WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Allmänt (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Firmanamn i Adwords (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25860)

Flotec 2007-12-26 17:09

Det där med registrerat varumärke stämmer nog inte. Finns nog inget som säger att man inte får använda något annat varumärke i sin reklam. Har sett många som i annonser jämför sig med andra kända varumärken.
När det gäller Google adwords är det väl mer fråga om etik och moral. Finns väl ett antal regler för hur man får använda adwords och jag hoppas detta kommer att spärras av Google. Vi får se vad dom svarar.
Sen är det ju så att det alltid är dyrare att använda sig av ord på adwords som saknar relevans på websidan. Betyder att varje klick på vårt varumärke blir dyrt för den som fösöker använda det.
Förövrigt, om man tänker efter, är det ju lite smickrande. Betyder ju att man blivit så stor och känd att andra försöker använda sig av glansen av ens varumärke, eller hur.

Craxen 2007-12-26 17:20

Om du registrerar ett AB så är bolagsnamnet namn och varumärkes skyddat i Sverige.
registerar du en enskild firma så är namnet/varumärket endast skyddat i den regionen.
Men nu är det sällan man får registerar ex Nisses bilverkstad, utan det måste vara "Nisses bilverkstad i Norrköping"

Allt detta finns att läsa hos bolagsverket.

När det gäller som ovan med SONY så tror jag att företagen har tillstånd att använda deras namn, eftersom det är en win win situation. Allt som oftast så ser man att dom har det där lilla ® som visar att det är ett registrerat varumärke.

Kihlbom 2007-12-26 19:08

Att lägga in ett konkurrerande företag i sin lista på ord där annonsen ska synas kan jag inte se något olagligt i, möjligtvis att det strider mot Googles regler, men det tror jag inte. Jag skulle där emot vilja säga att man inte gör så, av god affärsmässig sed.

Det absolut bästa, vilket jag också har gjort, är att skriva till berört företag, fråga om något har blivit fel i deras val av sökord samt be dem ta bort sin annons där ifrån. Det fungerar hittils för mig. Dock går det ju inte om du heter webbhotell.se och inte tycker att någon annan ska annonsera på ditt bolags/ domännamn.
Sen kan du ju se det så att dina konkurrenter ser dig så stor att de vill ta kunder ifrån dig, bara det kan ju vara en komplimang ;)

Thommy Ottinger 2007-12-26 19:53

Citat:

Vad har Google för varumärkespolicy?

Google ser mycket allvarligt på kränkning av varumärken och erbjuder en tjänst där vi gärna undersöker fall som tas upp av ägare till varumärken. Enligt våra allmänna villkor för annonsörer tillåter vi inte heller att annonsörer gör intrång på immateriella rättigheter samt gör det klart för annonsörer att de är ansvariga för både sökorden som de väljer för att skapa annonser och texten som de väljer att använda i dessa annonser.

Ägaren till varumärket behöver inte vara en Google AdWords-annonsör för att kunna skicka in ett klagomål. Observera dessutom att den här typen av undersökningar endast påverkar annonser som visas på eller av Google. Om det uppstår ett varumärkesklagomål för AdSense for Domains kommer en utredning endast att beröra domännamnen för webbplatserna i vårt program AdSense for Domains.

Många gånger är det också inkompetens som ligger bakom då annonserna kan triggas av ord som är brett matchade. Jag brukar oftast få bort konkurrerande annonser genom att kontakta det konkurrerande företaget i fråga och förklara vad som gäller. I de "få" fall som annonsören inte tar bort ordet registrerar vi helt enkelt ett varumärkesanspråk hos Google.

Charlie 2007-12-26 20:29

Marknadsföringslagen (1995:450)
Citat:

8 a § En näringsidkare får i sin reklam direkt eller indirekt peka ut en annan näringsidkare eller dennes produkter, bara om jämförelsen
1. inte är vilseledande,
2. avser produkter som svarar mot samma behov eller är avsedda för samma ändamål,
3. på ett objektivt sätt avser väsentliga, relevanta, kontrollerbara och utmärkande egenskaper hos produkterna,
4. inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken,
5. inte misskrediterar eller är nedsättande för en annan näringsidkares verksamhet, förhållanden, produkter, varumärken, firma eller andra kännetecken,
6. i fråga om varor med ursprungsbeteckning alltid avser varor med samma beteckning,
7. inte drar otillbörlig fördel av en annan näringsidkares varumärkes, firmas eller andra känneteckens renommé eller varas ursprungsbeteckning, och
8. inte framställer en produkt som en imitation eller kopia av en produkt som har ett skyddat varumärke eller firma.
* Vid en jämförelse som avser ett särskilt erbjudande skall det på ett klart och entydigt sätt framgå när erbjudandet upphör att gälla eller, om det särskilda erbjudandet är beroende av tillgången på produkten, de begränsningar som då gäller för det. Om det särskilda erbjudandet ännu inte har börjat gälla, skall det klart och entydigt också framgå när specialpriset eller de andra särskilda villkoren börjar gälla. Lag (2000:129).

Nu har jag inte sett hur de använder din firma i just det här fallet.
Citat:

Har sett att en del företag har vårt företagsnamn i sin Adwordskampanj

Flotec 2007-12-26 20:51

För att ni skall förstå vad jag syftar på. Vårt företag heter Flotec Marin. Bara att goggla på detta så ser ni vad jag menar.
Vad jag förstår av dig Charlie är detta ett solklart fall av "inte medför förväxling mellan näringsidkaren och en annan näringsidkare eller mellan deras produkter, varumärken, firmor eller andra kännetecken"
Alltså möjligt att åtala. Ska vänta med att tala med det andra företaget tills jag hör med Google vad dom anser. Återkommer när jag får svar.
Kihlbom, visst är det smickrande men om dom tar våra kunder är det inte så roligt.

Thommy Ottinger 2007-12-26 20:58

Du bör ta kontakt med företaget och hänvisa till de avtalsvillkor de godkände när de först startade sitt Adwordskonto. Jag trodde först att det var ordet "marin" som triggade deras annons men det visade sig att den även visas på ordet "Flotec" och "Flotec Marin".

Annars kan du alltid följa detta:
https://adwords.google.com/support/b...07&topic=10615

jonny 2007-12-26 21:13

Citat:

Originally posted by Sagoborgen@Dec 26 2007, 18:20
Om du registrerar ett AB så är bolagsnamnet namn och varumärkes skyddat i Sverige.
registerar du en enskild firma så är namnet/varumärket endast skyddat i den regionen.

Det är ett namnskydd. För varumärkesskydd krävs varumärkesregistrering i varumärkesregistret hos PRV.

Charlie 2007-12-27 00:21

Nu kan jag av någon anledning inte se de sponsrade länkarna ifråga.

Men hur som helst. Citatet nedan beskriver en situation där besökaren söker efter exempelvis
[flotec marin styrsystem]
Om annonsören då har betalt för ordet "styrsystem" kan deras annons, beroende på inställningar, dyka upp oavsett vilka andra termer som ingår i sökningen.
Det är du säkert redan medveten om. Men twisten kommer när annonsören dessutom använder sig av Googles funktion för att sätta in söktermen, vad den än är, i annonsen.

Således kan det hända att deras annons får texten "Köp Flotec Marin Styrsystem billigt", utan att annonsören egentligen har valt det aktivt. Det är naturligtvis vilseledande och ett fall av renommésnyltning utifall att det rör sig om en konkurrent. Det här är nog inte rättsligt prövat, och det vore intressant att se utfallet. Ska annonsören bli tvungen att filtrera bort alla företag som använder sig av samma nyckelord? Eller ska det vara möjligt att gå förbi reglerna genom att använda den här "luckan"?

Citat:

Furthermore, please be aware that we do not take any action in situations where an advertisement is being triggered by non-trademarked terms even though the search query contains a trademarked term. This stems from the fact that Google allows advertisers to use a broad matching system to target their ads. For example, if an advertiser has selected the keyword 'shoes,' that advertiser's ad will appear when a user enters the word 'shoes' as a search query, regardless of other search terms that may be used. So, the ad would show if the user entered any of the following search queries: 'tennis shoes,' 'red shoes,' or 'Nike shoes.' This system eliminates the need for the advertiser to specify individually the many different search query combinations that are relevant to their ad.

Kristofer 2007-12-27 11:38

Citat:

Originally posted by totoo@Dec 26 2007, 16:13
Jag måste få fråga en grej med tanke på Om du har det registrerat som ett varumärke så får dom inte.
Vilken lag/undantagsregel/tillstånd används av alla butiker som marknadsför sina varor som de inte själva tillverkar? Onoff marknadsför sony TV och Intersport marknadsför Nike... Har man individuellt tillstånd för respektive varumärke eller hur gör man?

Man har nog avtal med varje märke som rör både inköp, reklam och ibland produktplacering.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:24.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson