![]() |
Min erfarenhet är att om det sker så är det bara skriva ut en faktura i enlighet med BLF och skicka till företaget i fråga.
Vissa redaktörer har satt i system att ta utan att fråga först, vilket är uselt. Fakturera irekt när du upptäcker det, och för sedan diskussion med dem. De vet _exakt_ vad det kostar att publicera en bild utan tillstånd, och det innan du skickar fakturan till dem. |
Nu står det i alla fall Newyork.se som fotograf. Du har inte fått något svar från dem?
|
Jo, jag har fått ett svar. Jag vill dock inte publicera det innan jag svarat och fått svar på mitt förslag :)
|
|
ztream, tycker aldrig du ska acceptera att folk tar dina bilder. Personligen tycker jag det är lite oproffsigt att inte skicka en krav faktura. Dessutom så är det ett hån för dig som fotograf. Har haft många av mina bilder publicerade i tidningar under den tiden som jag sysslade med frilansfotografering, och jag skulle aldrig göra som du nu gjort.
e24.se lever på att granska andra, och dom är snabba att rapportera snikna höjdare när dom inte gjort rätt för sig. Men själva ska dom tydligen inte behöva betala för sig. Jag antar heller att du inte skulle bli glad åt att se dina new york bilder på min domän newyork.nu? |
Jag accepterar inte det. Då hade jag inte kontaktat E24. Hade jag varit fotograf hade jag kanske brytt mig mer, men jag är mer intresserad av att göra affärer. Därför skickar jag ingen faktura.
Det är trots allt min bild och jag gör vad jag vill :D |
Japp nu står det iallafall "Foto: Newyork.se", undrar var man snott de andra bilderna ifrån.
Det här är E24: "E24 rättvisa är träffsäker, men inte alltid rättvis" "E24 vinklar, men undanhåller inte väsentlig fakta, redigerar inte bort "sanningen" mot bättre vetande." E24.se |
Det är så jävla sniket av alla nättidningar att inte länka.
När man e-postar deras redaktör, eller vilken inkompetent snubbe som är ansvarig så fattar de inte vad man menar. |
Citat:
|
Hehe nej :(
Jag skiter i pengar och liknande. Jag ville bara göra något annorlunda av hela grejen. Tyvärr verkar det ha lett till att de kör ignore på mig istället eftersom de är "off the hook". :( |
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:54. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson