WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Hjälp! Fått F-skattsedel, fattar ingenting. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25309)

NKV 2007-11-26 16:16

Det bästa är nog att kontakta en revisor som sköter detta åt dig då
det kan vara rikitgt klurigt i början.
Eller också så går du en kurs i bokföring.

Axelsson 2007-11-26 17:58

Tack än en gång för era svar.
1 fråga till, en del av de jag köper saker ifrån har "kvitton" som man kan skriva ut. Går dessa att använda till bokföringen?

Davve 2007-11-26 18:08

Alla kvitton går att använda till bokfäring, blir det revision och de frågar om innehållet så ska du kunna berätta vad det var och från kvittot ska den informationen framgå, ven som sålde och vad

Axelsson 2007-11-26 19:03

Okej Tack!

Vad smidigt det gick att sortera när vissa skriver datumet som:
Dag/Månad/År
och andra skriver
Månad/Dag/År

:P

ztream 2007-11-26 19:12

Går du till en revisor kommer du få betala 1500:- i timmen.

Gå till en redovisningskonsult om du inte har för mycket pengar.

Du kan dessutom gå på Skatteverkets gratiskurser sedan så kan du även köpa en bok om bokföring, ladda ner broschyrer på skatteverkets hemsida och även hitta massa information på nätet.

Axelsson 2007-11-26 20:45

1500/timmen? Tyckte jag såg bra mycket billigare förut när jag kollade runt.

Davve 2007-11-26 21:04

ja, det finns många för runt 400-500 i timmen, 1500 är helt onödigt att betala och va jag vet så finns det inte ens så många som tar det priset idag. Själv använder jag LRF vilka är bland de dyraste och jag betalar mycket mindre än 1500kr i timmen

end 2007-11-26 21:24

Jag får en känsla av att han har 1500 kr i kostnader och kanske 5000 kr i intäkter. Det är väldigt svårt att få detta att gå ihop om man ska hyra in bokföringshjälp, vårt underbara skattesystem är inte byggt för småknattar.

Spara alla kvitton, skriv ner alla kostnader och alla intäkter i två fält i Excel. Dra intäkter-kostnader = vinst. I deklarationen finns ett fält för vinst vid eget företag... Förhoppningsvis har du inte köpt in något jobbigt att bokföra och inget krabb med moms då du köpt och tagit emot pengar från utlandet.

Axelsson 2007-11-26 21:36

Det gäller mycket mer än 5000kr. Fast det lär väl sluta där nu dollarn vägrar gå uppåt. :(
Hur många "papper" hinner en revisor avverka på en timme egentligen?

Självklart varierar det, men om vi säger "vanliga" räkningar hos en "vanlig" revisor. (fan va dumt det lät, men iaf?) Handlar det om 5? 10? 30? Eller tuggar han i sig 1 per minut? ;-)

brandett 2007-11-26 22:15

Eftersom du har enskild firma behöver du ingen revisor, ta en redovisningskonsult istället. En bra sådan kommer att spara pengar till dig, tex kan du förmodligen dra kostnader som du haft innan regdatum.

Beroende på hur många transaktioner du har så kan du säkert klara dig med någon tusenlapp i månaden, väl värt det så du kan fokusera på din business istället.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:20.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson