![]() |
Frågan är om man verkligen kan avtala bort rättigheter på det sättet. Eftersom det handlar om just upphovsrätt borde det ju rimligen alltid vara upphovsmannen som har upphovsrätten..
Kan detta vara relevant? (hämtat från ALIS.se) Kod:
Den ekonomiska delen innebär en ensamrätt för upphovsmannen att bestämma var, hur och på vilka villkor dennes verk kan eller får användas. Upphovsrättslagen formulerar detta som en ensamrätt att framställa exemplar och att tillgängliggöra verket för allmänheten. Upphovsmannen måste således ge sin tillåtelse när någon vill använda dennes verk. Exempel på förfoganden som kräver tillstånd är inläsning av upphovsmannens utgivna verk på CD, användning av verket i en antologi eller utläggning av verket på Internet. |
Puffar upp denna för att höra om det är fler som har åsikter i ämnet.
Tacksam för alla svar och funderingar.. |
Citat:
|
Skriv om ditt program i JavaScript så att det laddar hem bilderna från konkurrentens sajt
till dina kunders webbläsare och sedan laddar upp dem till din server. För tydlighetens skulle så kan du göra det i två steg så att kunderna först klickar på en knapp "Ladda ned från X" och när det är klart får de välja "Ladda upp till Y". Sen är det bara att lägga till något finstilt att de bara får göra detta om de har tillåtelse av sajt X. Bara en idé. Jag är ingen juridisk expert. |
Citat:
|
Jag har inte orkat läsa hela tråden men följande utgår jag från är korrekt (om inget nytt tillkommit)
1. Grundregeln är att fotografen "äger" materialet och har upphovsskydd. 2. Fotografen/kreatören kan frånsäga sig rättigheterna till sina egna bilder/material genom att t.ex. ladda upp det på någon annans server eller ge bort material. (alltså läs deras villkoren hos din konkurrent). 3. Avgörande är alltså ve, som har upphovsrätten och inte vad kund/konkurrent säger. Om du använder en spindel för att kopiera information från någon annans databas blir du stämd. Svårare än så är det inte ;) Tror faktiskt att det är fler lagar än en man bryter emot när man kopierar med spindlar... |
hoxon, vad tror du om mitt förslag lite högre upp i tråden?
|
Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:03. |
Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson