![]() |
Skatter är bra. Om man får något tillbaka. Vilket man faktiskt får i Sverige.
Här i USA betalar jag under hälften i skatt av vad jag någonsin betalade Sverige. Skillnaden är att det känns som man får noll och ingenting tillbaka här. Jag hade gärna betalat mer i skatt om jag hade vetat att skattepengarna hade gått tillbaka till folket och inte till privata företag inom vapenindustrin, läkemedelsindustrin och så vidare. |
I Sverige har jag inte fått så mycket tillbaka som jag betalat in. Inte ens en bråkdel. Har vissa år betalat över 70% i skatt somk privatperson då skattemyndigheterna inte godkände alla avdragen. Verifierbara avdrag! När jag vill göra ett läkarbesök på vårdcntralen får man beskedet att jag kan få en tid om 3(!!!) veckor. Men det är ju NU jag är sjuk och behöver läkarvåden jag betalar surt för. Där jag hade mitt kontor bor en zigenarfamilj från Bosnien. Har inte gjort ett vettigt handtag för Sverige någonsin. Denna familjen kostar samhället över 60000 kr/månad. Mina skattepengar. Det 2 äldsta har fått pension i Sverige. De har högre pension än min mamma som har bott i Sverige i nästan 50 år. Och jobbat enda fram till hon var med om en bilolycka där motparten körde för rött ljus. Läser också om vära f.d. politiker som har en garantilön för resten av deras liv när dom varit politiker x antal år. Om jag blir UPPSAGD från mitt jobb får jag ingen garantilön. Varför??? När man blir politiker får man räkna med att man kan bli bortröstad. Likadant får dom fina traktamenten när de "flyttar" till Tokholm för att vara med i riksdagen. Skulle jag flytta dit p.g.a. ett nytt jobb kan jag glömma allt vad sådant heter. Traktamenten och dyl. utgår från min arbetsplats. De som sitter i regeringen och riksdagen har sin arbetsplats i Tokholm och traktamenten ska utgå när de är nån annanstans och "jobbar". Fångarna som sitter i våra fängelen/semesterhem har betydligt bättre mat än vad skolbarnen och studenterna har. Det är viktigt att skolbarnen får bra mat för då har man lättare att ta till sej lärdomen som lärs ut. Dessa är ju våran framtid. De som sitter inne är det oftast för sent för. Slår semesterfirarna/internerna sönder några datorer eller deras gym (som oftast är bättre utrustade än våra skolors gymnastiksalar) får dom genast nya. Detta får att bara räkna upp ett fåtal saker på hur mina skattepengar skulle kunna användas bättre. Jag kan rabbla upp mycket mer angående resor med dyra flygplan, EU-politiker, osv. osv. men så mycket utrymme finns det inte på denna servern att det skulle få plats.
|
En tredjedel av det vi betalar in i skatt går till skola, vård, rättväsende osv. Resterande 2/3 går till bidragssystemet.
Svenskar är fattiga, däremot är Sverige ett rikt land. Detta är en medveten politik från så gott som alla riksdagspartier för att kunna styra våra röster. Jag vet inte vilka bondhålor ni bor i, men i de större städerna (åtminstone Göteborg och Stockholm) så finns det förjävliga köer innan man får vård. Vissa fall kan det röra sig mellan flera månader till och med år. Svensk sjukvård håller hög nivå. Problemet är tillgängligheten som gör att folk dör innan de ens får vård. Rättväsendet? Även där måste jag fråga er om ni lever under en sten? Bor själv i Backa här i Göteborg och här är tydligen ungdomskriminalliteten högst i hela stan. Sedan blir det inte bättre utav gäng som O.G, Bandidos, Hells Angels och all annan skit - de åker ju bokstavligt talat runt och skjuter. Nej, svenskt skattesystem är åt helvete. Bara idioter kan försvara systemet. |
2/3 till bidrag? Tja beror nog lite på vad man tar in i "bidrag"
Utgiftsområden 2007 i Tusental kronor 1 Rikets styrelse 10 676 842 2 Samhällsekonomi och finansförvaltning 11 873 471 3 Skatt, tull och exekution 9 324 773 4 Rättsväsendet 30 753 868 5 Internationell samverkan 1 497 701 6 Försvar samt beredskap mot sårbarhet 44 163 964 7 Internationellt bistånd 26 656 588 8 Migration 5 032 876 9 Hälsovård, sjukvård och social omsorg 46 905 439 10 Ekonomisk trygghet vid sjukdom och handikapp 122 354 688 11 Ekonomisk trygghet vid ålderdom 44 201 500 12 Ekonomisk trygghet för familjer och barn 62 630 664 13 Arbetsmarknad 66 650 378 14 Arbetsliv 1 360 715 15 Studiestöd 20 714 471 16 Utbildning och universitetsforskning 44 213 871 17 Kultur, medier, trossamfund och fritid 10 139 013 18 Samhällsplanering, bostadsförsörjning och byggande samt konsumentpolitik 5 730 472 19 Regional utveckling 3 162 689 20 Allmän miljö- och naturvård 4 615 427 21 Energi 2 708 501 22 Kommunikationer 33 914 339 23 Jord- och skogsbruk, fiske med anslutande näringar 18 000 600 24 Näringsliv 4 088 715 25 Allmänna bidrag till kommuner 72 849 399 26 Statsskuldsräntor med mera 43 170 000 27 Avgiften till Europeiska gemenskapen 28 908 000 Summa utgiftsområden 776 298 964 Inkomster med mera Tusental kronor Inkomsttyp 1000 Skatter med mera 787 503 716 2000 Inkomster av statens verksamhet 53 202 366 3000 Inkomster av försåld egendom 50 000 000 4000 Återbetalning av lån 2 040 288 5000 Kalkylmässiga inkomster 8 559 400 6000 Bidrag med mera från EU 13 663 863 7000 Avräkningar med mera i anslutning till skattesystemet –53 413 585 8000 Utgifter som redovisas som krediteringar på skattekonto –7 781 000 Summa inkomster853 775 048 Beräknat lånebehov –63 215 308 Summa 790 559 740 |
Finns en del skrämmande saker i tebellen ova. Försvaret kostar lika mycket som skola/universitet. n
Jordbruk, skog och fiske fick 18 miljarder medan näringslivsutvekling fick 4 miljarder... Vi betalde 29 miljarder till EU och fick 13 tillbaka.... |
Tycker det känns segt att betala 44 miljarder i ränta.
|
Citat:
Gymnasie? Högskola? Kanske ska gå i pension nångång? Kanske blir långtidssjuk och blir inlagd på sjukhus i ett år? När du blir utskriven från sjukhuset kanske du behöver en motoriserad rullstol? Mediciner resten av livet? Använt subvensionerade idrotssanläggningar såsom simhallar, ishallar och fotbollsplaner nångång? Har du barn kanske du har utnyttjat det subvensionerade dagissystemet? med mera....... Säg att du är en vanlig arbetare med 18 000 kr för skatt och du får ut säg 11 800 kr. Du vill att skatten ska sänkas så att du får ut 14 800 kr istället med tillägget att nästan allt har nu privatiserats. Dom extra 3000 kr du nu får, hur långt tror du att det räcker när du nu ska betala fullt pris för allt ovanstående? Citat:
En t.ex. är i det närmaste döv och hon har blivit rekommenderad av sin läkare att operera in en elektronisk manick som skulle ge henne 90% av hörseln tillbaka. Problemet är bara att här i USA är det en nisse bakom ett skrivbord på försäkringsbolaget som bestämmer allt sånt. Eftersom detta ingrepp skulle kosta runt 300 000 kr så kan hon inte betala det själv. Hon har fått avslag i 5 år nu. Trots att hon har betalt en 2000 kr varje månad till förskringsbolaget. Nissen bakom skrivbordet har ju sparat 300 000 kr åt försäkringsbolaget, så fanskapet får en bonus för det varje gång han ger avslag. Svenskar som klagar på skattesystemet vet inte hur trygga dom är i jämförelse med USA t.ex. Varför tror du att USA har flest tandlösa människor utanför tredje världen? Jag har sett båda sidorna av skattemyntet. |
Hög skatt är inte fel om pengarna används effektivt och till rätt saker.
|
Det skrämmande är att folk som WebboT på allvar tror att man betalar för sånt som man förmodligen kommer att använda. Det stämmer ju inte riktigt, eftersom 2/3 av det du betalar i skatt går till
1) Somalier med 10 barn som inte arbetar ett skit... 2) Tjocka dumjävlar till kärringar på onödiga myndigheter 3) Kriminella fanskap som har rökt hasch, våldtagit och plundrat 4) Inkompetenta politikerpampar som aldrig har haft ett enda hederligt arbete 5) Lata såssar Att börja ta upp tandvård, sjukvård, skola känns löjligt eftersom det bara är en liten del av kakan. |
Spindel om vi betalar av statsskulden, se över bistånden och skär ner försvaret har vi råd med allt det där =)
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:53. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson