WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Använder folk MMS? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=26140)

Westman 2008-01-10 08:03

Jag får kanske 2 mms per år och skickar 0. Men så är jag tokgammal också...

orreborre 2008-01-10 09:06

Citat:

Ursprungligen postat av Holger
Citat:

Ursprungligen postat av Viktor
...dock tror jag nya iphone inte har stöd för det från början...

Jailbreakar man sin iPhone kan man ta emot - men inte skicka (än iaf) MMS.

Tvärt om, man kan skicka, men inte ta emot. :)

Och ja, i min kompiskrets används mms hyfsat flitigt. Ungefär lika vanligt som sms ~5 mms om dagen.

Martin™ 2008-01-10 09:59

Om jag vore du skulle jag köra på sms, då vet du ju att de flesta med mobil kan använda din tjänst.

pokerstjärna 2008-01-10 11:57

Jag har aldrig använt MMS ( jag vet inte ens hur man gör ) och jag känner nog ingen som gör det.

Onkelborg 2008-01-10 15:10

Jag använder inte mms, främst för att det är så äckligt snordyrt.. Visst har det ibland känts lockande att skicka iväg ett mms med en kul bild som någon kanske skulle tycka vara kul, men sedan så.. Visst sjutton, mms är snordyrt..

Spindel 2008-01-10 16:18

Använder knappt varken SMS eller MMS. Varför göra det när email och MSN finns?

upandcoming 2008-01-10 17:32

Tack för svaren. Jag väljer att börja bygga SMS-tjänsten. Får jag tid över så gör jag en MMS-tjänst också och testkör den en period.

Bozoka.com 2008-01-13 09:48

Bra upplägg.

Vill man göra det enkelt för användaren så bör man alltid börja med sms. Om det inte så att tjänsten kräver att man skickar in en bild (då man självklart behöver skicka MMS).

När det gäller att skicka ut meddelanden så gäller samma sak där också. Man kan ju använda MMS även om det bara är text, men då bör det nog motiveras av att man utnyttjar presentationstekniken i MMS, dvs ha flera sidor. Eller att textmängden är större än 2 sms (då 1 mms kostar ofta som 2sms men rymmer mer text).

Har någon frågor om utvecklandet av sms/mms tjänster så är ni alltid välkomna att skicka ett email.

/Micke

robertsson 2008-01-13 10:24

Alltså... MMS och SMS är inga konkurrenter eller alternativ.

Det är som att fråga "går du eller flyger du flygplan?"
Ska jag till grannen, går jag. Ska jag till Thailand flyger jag.

Samma med SMS/MMS. Ska man skicka text så skickar man inte MMS.
Och vill man skicka bild/film/ljud kan man inte skicka det med SMS.

Idag skickas det mycket mindre MMS än SMS men visst skickas det.
Men MMS ger mycket större möjligheter så jag tror det det kommer fortsätta ta marknansandelar.

MMS är inte snordyrt som nån hävdar, det kostar 2-3 gånger mer än ett SMS men mätt i byte per krona är MMS mycket mycket mycket billigare än SMS. För ett SMS som kostar typ 70 öre får du iväg max 160 tecken. För ett MMS som kostar typ 1.70 kr kan du skicka upp till 300 kb.

Nästan alla telefoner på marknaden idag klarar av att ta emot/skicka MMS och många kommer förkonfigurerade när man köper dom.

akkeman 2008-01-13 12:19

För min del så både skickas och mottages mms i princip varje dag.

För övrigt så tycker jag att robertsson rätt i vad han skriver.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson