mig.

jonny 2008-01-31 23:33

Jag har inte installerat om en enda dator de senaste tre-fyra åren. Det behövs, men det är jobbigt och jag har bättre saker för mig. Så länge det fungerar...

pokerstjärna 2008-01-31 23:42

Hm denna burk har jag haft snart i två år, har väl blivit en 5 - 8 gånger.

Decibel 2008-02-01 03:42

Varierar, just nu går ena kontorsburken i totalknas, dyker upp webcam-reklam lite då och då och inget biter.

Suttit och klurat i två dagar på att formatera om men varenda jäkla gång missar man att ta med något som är viktigt, så nu blev det en NAS-lösning med alla dokument och filer på och sedan bara burken med programmen i sig.
Ska passa på att byta burk också, kör en Asus Pundit nu och är långt ifrån nöjd med stabiliteten i den.

totoo 2008-02-01 03:48

Förut när jag var mer "nörd" och installerade å testade å lekte med allt som fanns så blev det ungefär en gång i halvåret. Senast var nu april 2006, så det kommer nog gå två år mellan ominstallationerna av windows, vilket är personligt rekord.

Serverdatorn står ju och tuffar på utan en massa plågsamma djurförsök, så det skulle inte förvåna mig om den gick prima i 20 år om jag så ville.

Defragmenterat har jag i ärlighetens namn inte gjort alls sen windows xp kom, typ. Det tar bara en jävla massa tid och jag har aldrig sett några speciellt goda effekter. :)

Mattias 2008-02-01 04:01

Hårddisken är min mardröm.
Har tidigare stött på så satan mycket problem och näst intill förlorade filer...

Numera tar jag backup med usb-minne på mail, arbeten och annat smått (veckovis).
Är det så att jag skall formatera flyttar jag över allt till en av de andra diskarna så länge.

WebboT 2008-02-01 04:22

Aldrig.
Kör Norton AV, PeerGuardian, PestPtrol och Firefox med NoScript.
Diskarna aldrig fyllda över 50% och kör Norton Speeddisk en gång i veckan.
Har aldrig haft några problem med någon dator trots "hårdkörning" 8-10 tim/dag.

lunarmys 2008-02-01 09:31

sen jag bytte till mac har jag inte installerat en enda gång (2 år nu)

SimonP 2008-02-01 10:17

Jag formaterar aldrig förutom när jag byter datorer.

Om vi pratar Windows och om man kör vanlig NTFS på diskarna behöver man inte köra defrag speciellt ofta, ett par ggr/år räcker. Överfulla diskar?? Man fylla diskarna nästan hur mkt som helst så länge det finns lite utrymme för operativsystemets egna filer på systemdisken, runt 1-2 gig ledigt utrymme räcker för dom flesta.

Onkelborg 2008-02-01 19:36

Defrag en gång per dygn är inte alls fel, tar bara några minuter att köra defrag på en tb om det bara är några få saker som måste flyttas. Knappast jobbigt; jag har schemalagt på min stationära och laptop att köra en gång per dygn. Däremot, om man kör sällan, då är det nog inte helt omöjligt att hälften av disken behöver flyttas, eller mer..

Och man _ska inte_ fylla fullt; när man börjar närma sig bara 10-20 gb ledigt på säg 500 gb så börjar risken för fragmentering öka ganska så kraftigt..

Ang. nyttan av defragmentering: Att köra defragmentering en gång per dygn (ungefär, ibland körs de inte av förklarliga anledningar..) är nog den enskilt bästa optimeringen jag gjort på mina burkar ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:13.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson