WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Ni som tjänar pengar på era hemsidor (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26521)

pokerstjärna 2008-01-24 03:59

Citat:

Originally posted by Davve@Jan 24 2008, 03:12
en summa på 50k ger en preliminärskatt som man kanske inte har råd att betala, då hamnar man snabbt i skuld till KFM vilket är mindre roligt.
Det har du rätt i.
Låt säga att man har uppgett 50 000 i F-skatt ansökan.
Kan man några dagar efter ändra detta till exempelvis 35 000?
Om det går, då blir det väl en lägre preliminärskatt?

StefanBergfeldt 2008-01-24 07:31

Om det finns någon gräns så lär det ju vara på omsättning.

Gör som jag, smäll på med preliminär omsättning 250 000 kr. Preliminär omkostnad 230 000 kr.

Det blir fortfarande inte helt billigt, jag ska alltså 20 000 kr per år i moms, skatt, arbetsgivaravgift osv.

Sök uppskov med första skatten i tre månader, ger 20 000 kr fördelat på 9 månader, blir lite drygt 2200kr i månaden. Har man inte 2200kr över efter tre månader så får man se till att få fram det, och sedan ändra sina beräkningar hos skattemyndigheten.

robertsson 2008-01-24 07:43

Man behöver inte tjäna en enda krona första året. SKV fattar att det kostar dra igång en verksamhet. Så vinst 0 kr första året är inga problem.

Jag skrev 0 och det gick genom utan problem.

Man ska ju inte skriva höga orimliga siffror, bara för att SKV ska vara nöjda, utan vara realist så man har råd betala in skatten sen.

goose 2008-01-24 08:39

Förtydligande: ange _omsättning_ över 30k, men _resultat_ 0. Som någon sa, SKV förstår att det kostar o dra igång ett företag.

xsajt 2008-01-24 09:28

Efter att moderaterna tog över så har det blivit lätare att starta eget, det sa en kontaktperson på SKV till mig när jag startade. Då hade jag som du bara några kronor att ta in i reklampengar och han föreslog att vi skulle sätta årsomsättningen på 10 000kr och vinsten på 0kr. Tycker det gick väldigt smidigt och de var hur hjälpsamma som helst :) Så om de frågar om du vill komma på möte så kan jag rekommdendera det, de vill inte sätta dit dig utan bara göra det så lätt som möjligt för dig att starta eget.

Weaver 2008-01-24 09:31

Jag skrev 0 kr men fick inte igenom det

Decibel 2008-01-24 10:06

Jag skrev 0 och en notering om ändring när man visste mer exakt. Inga problems.
Detta var iofs fyra år sedan, och sen efter första kvartalet uppdaterade jag till korrekt siffra.

tartareandesire 2008-01-24 10:11

Frågar man Skatteverket kan man ibland få lite luddiga svar beroende lite på vem man pratar med. Vinst 0 kr fungerar alldeles utmärkt första året men man bör ju givetvis ha en omsättning =) Uppskattar man bra så slipper man dock risken att råka ut för otrevlig restskatt. Nu tjänar jag visserligen inga (större) pengar på egna sidor utan mestadels på webbutveckling men antar att jag får svara ändå =)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson