WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Domännamn (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Blev kontaktad av en köpare. (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=24681)

Mats 2007-10-28 16:29

Citat:

Nuvärdet av domänen borde vara alla framtida inkomster (diskonterade) minus alla framtida utgifter (diskonterade).

Säg att man har ett avkastningskrav på 10% i alla fall för att få någon riskpremie. Det skulle innebära att utan tillväxt i avkastningen ska domänen dra in 10.000kr / år för att vara värd 100.000kr idag. Verkar det rimligt? Kan den utan desto mer jobb dra in mer eller mindre än 10k?

Tror inte att någon LL som inte är i kommersiellt bruk för tillfället kan räkna med någon avkastning på samma sätt som en domän som varit aktiv, alt har en uppenbar betydelse i namnet. Värdet i xx.se är snarare det som den kommande köparen gör av den. Samtidigt får man väl tro att en person/företag som köper en domän i denna prisklassen har för avsikt att få avkastning på sina investerade pengar. Vi har ju sett några lysande exempel på LL som köpts först för att sedan bygga verksamheten efter domänen/namnet. (qu.com, jx.se m.fl.)

Citat:

Sedan undrar jag om man verkligen kan sälja en domän för inköpspris till sig själv som privatperson. Såfort man fått ett pris är ju inte värdet på domänen inköpspriset längre utan marknadsvärdet har helt plötsligt blivit det som köparen erbjuder.

En överlåtelse till underpris borde således förmånsbeskattas?

Jag har varit i samma sits, det är därför jag undrar. Jag vill också göra så, men personligen tror jag inte det är lagligt enligt kompisarna på SKV. Det är ju som att köpa aktier för 10.000 och sedan när de ökat till 200.000 i värde sälja dem till dig som privatperson för 10.000. Eller?

Vid närmare eftertanke ligger det nog en hel del i det du skriver...

Citat:

T.ex nu då med xx.se - en köpare är beredd att ge 25.000 - det betyder inte att Mats måste sälja den för det, han kanske säljer den till någon annan för 2.000 - hans domän
, han bestämmer priset

Mmmm, kallas inte det trolöshet mot huvudman eller nåt i den stilen då Lastbryggan AB är en juridisk egen person och således äger inte jag domänen personligen...

Något att fundera på iaf så att man inte gör nåt dumt.

// Mats

melin 2007-10-28 16:57

menade självklart Lastbryggan som juridisk person och inte Mats som privatperson i mitt inlägg - men blir lätt så på WN :P

Mats = Lastbryggan :D

jonny 2007-10-28 18:25

Det är en lurig fråga. Domänen är inköpt för ett obetydligt belopp och syns i princip inte i bolagets redovisning.

Det är fullt möjligt att genomföra ett ägarbyte av domänen utan att det syns i några papper i ditt bolag. Du har bara tröttnat på domänen och slutat betala för den.

Däremot kan det vara ett brott mot aktiebolagslagen och SKV kan anse det vara någon form av förtäckt lön med straffskatter som följd.

Internet Sweden 2007-10-28 18:57

Jag håller med dig Mats om att det är fruktansvärt svårt att svara på en sån fråga "Men vad ska du ha då?" när man precis tackat nej till ett bud. Tråkigt nog är min erfarenhet att flera intressenter blir avskräckta av att man inte prisar sina egna domäner. Men du kan defenitivt få ett bättre bud än 25 för den - om inte annat av folk i tråden.
När ni kommit så långt som en transfer kan du tipsa köparen om att det ev kan finnas passande kompliment till förvärvet; [xx.x.se] eller ev, [se.x.se] ;)

Mats 2007-10-28 19:13

Citat:

Det är en lurig fråga. Domänen är inköpt för ett obetydligt belopp och syns i princip inte i bolagets redovisning.
Mmm, köpte den för 2½ år sedan för ett bra pris, har ju sedan dess låtit företaget betala årsagifterna löpande. Skall kolla med min revisor om vad som gäller om jag nu skulle vilja ta över den privat från bolaget. Jag har kanske lust att driva min privata blogg eller familjesida ett tag på den och det kan ju vara bra att ha den i privat ägo om nåt år när någon vill köpa den igen ;)

// Mats

Internet Sweden 2007-10-28 19:29

Citat:

Originally posted by ztream@Oct 28 2007, 17:23
Jovisst så kan man spekulera.

Men lycka till att få igenom den förklaringen vid en revision :D

"Näe asså en kille bjöd 100 papp och sen bjöd min kompis uffe 30:- och då tänkte jag, vafan jag säljer den till mig själv för 140:-, det var ju trots allt det den kostade som "ny".

Katshing. Straffskatt anyone :D

Det där kan vara klurigt - Det finns ju också sidan av myntet där du VILL ta upp en domäns värde i ett bolag,
men som trots flera skilda proffsvärderingar godtas domänvärden inte av revisorer.
Kontentan blir ju att en domäns värde förblir "inköpspris" fram till att köpare förvärvar den för mer.
Jag har svårt att se att SKV ska straffbeskatta dig för att flytta bort kostnader från bolaget..(speciellt om domänen varit inaktiv)

ztream 2007-10-28 20:21

Allting handlar väl om uppsåtet. Visst, man tar bort en kostnad, men för att göra en stor vinst privat istället på vilken man inte skattar.

Det bästa är väl att fråga skatteverket. Jag vill också göra det i så fall :D

Maccke 2007-10-28 20:32

Tror inte du får över 100k för xx.se..
Behåll den själv och utveckla ngt :)

Magnus_A 2007-10-28 20:40

Lite plågsam tycker jag nog tråden är åtminstone i den del som handlar om vad domänen är värd.
Underhållningen ligger mer i hur man genomför en förhandling med bud och motbud.
En vanlig (miss-) uppfattning är att slutpriset ska ligga mitt emellan högsta och lägsta bud. Många tänker så, och ofta blir det så. Så tänk på det innan man släpper sitt motbud. Så har du fått ett bud på 25 tusen och vill ha 50 tusen betalt, bjud emot med cirka 100 tusen. Sen kan ni närma er stegvis. Om han hänger med i början så kan det landa på 50-60 tusen. Om han inte har större plånbok än 30.000 så ger han sig nog direkt.

ZN 2007-10-29 00:44

Om domänen är upptagen i balansräkningen i bolaget och du säljer den till dig själv kan revisorn och möjligen skatteverket vilja ha en värdering på domännamnet från en extern objektiv värderingsman. Säljs domänen "externt" till utomstående part antas försäljningen ske till marknadspris och ingen värdering kommer krävas.

Om den inte är upptagen i balansräkningen, dvs du gjorde direktavdrag vid köpet (oftast värde under 5000:-) så kommer ingen notera ett ägarbyte ;)

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson