WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Nyheter (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Opera anmäler Microsoft till EU-kommisionen (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25787)

FredrikMH 2007-12-21 23:49

Det jag är mest irriterade över är att IE aldrig uppdeterasa med nya stöd förrän en ny version kommer. IE6 borde stödja exempelvis PNG-filer och CSS2 sedan ett tag tillbaka.

jonny 2007-12-22 01:12

Citat:

Originally posted by FredrikMH@Dec 22 2007, 00:49
Det jag är mest irriterade över är att IE aldrig uppdeterasa med nya stöd förrän en ny version kommer. IE6 borde stödja exempelvis PNG-filer och CSS2 sedan ett tag tillbaka.

Hur menar du att IE6 inte stöder PNG?

totoo 2007-12-22 01:58

han syftade väl säkert på png med transparens, vilket IE6 inte stödjer utan en massa fula knep. Men jag håller helt med FredrikMH om att ie6 borde ha fått några av sina mest allvarliga fel åtgärdade för flera år sedan, utan att behöva vänta på ie7.

Men men... Jag tycker att det är kul att Opera rockar loss lite.

Helix 2007-12-22 02:15

'Desperate times call for drastic measures'

eller rättare sagt i detta fall

'Desperate times call for desperate measures'

Vem använder Opera idag?

Xamda 2007-12-22 22:46

Varför inte göra som brukligt är när man vill konkurrera? Skapa en bättre produkt och marknadsför den, och vips så kommer kunderna.... (Nåja, nästan...)

Evigt larvande med stämningar hit och dit...

Sludent 2007-12-23 14:33

Stämningarna kanske är ett PR-trick för att skapa ett intresse runt deras produkter. Men världen är ibland bra lustig.

guran 2007-12-24 10:28

Citat:

Originally posted by Terabyte@Dec 22 2007, 02:15
'Desperate times call for drastic measures'

eller rättare sagt i detta fall

'Desperate times call for desperate measures'

Vem använder Opera idag?

Jag använder Opera idag och använder Opera när jag utvecklar hemsidor.

Vilken webbläsare var och en använder är inte en viktig fråga utan var och en ska få använda den webbläsare de anser passa deras behov precis på samma sätt som var och en kan välja vilken mobiltelefon de vill använda.

Problemet är kanske inte att Microsoft medvetet inte följer de standard som är uppsatta utan att de som gör hemsidor inte utvecklar hemsidor som är användbara på webbläsare enligt de standarder som finns (läs: de väljer en utvecklingsmiljö som producerar kod som enbart är anpassad för IE).

Jag har hört sådan totalt meningslösa och okunniga svar från hemsideägare att de inte har råd att utveckla hemsidor som är användbara på flera webbläsare än IE, när det är precis tvärtom, dvs. det är dyrare att utveckla med avvikelse från standarden.

För min del har jag ingen som helst vilja att Opera används av fler personer i världen eftersom det lilla antalet idag (10 miljoner kanske) inte gör den attraktiv för sådana som vill leta fel i koden och använda de för att göra attacker. Men däremot så vore det kanske önskvärt att den hade så pass många användare att hemsideutvecklare var tvugna att ta hänsyn till dem. Det behöver de i och för sig inte göra om de utvecklade korrekt kod.

Att jag använder mig av Opera är för att den har så många trevliga funktioner som jag använder mig av hela tiden och som jag inte skulle vilja vara utan och som inte finns i FF och IE. Vissa funktioner som fattas i FF och IE är fruktansvärt irriterande att de inte finns där. Att jag sedan måste använda mig av FF för att logga in på Handelsbanken stör mig inte det minsta.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:02.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson