![]() |
Det där med registrerat varumärke stämmer nog inte. Finns nog inget som säger att man inte får använda något annat varumärke i sin reklam. Har sett många som i annonser jämför sig med andra kända varumärken.
När det gäller Google adwords är det väl mer fråga om etik och moral. Finns väl ett antal regler för hur man får använda adwords och jag hoppas detta kommer att spärras av Google. Vi får se vad dom svarar. Sen är det ju så att det alltid är dyrare att använda sig av ord på adwords som saknar relevans på websidan. Betyder att varje klick på vårt varumärke blir dyrt för den som fösöker använda det. Förövrigt, om man tänker efter, är det ju lite smickrande. Betyder ju att man blivit så stor och känd att andra försöker använda sig av glansen av ens varumärke, eller hur. |
Om du registrerar ett AB så är bolagsnamnet namn och varumärkes skyddat i Sverige.
registerar du en enskild firma så är namnet/varumärket endast skyddat i den regionen. Men nu är det sällan man får registerar ex Nisses bilverkstad, utan det måste vara "Nisses bilverkstad i Norrköping" Allt detta finns att läsa hos bolagsverket. När det gäller som ovan med SONY så tror jag att företagen har tillstånd att använda deras namn, eftersom det är en win win situation. Allt som oftast så ser man att dom har det där lilla ® som visar att det är ett registrerat varumärke. |
Att lägga in ett konkurrerande företag i sin lista på ord där annonsen ska synas kan jag inte se något olagligt i, möjligtvis att det strider mot Googles regler, men det tror jag inte. Jag skulle där emot vilja säga att man inte gör så, av god affärsmässig sed.
Det absolut bästa, vilket jag också har gjort, är att skriva till berört företag, fråga om något har blivit fel i deras val av sökord samt be dem ta bort sin annons där ifrån. Det fungerar hittils för mig. Dock går det ju inte om du heter webbhotell.se och inte tycker att någon annan ska annonsera på ditt bolags/ domännamn. Sen kan du ju se det så att dina konkurrenter ser dig så stor att de vill ta kunder ifrån dig, bara det kan ju vara en komplimang ;) |
Citat:
|
Marknadsföringslagen (1995:450)
Citat:
Citat:
|
För att ni skall förstå vad jag syftar på. Vårt företag heter Flotec Marin. Bara att goggla på detta så ser ni vad jag menar.
Vad jag förstår av dig Charlie är detta ett solklart fall av "inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken" Alltså möjligt att åtala. Ska vänta med att tala med det andra företaget tills jag hör med Google vad dom anser. Återkommer när jag får svar. Kihlbom, visst är det smickrande men om dom tar våra kunder är det inte så roligt. |
Du bör ta kontakt med företaget och hänvisa till de avtalsvillkor de godkände när de först startade sitt Adwordskonto. Jag trodde först att det var ordet "marin" som triggade deras annons men det visade sig att den även visas på ordet "Flotec" och "Flotec Marin".
Annars kan du alltid följa detta: https://adwords.google.com/support/b...07&topic=10615 |
Citat:
|
Nu kan jag av någon anledning inte se de sponsrade länkarna ifråga.
Men hur som helst. Citatet nedan beskriver en situation där besökaren söker efter exempelvis [flotec marin styrsystem] Om annonsören då har betalt för ordet "styrsystem" kan deras annons, beroende på inställningar, dyka upp oavsett vilka andra termer som ingår i sökningen. Det är du säkert redan medveten om. Men twisten kommer när annonsören dessutom använder sig av Googles funktion för att sätta in söktermen, vad den än är, i annonsen. Således kan det hända att deras annons får texten "Köp Flotec Marin Styrsystem billigt", utan att annonsören egentligen har valt det aktivt. Det är naturligtvis vilseledande och ett fall av renommésnyltning utifall att det rör sig om en konkurrent. Det här är nog inte rättsligt prövat, och det vore intressant att se utfallet. Ska annonsören bli tvungen att filtrera bort alla företag som använder sig av samma nyckelord? Eller ska det vara möjligt att gå förbi reglerna genom att använda den här "luckan"? Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson