WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Företagsamhet, juridik och ekonomi (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=8)
-   -   Skatt (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=248)

Mats 2003-08-02 23:59

Citat:

Lastbryggan: Angående revisionen, vad hände med det dem inte godkände, får du betala in den extra skatten bara? Eller åker du på straffavgifter och dylikt också?
Jag fick betala både extra skatt och straffavgift för taket som jag la om på min egen fastighet, jag upptaxerades dessutom med den aktuella summan. Ca 60.000.

Citat:

I vilka fall är det man skulle åka på en skatterevision??
Alla som bedriver näringsverksamhet får i princip förr eller senare en revision på sig. I mitt fall håller Skattemyndigheten på med en omfattande granskning av internethandel och i min bransch började dom med dom företagen som hade ökat mest dom senaste åren, i och för sig smickrande att man ligger med där.

Det var en speciell "internetgrupp" på Skattemyndigheten från Göteborg som kom och besökte mig med hyrd bil (ca 30 mil/t.o.r).

Även om man har sina papper i ordning känns det aldrig kul att bli granskad, det är som om att gå igenom tullen. Även om man inte har för mycket så går man ändå och tittar ner i golvet :-)

// Mats

Tobbe 2003-08-03 02:13

Okej, detta är ett väldigt intressant ämne, så jag hoppas jag inte drygar ut dig med alla mina frågor :)

Fick du något besked om revisionen innan dem kom på besök?
Hur hög straffavgift fick du, förutom upptaxeringen?
Kollar dem tidigare taxeringsår eller tidigare taxeringsår + det aktuella året?

Jag håller med dig om att det aldrig är kul att bli granskad även om man sköter allt som man ska, dock så kan det vara intressant att veta hur dem går till väga när det väl sker!

På något sätt känner man sig skyldig när något sådant här händer, varför vet jag inte... har man rent mjöl i påsen så borde man inte ha det...

Tack på förhand!

Mvh, Tobias

Mats 2003-08-03 04:59

DM: Tycker att det börjar bli lite "Off Topic", postar dig ett PM i morgon efter några timmars sömn, så kan vi fortsätta diskussionen.
// Mats

Atlas 2003-08-06 17:04

Nisse: Tjänar du något på de där "pay per click" bannerserna? Blir det inte bara småpengar? Vilken typ av site har du, hur många besökare och hur mycket tjänar du ca? Blir till ett tuggummi var 3:e vecka eller en ny bil i månaden?

Vet att en del info som jag frågat om finns i din profil men man vet ju aldrig.

Nisse 2003-08-06 21:42

Jag underhåller ett större system för stora domänägara som automatiskt genererar pay-per-click sökmotorer och portaler. Jag får sedan procent på resultatet... Än så länge blir det inga nya bilar direkt... men till jul kan jag nog räkna med att tjäna en slant (:

/Niels

ZN 2003-08-07 13:38

Använder verkligen folk sånna sidor? <_<

pontus 2003-08-07 22:10

Citat:

Originally posted by Zed7@Aug 7 2003, 11:38 AM
Använder verkligen folk sånna sidor? <_<
Lustigt att du säger det då din sida (sitetips.nu) är en "liknande" sida... de flesta har tv.nu, google.com, buzz.bazooka.se, dmoz.org, ect bland bokmärkerna(eller kan adresserna i huvudet) och då försvinner lixom vitsen att besöka din sida...

För att komma till sak, givetvis finns det idioter som besöker sånna sidor. Annars Försvinner lite vitsen med att uppehålla dessa sidor med aktuella länkar, domäner, webhotell. Och inte tänka på jobbet att bygga sidorna. Sedan att det finns tusentals sådanna talar ju för sin sak...

Bör tillägga, har inget emot din sida. Var bara ett exempel... ;)

Nisse 2003-08-07 23:17

jo... eftersom det handlar om så många domännamn så får vi traffik genom type-ins. Kan hålla med om att det är monkey-buisness... men vad är inte det på internet nu förtiden...

jake 2003-08-09 02:10

Citat:

Originally posted by dm.se@Aug 3 2003, 12:13 AM
Okej, detta är ett väldigt intressant ämne, så jag hoppas jag inte drygar ut dig med alla mina frågor :)

Fick du något besked om revisionen innan dem kom på besök?
Hur hög straffavgift fick du, förutom upptaxeringen?
Kollar dem tidigare taxeringsår eller tidigare taxeringsår + det aktuella året?

Jag håller med dig om att det aldrig är kul att bli granskad även om man sköter allt som man ska, dock så kan det vara intressant att veta hur dem går till väga när det väl sker!

På något sätt känner man sig skyldig när något sådant här händer, varför vet jag inte... har man rent mjöl i påsen så borde man inte ha det...

Tack på förhand!

Mvh, Tobias

tycker också det var intressanta frågor. Svara gärna här eller pm:a mig också...

Tobbe 2003-08-09 14:25

Citat:

Originally posted by Nisse@Aug 7 2003, 11:17 PM
jo... eftersom det handlar om så många domännamn så får vi traffik genom type-ins. Kan hålla med om att det är monkey-buisness... men vad är inte det på internet nu förtiden...
Jag tycker sån business är "cool" :)

Har själv ett flertal domäner som jag inte vet vad jag ska göra av... har du nåt slags affiliateprog eller nåt så kan du ju PMa mig...

Mvh, Tobias

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:03.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson