WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Företagsadress till en villa? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25513)

Davve 2007-12-06 18:45

Citat:

Citymail är ännu värre, de lägger brev som de inte kan dela ut på vanliga postlådan och så får posten ta hand om det.
När jag bodde i ett 8 våningshus i centrala GBG sist så ringde jag och skällde ut korkade människor på CITYmail fast det inte rörde mig men var bara tvungen.

Vi hade en hiss där och det är mycket folk i den hissen på 8 våningar och ca 50 lägenheter per våning. Brevbäran lämnar bara brev han inte hittar i hissen bakom spegeln :) Den gången var det min grannes post, som jag tog och lämnade in första dagen. Han sa att det var kreditkort från banken i brevet och blev upprörd att de lämnade det i hissen, dagen efter ser jag ett till brev bakom spegel till samma granne, tar även det och ger till han. Då var det kod till kortet där :) Jag ringde då och skällde ut de, hur kan man göra så?

THL 2007-12-06 18:47

Citat:

Originally posted by Robert@Dec 6 2007, 16:20
Har en fråga om ni har upplevt liknande:
Jag har flyttat till villa för ett tag sedan och då jag har enskild firma så har jag givetvis ändrat adress för företaget.
Nu i dagarna blev jag kontaktad av ett företag som inte lyckades skicka brev till min nya adress med bifogad motivering: posten kunde inte hitta företaget.
Nu trode ju jag i min enfald att bor man på en unik gatuadress förslagsvis i hus så kan man adressera ett brev med Kalle Anka eller vad som helst, bara gatuadressen är rätt så hamnar det rätt? Så är tydligen inte fallet. Någon annan som har upplevt att posten prioriterar ett korrekt namn över en korrekt adress på en försändelse?

Återstår väl bara att smälla upp en logga på brevlådan om det gör postgubben gladare.

Har samma problem efter sju år... Posten är kass!

/Thomas

elf98 2007-12-06 20:49

Här i Linköping är Posten kanonbra!

Aldrig något strul, skrymmande brev levereras alltid direkt och jag slipper gå och hämta ut själv. Iofs så låser jag aldrig brevlådan så brevbäraren kan öppna tömmingsluckan och ställa in stora brev den vägen.

Undrar vad man skall ge brevbäraren i julklapp, och om en julklapp till brevbäraren är avdragsgill!?! :)

Robert 2007-12-06 22:32

Hmmm, å andra sidan har dom som bodde där innan valt eftersändning, och vad är det som säger att dom inte ska ha "kalle anka"-posten istället för mig? :)

guran 2007-12-07 00:13

Nog kan man väl begära att det namn som brevet ska delas ut till finns uppsatt på platsen där brevet ska lämnas ut!

Jag tycker det verkar långsökt att brevbäraren ska behöva undersöka i adressregister att ett företag döljer sig på en viss adress.

Däremot får jag hålla med alla ilskena inlägg ovan att det är svagt att inte kunna dela ut brev när namnet finns på dörren eller brevlådan. Det händer även där jag bor. En lapp från CityMail där de inte kunde hitta en person. Jag tittade på den personens dörr och han hade till och med två skyltar med sitt namn på den. Samtidigt som personen i fråga har bott på adressen hur länge som helst och tidigare fått sin post utan problem.

totoo 2007-12-07 03:56

Jag måste få passa på att vara lite offtopic och ställa en fråga osm jag funderat på ett bra tag.

Jag bor i lägenhet och det är 6 personer i min port. Första halvåret då jag hade företaget på min hemadress så var inte företaget märkt någonstans, varken nere i porten eller på min dörr. Men trots det så kom alltid mina företagsbrev i min låda, felfritt så vitt jag vet.

Och inga av breven har haft mitt namn som "Att:" eller något annat som kan hjälpa brevbäraren.

Hur faen har posten klarat av detta? Har de med sig nån lista av något slag som hjälper dem med sådana fall?

edit: Det är ett handelsbolag och namnet kan inte härledas till något av ägarnas namn.

Så på brevet står det såhär:

Deserve It HB
Kvarnbergsvägen 4D, 791 50 Falun

- Vad har brevbäraren för information som kan koppla det till mitt brevfack?

Davve 2007-12-07 04:11

Enskild firma förmodligen

Anders Larsson 2007-12-07 10:14

För några år sedan hade jag min privata post till en postbox, och när jag sen flyttade vägrade posten att dela ut post som var adresserad till min nya lägenhet. Motivering "Man kan bara ha en adress".

Det hela kulminerade när min hyresvärd ringde och frågade om jag hade flyttat, eftersom hyresavin kom tillbaks. Ha ha.

Till saken hör att jag var folkbokförd och allt sånt i lägenheten, dock hade jag en särskild utdelningsadress som var till boxen.

Anders Larsson 2007-12-07 10:16

Ett PS om man ska skicka paket till en privatperson eller enskild firma osv, är att alltid lägga till FIRMA och sen namnet, då brukar det fungera med utkörning.

Har haft några diskussioner kring detta. De vägrar köra ut paket till privatpersoner, trots att man betalat ganska rejält för den tjänsten. Halvvägs in i diskussionen säger jag att mottagaren är en enskild firma, och då säger de att det måste framgå, och att de givetvis kör ut paketet.

uffe_nordholm 2007-12-07 15:01

En liten anekdot från den tiden då jag delade ut tidningar: jag hade i mitt distrikt en abonnent som nästan dagligen ringde och klagade att han/hon inte fått sin morgontidning. Och varje gång frågade personalen i växeln om adressen stämde, och varje gång fick de veta att den var rätt. Efter flera veckor av detta blev jag stoppad mitt i natten (dvs när jag jobbade) av en sur abonnent som undrade varför han/hon aldrig fick sin tidning. DÅ blev anledningen hur uppenbar som helst: personen hade angett adress Storgatan 17 A, men bode i verkligheten på Storgatan 17 G! Ingen av brevlådorna hade namn och båda husen låg i samma radhuslänga, och jag undrar fortfarande hur man kan ha ett sånt fel i sin adress!

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:26.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson