WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Etik och moral? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=25258)

hubbert 2007-11-24 20:40

Nja soldf är ett mycket vanligt namn. Ungefär 80.000-90.000 nya personer läste den varje år och skulle kunna stora delar av den. Fast det var på den tiden vi hade allmän värnplikt på riktigt.

htiawe 2007-11-24 20:45

Se där, för mig var soldf en förkortning av Soldier of Fortune.
Men det visar väl också att en reglering av registrering av domännamn inte skulle fungera.

Rickardm 2007-11-25 10:43

Citat:

och vad gäller den WN-medlem har din domän under .se och som du anklagar för renommésnyltning kan iaf så vitt jag kan se även domäner som varmepumpar.nu och varmepump.nu registrerat på sig.
Men med den stora skillnaden att dessa är registrerade redan 1999 och 2000 - så jag tycker lite att du faller på eget grepp vad gäller snylta på andras idéer..eller har jag fel ?
Men jag kanske missförstår dig och vad du vill få fram här ?

Som sagt, hans affärside är väl att regga ett gäng domännamn som kan bli värdefulla, och om de inte blir det sälja ett av dom till någon som KAN göra de andra "värdefulla".
När det gäller mitt domännamn så har jag köpt det av honom helt schysst, till det pris han begärde, det var riktigt billigt, så jag klagar inte på just den delen, men jag tycker att det hade varit schysst av honom att sälja .se till mig när jag ville det - även om jag hade fått betala en rätt rejäl summa.

Jag har inga problem att idag inse att jag själv skulle ha sett om mitt hus, kanske t.om. bytt domännamn när jag bytte webhotell, och gardera upp mig genom att registrera alla liknande domäner.
(även om det i princip bara är .se-domänen som är viktig för mig som agerar till 99% inom sverige)

Min fråga var egentligen mer på det filosofiska planet, om etik och moral är något som man ens har i åtanke när man har sin verksamhet på internet, eller om det är så (som det ser ut på de svar jag här får) att man får skylla sig själv om man är så korkad att man inte förstår att det är fritt fram för alla som vill att kapitalisera på ditt varumärke.

När det gäller abbarena så har jag inte läst nåt om det, bara hört på radion, men jag står fast vid att det som gjorts där är att snylta på andras varumärken och även om det inte är olagligt så anser jag att det är högst omoraliskt att göra så.

Att folk i en gallup på internet stödjer den som snyltar är inte förvånande.
Som vanligt när det gäller internet så verkar det vara "helt OK" att snylta eller stjäla.
En hel generation har vuxit upp med att de på internet kan vara helt anonyma och hur sviniga som helst utan att behöva ta nåt som helst ansvar för det de gör.
(Uttrycka sig hur som helst mot vem som helst t.ex. i chatrum, utnyttja andras varumärken, ladda ned copyrightskyddat material, mm, mm - listan kan göras hur lång som helst)

Tråkigt.

Om jag tyder era svar rätt förhåller det sig alltså så att:

Jag snyltar på honom
Jag var okunnig som köpte en domän av honom i tron att han inte skulle utnyttja de andra "liknande" domännamn han redan registrerat.
Jag är helt fel ute när jag anser att varumärken skall kunna skyddas även på internet

På något sätt är jag inte förvånad...

Men man lär sig nåt nytt varje dag ,alltid nåt!

Rickardm 2007-11-25 11:03

Citat:

Originally posted by htiawe@Nov 24 2007, 20:00
Men hur skulle dessa regleringar ske?
Ska man inte tillåta någon att registrera ett domännamn under en annan tld, bara för att du äger "orginalnamnet"? Ska detta gälla alla språk? Även organisationer utan vinstintresse?

Nej, inga regleringar, det skulle bara ställa till det och helt plötsligt kan jag inte registrera ett domännamn för att det betyder lycka på indiska och är redan registrerat.

Jag tycker man kunde hantera det ungefär som med namn på aktiebolag, att det görs en koll så att namnet inte används i sverige av någon annan som har ett väl inarbetat varumärke i sitt namn.

jonny 2007-11-25 11:50

Vänta lite nu. Personen ifråga har registrerat ett flertal namn och ägt dem i flera år. Du köpte ett av namnen och tycker att de andra borde ha ingått utan kostnad?

Rickardm 2007-11-25 13:12

Nej.

Läs inläggen så ser du att jag inte alls tycker det.
Jag skriver ju uttryckligen att jag var/är beredda att betala en rätt rejäl summa för .se-domänen.

htiawe 2007-11-25 13:25

Men om du visste att han hade domännamnen och dessutom fick reda på att du inte fick köpa .se-domänen så borde det väl ha givit dig en klar indikation på att det var dags att tänka om? Jag förstår om du inte trodde att .se-domänen skulle användas till något sånt men du hade ju en ganska bra chans att tänka om.

Rickardm 2007-11-25 13:38

Mmm, men namnet var rätt väl inarbetat redan då, han påstod dessutom att han bara registrerat .se för "att skydda mig" (.se registrerades medan jag låg på hans webhotell) så att ingen annan skulle registrera den.
Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag nog ändå bytt domännamn, min ranking i sökmotorerna dök ändå när jag bytte webhotell, så jag hade nog lätt kunnat fixa det, men som sagt...

Min fråga gäller inte huruvida jag hade kunnat göra annorlunda eller ej utan var mer en moralisk fråga - anses det OK att göra som han gjort?
Och svaret om jag tolkar era inlägg rätt är att det anses ok.

I kärlek och affärer är ju allt tillåtet, som ordspråket säger.

Magnus_A 2007-11-25 15:11

i den här världen är det många som har som affärside att snylta på andras upparbetade renommé istället för att skapa något på egen hand. Och det är dom som låter mest i en sån här debatt. Ditt forum äger och det vet alla som finns i branschen på något sätt. Det kan ingen ta ifrån dig.

Rooster 2007-11-25 16:05

Det du efterfrågar finns faktiskt och kallas ATF (läs på http://www.iis.se/support/aboutATF2 )

Om du anser att han snyltar på dej kan du ju alltid driva en ATF mot honom. Jag tror att många här på forumet kan ge dej en mer ingående beskrivning av vad en ATF innebär, kostar och vilka chanser du igentligen har.

Det man kan tycka är lite ojust är att du var hans kund då han reggade domänerna och det kanske vara ett + i kanten för dej vid en eventuell tvist.

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:36.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson