WN

WN (https://www.wn.se/forum/index.php)
-   Off Topic (https://www.wn.se/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Vart köpa och Sälja länkar? (https://www.wn.se/forum/showthread.php?t=23767)

robertsson 2007-09-25 15:44

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_
Citat:

Ursprungligen postat av robertsson
Vad google säger är väl ganska ointressant om siffran inte alls stämmer.
PR6 får nästan alla sajter på 6 veckor med lite inlänkar och nybörjartur. 6 månader senare är dom nere på PR4. Att då köpa/sälja länkar på en siffra som är inaktuell/felaktig och ofta slumpmässig är ganska dumt.

Inte för att jag brukar sälja länkar. Men vad ska man då basera det på? Om det är just PR man är ute efter? Finns bara det alternativet..

Kasta tärning? Ger ungefär samma resultat.

Annars så kan man gå på hur relevant sidan är.

b_andersson 2007-09-25 15:46

Citat:

Originally posted by robertsson@Sep 25 2007, 14:35
Att då köpa/sälja länkar på en siffra som är inaktuell/felaktig och ofta slumpmässig är ganska dumt.

Det är en helt annan diskussion, men visst har du rätt, att köpa länkar (enbart) baserat på PR är inte så smart, men jag förstår att folk använder det då det är enkelt sätt att kontrollera något "värde" även om det kan ge 10ggr bättre effekt att köpa länkar på en relevant site som inte hunnit få PR än en PR6-site vars enda syfte är att kränga länkar.

//Björn

daniel_ 2007-09-25 15:50

Citat:

Citat:

Originally posted by -daniel_@Sep 25 2007, 15:39
Citat:

PR6 får nästan alla sajter på 6 veckor med lite inlänkar och nybörjartur. 6 månader senare är dom nere på PR4. Att då köpa/sälja länkar på en siffra som är inaktuell/felaktig och ofta slumpmässig är ganska dumt.

Inte för att jag brukar sälja länkar. Men vad ska man då basera det på? Om det är just PR man är ute efter? Finns bara det alternativet..

Absolut! Anser också att det är relevansen som spelar någon roll men alla är inte av samma åsikt.

robertsson 2007-09-25 16:00

Citat:

Ursprungligen postat av daniel_
Citat:

Originally posted by -robertsson@Sep 25 2007, 15:44
Citat:

Originally posted by -daniel_@Sep 25 2007, 15:39
Citat:

Absolut Anser också att det är relevansen som spelar någon roll men alla är inte av samma åsikt.

Någon roll? Den PR0 länk från en fotbollssajt till en fotbollssajt ger, som björn sa, minst 10 gånger mer effekt än om den kommer från en PR6 sajt som handlar om blommor.

Släpp hysterin kring PR och börja kasta tärning istället! och när ni tröttnat på tärningen börja kolla på relevansen.

Gustav 2007-09-25 16:06

Jag ignorerar idag helt PR i toolbaren. Kanske börjar titta på det om Google skulle köra en TBPR-export igen.

Köper man länkar så är det tre saker som man bör titta på.

1. Hur många inlänkar har sidan som man köper länk på och vad har dessa för kvalité.
2. Är webbsidan relaterad till min egen och på samma språk.
3. Vart på sidan kommer min länk placeras och hur många andra länkar finns (eller kommer att finnas) på den sidan.

En fjärde punkt som jag börjar lägga större och större värde vid är om sidan i sig är bra och har ett intressant innehåll. Om den har besökare, uppdateras ofta och får nya naturliga inlänkar så är en länk från sidan med största sannolikhet högt värderad av Google. Sannolikheten att personen som äger sidan skulle vilja sälja länkar på den är däremot desto mindre...

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson