![]() |
Citat:
Citat:
Citat:
Något att fundera på iaf så att man inte gör nåt dumt. // Mats |
menade självklart Lastbryggan som juridisk person och inte Mats som privatperson i mitt inlägg - men blir lätt så på WN :P
Mats = Lastbryggan :D |
Det är en lurig fråga. Domänen är inköpt för ett obetydligt belopp och syns i princip inte i bolagets redovisning.
Det är fullt möjligt att genomföra ett ägarbyte av domänen utan att det syns i några papper i ditt bolag. Du har bara tröttnat på domänen och slutat betala för den. Däremot kan det vara ett brott mot aktiebolagslagen och SKV kan anse det vara någon form av förtäckt lön med straffskatter som följd. |
Jag håller med dig Mats om att det är fruktansvärt svårt att svara på en sån fråga "Men vad ska du ha då?" när man precis tackat nej till ett bud. Tråkigt nog är min erfarenhet att flera intressenter blir avskräckta av att man inte prisar sina egna domäner. Men du kan defenitivt få ett bättre bud än 25 för den - om inte annat av folk i tråden.
När ni kommit så långt som en transfer kan du tipsa köparen om att det ev kan finnas passande kompliment till förvärvet; [xx.x.se] eller ev, [se.x.se] ;) |
Citat:
// Mats |
Citat:
men som trots flera skilda proffsvärderingar godtas domänvärden inte av revisorer. Kontentan blir ju att en domäns värde förblir "inköpspris" fram till att köpare förvärvar den för mer. Jag har svårt att se att SKV ska straffbeskatta dig för att flytta bort kostnader från bolaget..(speciellt om domänen varit inaktiv) |
Allting handlar väl om uppsåtet. Visst, man tar bort en kostnad, men för att göra en stor vinst privat istället på vilken man inte skattar.
Det bästa är väl att fråga skatteverket. Jag vill också göra det i så fall :D |
Tror inte du får över 100k för xx.se..
Behåll den själv och utveckla ngt :) |
Lite plågsam tycker jag nog tråden är åtminstone i den del som handlar om vad domänen är värd.
Underhållningen ligger mer i hur man genomför en förhandling med bud och motbud. En vanlig (miss-) uppfattning är att slutpriset ska ligga mitt emellan högsta och lägsta bud. Många tänker så, och ofta blir det så. Så tänk på det innan man släpper sitt motbud. Så har du fått ett bud på 25 tusen och vill ha 50 tusen betalt, bjud emot med cirka 100 tusen. Sen kan ni närma er stegvis. Om han hänger med i början så kan det landa på 50-60 tusen. Om han inte har större plånbok än 30.000 så ger han sig nog direkt. |
Om domänen är upptagen i balansräkningen i bolaget och du säljer den till dig själv kan revisorn och möjligen skatteverket vilja ha en värdering på domännamnet från en extern objektiv värderingsman. Säljs domänen "externt" till utomstående part antas försäljningen ske till marknadspris och ingen värdering kommer krävas.
Om den inte är upptagen i balansräkningen, dvs du gjorde direktavdrag vid köpet (oftast värde under 5000:-) så kommer ingen notera ett ägarbyte ;) |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:47. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson